Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktande gårdshund  (läst 69385 gånger)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #160 skrivet: 13 feb-12 kl 17:24 »
Har just introducerat min första Tibetanska Mastiff till fåren ;) Lugn o fin än så länge. Funkar ju som gårdshundar också.

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #161 skrivet: 03 mar-12 kl 12:33 »
Vi har en och samma för arbete med djuren som för att vakta. Working Australian Shepherd. Deras vaktegenskaper är en av de anledningar till att vi valt den rasen över Border collie och Working Kelpie som är mycket fina vallhundar.
Våra tre med olika mkt vakt. De vaktar dörringången till ladan vid lammning i skift, mot lodjur framförallt, även hus och tomt.
Våra regler är att de tillåts säga till, "varna" om någon kommer och får vakta ed att "stoppa upp" tills vi tar kontroll och säger till, ser vad som händer och hälsar. När vi gjort det vill vi att de släpper att vakta.
Vi har haft inbrottsförsök men tjuvarna kunde aldrig ta sig in tack vare hundarna som tryckte upp dörren och jagade "tjuvarna" till bilen och en bit efter på vägen innan de vände och kom tillbaka. De är för övrigt mycket sociala med folk, stora som små, men vaktar när det är "på riktigt".
De känner mycket väl av "falska" människor och de som inte har rent mjöl i påsen och då korrigerar vi dem inte, då vi vill att de ska ha denna känsla kvar och vi litar på dem, tar vi undan hunden istället.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #162 skrivet: 03 mar-12 kl 15:12 »
Låter väldigt trevligt :). Kanske skulle kunna passa oss också.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #163 skrivet: 05 mar-12 kl 13:36 »
Har rätt nyligen upptäckt att vi har väldigt mycket rovfågel här. Vill ju då att vår gårdshund skall vara duktig på att vakta mot dem och ingripa vid ev. attack. Tipps på bra ras för detta? :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #164 skrivet: 05 mar-12 kl 13:38 »
Har rätt nyligen upptäckt att vi har väldigt mycket rovfågel här. Vill ju då att vår gårdshund skall vara duktig på att vakta mot dem och ingripa vid ev. attack. Tipps på bra ras för detta? :)
Isländska fårhundar är experter på att hålla bort fåglar.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #165 skrivet: 05 mar-12 kl 14:33 »
Aha :D, måste kolla upp den rasen då :) . Någon mer ras som är bra på det? :)

edit: verkar väldigt trevlig, men lite mer vaktinstinkt vore kanske bra. Nork buhund och finsk lapphund låter inte helt fel när jag läser om dem (har faktiskt inte kollat i den gruppen förut då jag trodde att de övergripande hade mycket jakt i sig) - någon som har erfarenhet av dem?

Men det viktigaste oavsett vilken vaktande gårdshund det blir är väl ändå att den får bo med djuren den skall vakta, då kommer väl en instinktiv vilja att skydda dem?
« Senast ändrad: 05 mar-12 kl 15:45 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #166 skrivet: 08 mar-12 kl 19:42 »
Jag tror man kan använda alla slags raser till att skydda mot rovfågel t ex.  Folk underskattar vad man kan lära hundar och många tror felaktigt att bara man skaffar sig "en ras", en sorts hund så uppfyller den automatiskt rasstandardens beskrivning. Sanningen är inte likt den "manualen". Inom en och samma ras, t o m linje inom en ras så finns stora skillnader i sätt, beteende, begåvning för olika saker. Jag har lärt en av mina Working Aussie att jaga bort skatfåglar vilket hon gladeligen gör men behandlar endast dessa på detta vis. Kan nu skicka ut henne från trappen att jaga bort kråkor och skator från dammen och ankornas mat och jag vill inte ha dem vid mitt fågelbord heller, fast de är fina djur på sitt sätt de med. När örnen cirklar ovanför på våren då lammen börjat gå ut så händer inget tack vare att vi har hundar. Tror bara att blotta närvaron av en medelstor-stor hund gör att de inte vågar sig ner, för syn på lammen har de definitivt.

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #167 skrivet: 08 mar-12 kl 19:48 »
Finsk lapphund är suverän på att hålla fåglarna borta, allt från minsta sparv till rovfåglar. Men de är ju absolut inga vakthundar, de bara skäller och larmar men de skrämmer ju ingen. De är bättre som barnvakt än gårdsvakt. Jag har 2 st hanar och när de skällt ut främmande försöker de slicka ihjäl dem.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #168 skrivet: 08 mar-12 kl 20:16 »
Jag tror man kan använda alla slags raser till att skydda mot rovfågel t ex.  Folk underskattar vad man kan lära hundar och många tror felaktigt att bara man skaffar sig "en ras", en sorts hund så uppfyller den automatiskt rasstandardens beskrivning. Sanningen är inte likt den "manualen". Inom en och samma ras, t o m linje inom en ras så finns stora skillnader i sätt, beteende, begåvning för olika saker. Jag har lärt en av mina Working Aussie att jaga bort skatfåglar vilket hon gladeligen gör men behandlar endast dessa på detta vis. Kan nu skicka ut henne från trappen att jaga bort kråkor och skator från dammen och ankornas mat och jag vill inte ha dem vid mitt fågelbord heller, fast de är fina djur på sitt sätt de med. När örnen cirklar ovanför på våren då lammen börjat gå ut så händer inget tack vare att vi har hundar. Tror bara att blotta närvaron av en medelstor-stor hund gör att de inte vågar sig ner, för syn på lammen har de definitivt.

Självklart är det variationer mellan individer, men en schäfer är ju ändå för det mesta mer lik standarden på en schäfer än vad en papillon är ;) .

"Folk underskattar vad man kan lära hundar" Ja, så är det säkert :). Men hur gör man då? hur lär man en hund att vakta mot rovfåglar? Alltså, en sak är ju att "dressera" en hund och lära den kommandon, för då skapar man ju situationen själv, men hur lär man den sånt?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #169 skrivet: 08 mar-12 kl 20:17 »
Tror inte det har så mycke att göra med vad det är för ras. Zassy som inte har ett ont ben i sin kropp ser ut och låter för bövfligt om något är på G. Går i försvarsställning direkt om det behövs, enda gången hon är snabb.

Citera
Men hur gör man då? hur lär man en hund att vakta mot rovfåglar? Alltså, en sak är ju att "dressera" en hund och lära den kommandon, för då skapar man ju situationen själv, men hur lär man den sånt?
Bara att livligt uppmuntra när hon gör rätt,så det blir en rolig grej av det! Om jag säger till sovande Zassy: VOVVEN TAR MATTES HÖNOR! ....så tar det 3 sekunder att vakna och ta sig ut och avbryta, vanligen tar det 5-10 minuter. När jobbet är klart ska man belöna, klappa om, ge godis och berömma med ljus röst.
 
När det blir fel ska man tona ner, använda mörk röst. bara ett kort nej INNAN hunden dragit. Man måste alltså lära sig att se vad den TÄNKER göra. Men först måste hunden få lära sig vad nej betyder. Detta gäller alla kommandon. Vet hon inte vad du menar blir det ju svårt!

Det är nog viktigare att välja bort raser med intressen man inte vill ha. T. ex. en stövare går sällan att ha lös året om p.g.a. jakt instinkten.
« Senast ändrad: 08 mar-12 kl 20:34 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #170 skrivet: 08 mar-12 kl 20:22 »
Absolut, nån jakt får det inte finnas "what so ever"..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #171 skrivet: 08 mar-12 kl 20:44 »
Jo det vore fint med konkreta tips om träning.
Min hund som också visat tendenser på att vilja slicka ihjäl vem som än kommer, förvånade mig häromdagen när han reste ragg mot två vattenfallarbetare som jag var tydligt sur på. Han tycks ha känt min sinnesstämning.
Uttöver lydnad, försöker jag hålla bitinstinkten kvar i honom (vilket kan bli roliga lekar), men när hans bror besöker blir det ännu vildare, ibland är det på gränsen till allvar.
Han har fattat att hönorna inte ska bitas ihjäl, möjligen skrämmer han skiten ur dem när han har tråkigt.
Så där är han en resurs tror jag och håller räven borta. Men om han är uppmärksam på en snabbt anfallande rovfågel tvivlar jag på.
Han står ofta och skäller på osynliga ting uppe i skogen - vad det är vet jag inte men jag uppmuntrar honom.
Nu ska jag utsätta honom för får och då får vi se vilken av hans fyra raser som är starkast. Hans bror liknar en collie (och rör sig som en), men själv ser han ut som en schäfer (rakt på med hög svansföring).
Att han ska valla, kanske är mycket begärt,men han ska få vakta lammen när de är små hoppas jag på.
Vi ska sova hos de nyanlända fåren till helgen så han ser att de tillhör familjen.

Sebastian

 

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #172 skrivet: 08 mar-12 kl 20:58 »
Citera
Vi ska sova hos de nyanlända fåren till helgen så han ser att de tillhör familjen.
Gott att höra ni sover ihop!  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #173 skrivet: 08 mar-12 kl 21:54 »
Har skrivit inlägg tidigare men upprepar att collie är superb på att hålla undan kråk- och rovfåglar samt gnagare i olika storlek. Hämtar hem får och höns om de lämnar gården. Räven hålls på avstånd *basta!! hon avskyr rävar!* men andra hundar undviker hon och folk likaså om de inte visar att de tycker om och vill hälsa på henne.

Långhåret är den jag beskriver ovan. Kortisen är hårdare och har mycket mer vakt. Hon är yngre också så vi tränar henne att inte vara alltför tuff med djuren och med folk som passerar.

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #174 skrivet: 09 mar-12 kl 07:23 »

citat:
Han står ofta och skäller på osynliga ting uppe i skogen - vad det är vet jag inte men jag uppmuntrar honom.

Tror inte du behöver uppmuntra honom,,den dagen du behöver hjälp så kommer han att ge dig den,,

Han vet redan gott å väl vad hanses jobb är. Hussar å mattas jobb är att behålla " vaktet" på en lagom nivå,,, strax kommer hans manliga hormoner att öka på,,, fin vovve , lycka till  :D


Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #175 skrivet: 09 mar-12 kl 10:23 »
Tack för alla fina svar och erfarenheter :D - ja jag börjar också fundera lite på collie.. Har kollat runt på blocket och läst om raser och funderat och känt efter och det börjar nog faktiskt luta åt en mer "vanlig" hund. De flesta raser var ju ursprungligen gårdshundar och skaffar man en valp (vilket jag egentligen inte vill, men börjar inse att det nästan är ett måste, så den kan präglas på djuren och på att bo ute som gårdshund) så kan naturligtvis de flesta raser användas som det. Och även om jag kan mycket så var det länge sedan vi hade hund så en vanligare och "lättare" än t.ex. en maremma känner jag mig lite mer bekväm i och känns som ett säkrare kort, eftersom jag redan känner de raserna.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #176 skrivet: 10 mar-12 kl 00:49 »
Hunden måste först ha en vilja, lust el s. k. drift till att skydda, vakta och är då uppmärksam av sig. Våra hundar upptäckte själva "örnen och då var det lätt, det samlade själva ihop fåren instinktivt. När vi sedan suttit inomhus och sett örnen har vi bara öppnat dörren och pekat uppåt himlen och när de sett örnen har de sprungit ut och samlat in fåren.
Belöningen är i detta fall att "deras" djur är säkra och beröm från oss.
Det är inte samma byggstenar som för annan typ av träning, ett trick t ex., utan mer uppbyggt på en drift att utföra något visst.
Det underlättar nog att ha en hund som gärna skyddar lite mer, men alla hundar vill ju t ex vakta, skydda sina valpar el husse, matte så jag tror att det kan "väckas" hos de flesta hundar med lite uppmuntran!

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #177 skrivet: 10 mar-12 kl 00:59 »
En hund som jag rek till ganska mycket är newfoundland, har själv haft rasen länge och jag tycker dom är underbar.

Ska man inte valla djur eller ha en hund som jobbar på något specifikt vis utan ha den som sällskap, säga till om det kommer folk och funka med barn så är ju njuffen den självklara hunden. Vår njuffe som vi har nu tex hörs bra långt när det kommer folk, inget ettrigt skällande utan mörk vacker klang som håller folk på respektfullt avstånd och storleken gör att folk inte bara traskar in på gårdsplanen hursom. och ändå så är hon världens härligaste, eg så släpper hon ju in vemsomhelst på gården men det tror inte folk som ser henne först frö hon står pall och skäller och när dom har kommit en bit in på gården så springer hon fram och hälsar med puttar och slickningar och några skall fram tills vi kommer då hon blir tyst.

hon äääälskar barn och just vår är ganska full med energi annars är ju njuffarna lättsamma för dom kräver inga flera timmarspromenad utan får dom gå fri på en gård så är dom nöjd. vet många som har gård som ahr en njuffe för den är bra på att hålla kol på gården utan att hitta på dumheter eller kräva en massa av ägaren.

vi använder vår för att dra med och mina föräldrar har dragit ett halvt ton med en njuffe en gång när dom jobbade hemma på gården och jag har hört att en njuffe ska ha dragit en släde på närmare ett ton för länge sedan så stark är dom om man skulle vilja använda dom till visst arbete på gården.

få sjukdomar, dom lever länge och har oerhört stort hjärta =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #178 skrivet: 10 mar-12 kl 10:00 »
och äter som hästar ;)

men absolut, trevliga är de :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #179 skrivet: 10 mar-12 kl 10:18 »
och äter som hästar ;)

men absolut, trevliga är de :)
[/quote


Faktiskt så ska tex en schäfer etc ha mer mat, det beror helt på hunden och vad man ger. Vi har en tik som vi har svårt att hålla i vikt så hon måste ha tex komage osv för att hålla vikten. Men förra njuffen jag hade gick snabbt upp i vikt och var inte lika aktiv så hon åt unj hälften av vad hon jag har nu gör. Man tror att för dom är stor så äter dom massa men våra karelska björnhundar äter mer än njuffen.och dom väger mycket mindre och ser ut som småhundar mot henne :)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, e bergman, per.martinsson, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser