Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunnen Drickbar???  (läst 6399 gånger)

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Brunnen Drickbar???
« skrivet: 31 aug-06 kl 17:00 »
Vad gör man för  tester  för att få reda på om en brunn går att använda till dricksvatten?
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Suresh

  • Gäst
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #1 skrivet: 31 aug-06 kl 17:12 »
Därför att brunnen kan innehålla radon, arsenik, kolibakterier och annat smått och gott. OCh då ätr den inte tjänlig för dricksvatten.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #2 skrivet: 31 aug-06 kl 17:36 »
Jag frågade inte Varför jag fråkade vad/vilka tester man gör för att se att det går att dricka.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Suresh

  • Gäst
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #3 skrivet: 31 aug-06 kl 17:42 »
Lämpligen testa efter radon eller kolibakterier. :-)

Radonkartor finns dock färdiga för de flesta områden. Där behöver man nog bara testa i det fall fara föreligger.

Vanligt dricksvattenprov för koliforma bakterier, escherichia, heterotrofa mm. utförs av ackrediterat laboratorium och kostar dryga tusenlappen,  tror jag.

Din kommuns miljönämnd kan ge besked om lämpliga tester och lämpligt laboratorium
« Senast ändrad: 31 aug-06 kl 17:43 av Suresh »

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #4 skrivet: 31 aug-06 kl 18:37 »
Halaj!

Man behöver inte be det ackrediterade laboratoriumet att de skall testa på hittan och dittan, utan man säger bara att man vill ha gjort ett prov på en dricksvattentäkt. De vet precis vad de skall kolla efter. Det brukar vara 15-20 saker de kollar.
Nu vet jag inte varför du frågar, men om din brunn är ny så gäller att den måste "stabilisera" sig. Har nånstans läst att prov kan tas efter:
Tre veckor för biologiska prov
Tre månader för kemiska prov
Tre år för radonprov

På Analycen (dit jag lämnade mitt prov) sa de också att de måste ha in provet max 6 timmar efter att det är taget.
Låna en snabb bil om du har långt mellan labbet och brunnen:-)

//T

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #5 skrivet: 31 aug-06 kl 22:30 »
Hej!

På Orust kan man lämna provet till miljhökontoret, och de ombesörjer att det lämnas till rätt lab, samt de håller även med flaskor. Ring kommunen, något ska väl de kunna hjälpa till med!

Edgar

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #6 skrivet: 01 sep-06 kl 07:00 »
I min förra hemkommun var ett vattenprov gratis då fastigheten fick ny ägare. Jag hämtade och lämnade provflaskorna på kommunen. Fler och mer avancerade prover kunde tas, men då mot en kostnad på ca 500 pix.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

leifhh

  • Gäst
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #7 skrivet: 01 sep-06 kl 07:37 »
I min nuvarande kommun får barnfamiljer vattenproverna bekostade av kommunen. Kolla med miljökontoret i din kommun innan du vänder dig till privata labb.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #8 skrivet: 01 sep-06 kl 17:23 »
nä brunnen är över 100 år gammal och vem vänder man sig till kommunen eller???
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Izmiljotina

  • Gäst
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #9 skrivet: 02 sep-06 kl 00:31 »
Drick vattnet i några år, om du inte blir sjuk är det förmodligen tjänligt som dricksvatten... =)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #10 skrivet: 02 sep-06 kl 01:17 »
Eller se om tidigare ägare verkar ha överlevt med hälsan i behåll.

skuggan

  • Gäst
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #11 skrivet: 15 okt-06 kl 07:40 »
min brunn var oanvänd i 70 år när jag köpte mitt hus. jag ringde till ragnsells som kom hit och sög bort det gamla vattnet. det tog ett par timmar för det fanns grenar brädor och annan skit i brunnen. efter att de hade spolat rent den och klorerade den fick jag rådet att vattnat trädgården,Spola i toaletten så ofta jag kunde för att vattnet skulle rinna till/bytas ut. 3 veckor senare tog kommmunen vattenprover och allt var ok. :D.

nettan

  • Gäst
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #12 skrivet: 18 okt-06 kl 20:53 »
min brunn var oanvänd i 70 år när jag köpte mitt hus. jag ringde till ragnsells som kom hit och sög bort det gamla vattnet. det tog ett par timmar för det fanns grenar brädor och annan skit i brunnen. efter att de hade spolat rent den och klorerade den fick jag rådet att vattnat trädgården,Spola i toaletten så ofta jag kunde för att vattnet skulle rinna till/bytas ut. 3 veckor senare tog kommmunen vattenprover och allt var ok. :D.

allvarligt???

louise

  • Gäst
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #13 skrivet: 25 okt-06 kl 12:49 »
Jo, kommunens miljökontor kan sköta det där med provet. De tar en avgift och så kollas rubbet. Du lämnar in vattenprover till dem och de instruerar dig hur du ska göra.

nettan

  • Gäst
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #14 skrivet: 25 okt-06 kl 15:45 »
Drick vattnet i några år, om du inte blir sjuk är det förmodligen tjänligt som dricksvatten... =)

jag tycker nog att vi ska vara seriösa här på forumet!!

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #15 skrivet: 25 okt-06 kl 15:50 »
Om du vill göra brunnrengöringen själv:

Låt pumpen gå till den börjar suga torrt. Ta av brunnslocket så hör du när det börjar sörpla.

Ta en plasthink och gör med en vass kniv hål i hinkens botten så stora att möss, träbitar mm kan åka upp genom hinkens botten.

Klipp till en tjock plastfolie, t.ex fuktspärrsplast, så att den täcker hela botten i hinken. Fäst folien i mitten på hinkens botten. Fäst en bra tyngd c:a 1-2 kilo på samma ställe.

Ett snöre fästs i hinken handtag och hinken kastas ner i brunnen. Den sjunker nu till botten med skaplig fart, vattenfylls genom hålen i botten och kan dras upp efter några sekunder. Plastfolien tätar mot botten när hinken lyfts upp.

Med det snabbt inströmmande vattnet kommer murknade träbitar, möss, grenar och så småningom sand. Om man jobbar på ett tag börjar bli torrlagd och man kan se om det är några större detaljer kvar som inte åkt in i hinken. Om man vill kan man låta brunnen fyllas och torrläggningen upprepas några gånger. Då får man snabbt ett bra rent vatten om inte marken  i området innehåller något skadligt.

Om hålen görs för stora i hinken så kan folien trilla ut. Pröva först med 3-5 avlånga hål 2x5 cm som sedan kan förstoras. Ju större hål dess snabbare sjunker hinken och dess större bitar kommer in med det inströmmande vattnet.  

Webmaster

  • Inlägg: 56
    • Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #16 skrivet: 28 okt-06 kl 11:24 »
Här i Lessebo kommun är det gratis om man har barn under 1 år. I annat fall kostar det mellan 500-1000kronor beroende på hur mycket man vill testa. Radon behövs bara testas 1 gång och det är det som är det dyra testet.

Kontakta bara din miljöchef så ordnar denna ett prov.
Dom kommer och sköter allt åt dig.
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

naggen

  • Gäst
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #17 skrivet: 28 okt-06 kl 12:53 »
jag tycker nog att vi ska vara seriösa här på forumet!!

Jag håller med.



Drick vattnet i några år, om du inte blir sjuk är det förmodligen tjänligt som dricksvatten... =)

Det här var seriöst roligt.

kariander

  • Inlägg: 18
Re:Brunnen Drickbar???
« Svar #18 skrivet: 18 nov-06 kl 19:26 »
man måste väl få skämta här i livet?
we´re on this planet to fart around.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 4 användare (1 dolda)
tuslus, MosterElla, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser