Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mössen blir fler på fler, och hotar hemfriden på många håll i SVerige ...  (läst 8238 gånger)

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
  Med möss är det ganska lugnt här men råttorna gnager på. Katterna tagit 4st. Ingen i fällorna ännu.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
har du provat m finmalt mjöl lite socker & ren cement elr gips , det sägs att detta är bra, detta  går väl inte katterna på ,

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Vad bra att din lille raskatt får sællskap. Hoppas det ær en bra jægare! Har du kommit på om du har stora råttor på gården? Bæsta katten jag haft tog dom också. Hon var en oækta skogkatt, 4 kilo tung utan att vara ett dugg fet, en riktig stålfjæder till katt. Hon tog vuxna råttor som sækert væger mer æn ett halvt kilo men hon tyckte inte de var goda utan gav dom till mig. Alla andra gnagare sløk hon. Av de tre missarna jag har nu ær bara en riktigt duktig på att jaga. En tycker att livets mening ær kel o lek, o den tredje tar tyværr hellre fåglar æn møss. Jag misstænkte att hon inte var en bra jægare redan nær hon var unge men Vessla gullemaja var så olycklig då jag var borta och hon ælskar Svartis, de två håller varandra sællskap. Om du ska vælja kattunge så lek mycket med den. Om den ær riktigt på och visar mycket kamplust ær den kanske en bra jægare. Honor brukar jaga bættre æn kastrerade hanar, men det beror också på att sistnæmnda vældigt lætt blir feta.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Finns stora råfællor att køpa också, eldrivna eller med kolsyra som kvæver offret. Till ex på skadedjursbutiken.se men jag har aldrig skaffat någon. I vilket fall ær de effektivare æn de små før de fortsætter ju att ta den ena efter den andra medans vanliga småfællor slår igen...

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -

Angående råttor!
En tiny house vän berättade att hon fick skogs råttor på tomten och tog kontakt med Anticimex!
Hon ville under ingen omständigheter slå råttorna ihjäl och killen från Anticimex gav henne detta råd:
Se till att täcka alla ingångar med sten och du blir kvitt dina råttor!
Och efter en tid tröttnade de helt riktig på att bo på hennes tomt!
« Senast ändrad: 27 nov-21 kl 13:31 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
Kan jag ens våga tro att bara förekomsten av katternas doft utomhus håller hela skogens bestånd av möss på avstånd?
Du kan tro vad som hellst, själv glädjer jag mig åt att katterna i år lyckas hålla musbeståndet på en rimlig nivå. 6möss i fälla till 2:a advent, förra året var det 35 fångade vid samma tid.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
Ja, oavsett om musbeståndet stabiliserats i år på helt eget bevåg, eller med hjälp av katter el annat... så är man himla glad att slippa hantera möss dagarna i ända..

Dorrvakten88

  • Inlägg: 3
    • -
Skulle vilja höra ifall fler här har fått nå erbjudande gällande skadedjursbesiktning? Vi har aldrig haft problem med det men fick ett samtal av en säljare och så har jag fått reklam av samma företag som erbjuder för 1500 att man då besiktar och kollar igenom.

Kändes som en oseriös firma, vet ej varför men har inte hört att nån granne har gjort det när jag frågat runt. Är det viktigt eller ska man strunta i det?

företaget heter https://caporama.se/

verkar inte ens finnas nå kontaktuppgifter så det där lär jag knappast nappa på men ang besiktning, är det bra eller värt?
« Senast ändrad: 07 apr-22 kl 08:27 av Dorrvakten88 »

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Skulle vilja höra ifall fler här har fått nå erbjudande gällande skadedjursbesiktning? Vi har aldrig haft problem med det men fick ett samtal av en säljare och så har jag fått reklam av samma företag som erbjuder för 1500 att man då besiktar och kollar igenom.

Kändes som en oseriös firma, vet ej varför men har inte hört att nån granne har gjort det när jag frågat runt. Är det viktigt eller ska man strunta i det?

företaget heter https://caporama.se/

verkar inte ens finnas nå kontaktuppgifter så det där lär jag knappast nappa på men ang besiktning, är det bra eller värt?

Vi har alla våra försäkringar och bank hos Länsförsäkringar. Där ingick Anticimex ( i år har de faktiskt egna "råttfångare". Vi ringer varje år, för råttor och möss invaderar stallarna varje vinter. De kommer och lägger gift och man får fällor att lägga ut. De återkommer och kollar och fyller på och avslutar med att ta med det oätna giftet så det inte ligger kvar.
Kolla din hemförsäkring om det ingår.

Dorrvakten88

  • Inlägg: 3
    • -
Vi har alla våra försäkringar och bank hos Länsförsäkringar. Där ingick Anticimex ( i år har de faktiskt egna "råttfångare". Vi ringer varje år, för råttor och möss invaderar stallarna varje vinter. De kommer och lägger gift och man får fällor att lägga ut. De återkommer och kollar och fyller på och avslutar med att ta med det oätna giftet så det inte ligger kvar.
Kolla din hemförsäkring om det ingår.

men va smart, grymt tips, stort tack för ett grymt bra forum också=) anticimex känner man ju igen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser