Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  surdegsskål/tråg  (läst 4807 gånger)

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
surdegsskål/tråg
« skrivet: 06 jan-17 kl 15:23 »
 För rätt många år sedan hörde jag om att det användes ett tråg el skål att sätta degen i. Den skulle ha egenskapen av att man bara tillsatte vatten o mjöl så var surdegen igång igen.
 Har någon här någon erfarenhet eller länk att tipsa om?
 Till saken hör att jag fått förfrågan om jag kunde göra en sådan skål. Blev intresserad och satte genast en deg i en obehandlad, oanvänd, våtsvarvad björkskål. Den sprack. I botten. Har aldrig varit med om det tidigare. Att kanten spricker då den står i solen efter diskning har jag haft men aldrig botten.
 Degen jäste mycket bra.
 Intressant blir det ju igentligen först när brödet börjar ta slut o jag sätter en ny deg i skålen utan att tillföra kultur.
 Sprickan skiter jag i i detta nu. Ställer den i en annan skål.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: surdegsskål/tråg
« Svar #2 skrivet: 06 jan-17 kl 17:25 »
Dedär små var för att skumma av grädden från mjölken, man lät den stå och skikta sig i dessa (har ett själv, men man använde många sådana).

Utseendet på degtråget verkar variera, ibland verkar det ha varit ett laggkärl, ibland ett stort tråg enligt bilden, tex.


Men, principen är då den att man låter tråget, träkransen, etc suga åt sig av vätska, mjölrester, mm från surdegskulturen när den står till sig, sedan låter man bli att diska kärlet man satt surdegen i, utan man låter degresterna torka in i stället, sedan tillsätter man ny vätska, mjöl, mm (men inte saltet fören man gör själva degen, man skall INTE salta på jästen som i moderna tolkningar då dödar man av stora delar av den och degen får en sämre start, saltet tillsätter man efteråt, vi använder kopiöst mycket salt idag (antagligen för att modern mat sällan är saltkonserverad så att man i stället behöver tillföra salt när man äter, så det är lätt att man fastnar i moderna tankesätt vad gäller tillsättandet av salt. För mycket salt sänker faktiskt hållbarheten på brödet.) vid nästa omgång.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: surdegsskål/tråg
« Svar #3 skrivet: 09 jan-17 kl 22:54 »
Då borde väl en träskål vara lämpligast?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: surdegsskål/tråg
« Svar #4 skrivet: 10 jan-17 kl 09:31 »
Ja, traditionellt var i trä (antagligen för att man hade det att tillgå), men jag hittar sjutton inga bilder på dedär jästkransarna i trä...
Men, oavsett så diskade man inte det kärlet, utan lät en degresterna torka ordentligt (Kom dock ihåg att det bör torka torrt och luftigt för att förhindra att bakterier trivs i gamla matrester, men gör man rätt skall jästsvamparna konkurera ut bakterierna (så länge det inte möglat är det ingen fara, möglar det bör man nog kasta det dock))
Egentligen kan man nog ta tex en väl rengjord naturtvättsvamp eller liknande också om man vill.Har testat att torka långfilskulturer på likande vis med gott resultat, har för mig att brödjästkultur håller ännu längre torkat, håller i allafall flera månader.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: surdegsskål/tråg
« Svar #5 skrivet: 10 jan-17 kl 13:21 »
Jäst/jäs/bak-krans
https://digitaltmuseum.se/011023921221/jastkrans

TS, när du sätter deg nuförtiden börjar du med vätskan. Sätta deg i degtråg börjar med mjöl där du tillsätter vätska. Då spricker inte tråget ens när du skållar mjölet. Dubbelt så mycket mjöl som vätska i kg räknat. Jästen sitter dels kvar i tråget sen innan och dels i jästkransen som legat i blöt med vätska + sött som tillsätts när skållningen svalnat.

Att få ett degtråg att hålla finns det en väl använd genväg till, det görs av en stor vril.
Som nämnts i tråden ska trägrejorna torka och hänga luftigt och torrt till nästa gång.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: surdegsskål/tråg
« Svar #6 skrivet: 10 jan-17 kl 16:56 »
Aha, så man använde träkansen ihop med ett dito tråg om jag förstått dig rätt, intressant...

Alltså är ett degtråg då mer rundat, om det görs ur en vril?

Gjorde i ordning en liten dexel för länge sedan att ha till sådana arbeten, en grej man bör tänka på är att man bör grov holka ur vrilen innan den torkat så minskar risken att den spricker under torkningen, sedan torkar man den långsamt och finjusterar efter att den torkat hyggligt.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: surdegsskål/tråg
« Svar #7 skrivet: 10 jan-17 kl 19:53 »
Jästkransen har ffa använts vid bryggning men funkar fint till bak.
En vril är tät i strukturen och inte så sprickbenägen. Om den sen är rund lär ju även tråget bli det..
Att holkar ur succesivt för att minska sprickbildning kan va bra. Sett tråg med klamrar för att stoppa sprickor.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: surdegsskål/tråg
« Svar #8 skrivet: 11 jan-17 kl 08:33 »
Har sett denna krans men alltid trott att det var nån typ av underlägg.
Den känns ju bättre att förvara än en nerdegad skål i väntan på nästa bak.
När man använde vid bryggning var det för att få igång jäsningen?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: surdegsskål/tråg
« Svar #9 skrivet: 11 jan-17 kl 09:13 »
Ja, du tillsätter jäst på liknande vis vid bryggning (vid mer moderna metoder), modern bakjäst som vi använder idag är faktiskt i grund och botten bryggerijäst och har sitt äldsta ursprung i ölbryggning.   8)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: surdegsskål/tråg
« Svar #10 skrivet: 11 jan-17 kl 12:03 »
De mjölksyrabakterier som överlever i en trätråg, har ingen som helst betydelse, när man sedan tillsätter miljarder av bakterier via mjölet. Det är också tveksamt om det är någon mening att spara speciella "surdegskulturer", forskning har visat att man får samma resultat även om man startar nya surdegskulturer, som om man använder gamla som gått i generationer

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: surdegsskål/tråg
« Svar #11 skrivet: 11 jan-17 kl 12:44 »
Ok, det var väldigt tråkigt, jag hade hoppats att detdär stämde med riktigt gamla kulturer...

Vad händer om man hettar upp mjölet ordentligt innan?

Edit, fått löfte om att låna en riktig vedeldad gammal bakugn hos en släkting (min bakstuga har tyvärr rasat ihop sedan länge, håller visserligen på att försöka rädda det som återstår av den, men det gamla ugnsfundamentet var felaktigt gjort...) så vore kul om det fungerat med äldre kulturer i ställetför tveksamma nya från modernt, massproducerat mjöl... (jag vet att resultatet förmodligen blir detsamma, men hade ändå varit roligt...).





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gwindor

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: surdegsskål/tråg
« Svar #12 skrivet: 31 jan-17 kl 08:49 »
Kus krukmakeri i Torsås tillverkar och säljer en surdegsskål.

http://kuskrukmakeri.se/2016/02/03/sourdough-bowl-action/

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: surdegsskål/tråg
« Svar #13 skrivet: 31 jan-17 kl 20:30 »
 Den var kul att se.
Trodde att trä var ett måste. Att de öppna träcellerna bevarar kulturen. Men där ser man.
Undrar just hur de förvarar skålen. Inte så kul med dam o liknande. Handduk, lock...?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: surdegsskål/tråg
« Svar #14 skrivet: 31 jan-17 kl 23:46 »
Somliga lär ha använt en "deigtonno" det vill säga en laggad degtunna som de satte degen i på kvällen. På morgonen öste de upp surdegen i degtråget och knådade in mer mjöl till rätt konsistens.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser