Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mossmark  (läst 1689 gånger)

Torparparet

  • Inlägg: 23
Mossmark
« skrivet: 01 feb-18 kl 18:37 »
Har ett bitar mossmark, han som hade det innan brukade köra på gödning för gräset, vad är lämpligt medel o giva?


Postat med Alternativ.nu´s app

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mossmark
« Svar #1 skrivet: 01 feb-18 kl 21:57 »
Pratar vi åkermark, alltså en urdikad moss-åker (eller môsateg som det heter här)? Eller är det vanlig gräsmatta med mycket mossa i?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Mossmark
« Svar #2 skrivet: 01 feb-18 kl 22:16 »
Nu är jag kravodlare sen ett antal år så jag är dåligt uppdaterad på dagens gödselmedel. Rent generellt kan man säga att mossjordar innehåller mycket kväve men lite kalium. Det syns på gräset när det fattas kalium blir lätt frostskadat på våren. Så det du har att välja på är ett NPK gödsel med högt kalium innehåll. Jag vet inte vad dom heter idag men vi kan ta ett fiktivt ex. Säg att du vill ha 40 kg kalium per hektar vilket kan va rimligt och du hittar ett ett NPK som heter 18 4 8 då har du 18 kg kväve per 100 kg 4 kg fosfor och 8 kg kalium per 100kg. 8*5 är 40 så då ska du ha ut 500 kg gödsel per hektar. Sen får minska givorna om du använder koskit. Kanske blev lite överkurs lättaste är ju att fråga växtodlingssäljarna vad som brukar va gångbart i området.

Torparparet

  • Inlägg: 23
SV: Mossmark
« Svar #3 skrivet: 02 feb-18 kl 06:32 »
Nu är jag kravodlare sen ett antal år så jag är dåligt uppdaterad på dagens gödselmedel. Rent generellt kan man säga att mossjordar innehåller mycket kväve men lite kalium. Det syns på gräset när det fattas kalium blir lätt frostskadat på våren. Så det du har att välja på är ett NPK gödsel med högt kalium innehåll. Jag vet inte vad dom heter idag men vi kan ta ett fiktivt ex. Säg att du vill ha 40 kg kalium per hektar vilket kan va rimligt och du hittar ett ett NPK som heter 18 4 8 då har du 18 kg kväve per 100 kg 4 kg fosfor och 8 kg kalium per 100kg. 8*5 är 40 så då ska du ha ut 500 kg gödsel per hektar. Sen får minska givorna om du använder koskit. Kanske blev lite överkurs lättaste är ju att fråga växtodlingssäljarna vad som brukar va gångbart i området.





Postat med Alternativ.nu´s app

Torparparet

  • Inlägg: 23
SV: Mossmark
« Svar #4 skrivet: 02 feb-18 kl 06:33 »
Tack för svaret! Det bar exakt vad jag ville få bekräftat/veta!
Ha en bra dag!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mossmark
« Svar #5 skrivet: 02 feb-18 kl 12:28 »
Jag undrar vad du ska ha din vall till? Ska du slå och rulla balar? eller ska du bara beta? Om du ska beta behövs ingen gödsling alls, mossmark har ett högt nettokväveinnehåll. Om du ska slå din vall så kan det behövas tillskott av forsfor och kalium, det gödselmedlet heter PK.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser