Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val till installation av vedpanna  (läst 12009 gånger)

tercellen

  • Inlägg: 15
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #20 skrivet: 09 mar-18 kl 22:05 »
.
« Senast ändrad: 09 mar-18 kl 23:13 av tercellen »

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #21 skrivet: 09 mar-18 kl 23:18 »
Du får int koppla exp m säkventil på det viset. Skall kopplas till pannan eller får du sätta dubbla säkventiler. Alla värmekällor måste ha säkventiler som inte går att koppla bort med handventiler. Placera säkventil ovanför tank så slipper du tappa ur om de måste bytas. Varför shunta från pannan. Skorsten och panna kyler vattnet.
Vad är tanken med kopplingarna mellan tankarna.

tercellen

  • Inlägg: 15
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #22 skrivet: 10 mar-18 kl 09:07 »
Du får int koppla exp m säkventil på det viset. Skall kopplas till pannan eller får du sätta dubbla säkventiler. Alla värmekällor måste ha säkventiler som inte går att koppla bort med handventiler. Placera säkventil ovanför tank så slipper du tappa ur om de måste bytas. Varför shunta från pannan. Skorsten och panna kyler vattnet.
Vad är tanken med kopplingarna mellan tankarna.

Okej!
Funkar det om jag bara flyttar säkerhetsventilen till värmeröret som kommer ut från pannans topp? Och låter expansionskärl stå kvar där de är? Jag skulle mycket hellre shunta från ackumulatortank. Men antar att det inte går flytta shunten från pannan till en ackumulatortank?
Tanken är att kunna köra seriekoppling på vintern och parallellkoppling på sommaren. Sista tanken är dock alltid seriekopplad eftersom jag har överdimensionerat ackumulatorvolymen till pannans effekt. Men den stänger jag av då jag inte behöver uppvärmning till huset.


tercellen

  • Inlägg: 15
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #23 skrivet: 10 mar-18 kl 13:55 »
Placera säkventil ovanför tank så slipper du tappa ur om de måste bytas.

Visst menar du egentligen kulventiler här?

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #24 skrivet: 11 mar-18 kl 00:20 »
Sätt en säkerhetsventil på pannan och en på tank. Antar att du kanske sätter elpatron i tanken,  och då bör tanken också ha en säkerhetsventil.

Säkerhetsventiler har en tendens att läcka med tiden. Sätter du dem ovan tanken, utan ventil, så slipper man tömma hela tanken vid byte av den.

Jag hade kört alla tankarna parallella, skippat korskopplingar som inte fyller nån bra funktion. Däremot fixar du avstäningsventiler, så du kan köra med 1 tank på sommaren o 3 på vintern.

Kombipanna hade jag skippat. Har eldat 2år i sådan, det är hemskt jobbigt jämfört med en rejäl vedpanna. De klarar bara kort ved, har litet vedutrymme och oftast sämre verkningsgrad. Helt klart inte värt att spara pengar på det. Köp nån riktig vedpanna på blocket istället.

Shunten ska sitta på tank, inte på pannan. Pannan ska svalna mellan  ledningarna.

Rör o sådant skulle jag köpa här
https://www.bes.co.uk/
Beroende på effekt skulle jag nog säga minst 28mm cu rör, i alla fall om du i framtiden tänker sätta in en lite större panna. Tänker du över 30kw skulle jag nog gå upp ytterligare i dimension på rör

tercellen

  • Inlägg: 15
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #25 skrivet: 11 mar-18 kl 22:02 »
Flyttat säkerhetsventilerna. Hur ser det ut nu?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #26 skrivet: 11 mar-18 kl 22:16 »
Som tidigare skrivits så bör du ha shunten på 1:a tanken.
När du väl installerar så råder jag dej till att göra luftningarna från tanktopparna lättåtkomliga.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

tercellen

  • Inlägg: 15
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #27 skrivet: 12 mar-18 kl 06:04 »
Som tidigare skrivits så bör du ha shunten på 1:a tanken.
När du väl installerar så råder jag dej till att göra luftningarna från tanktopparna lättåtkomliga.

Men då åter till frågan, går det ta pannans shunt och flytta till tank 1? Eller är det speciella shuntar till ackumulatortankar? Och går det över huvud taget eftermontera en shunt på en tank eller är det tankar med befintliga shuntar som gäller?

 

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #28 skrivet: 12 mar-18 kl 06:08 »
Flyttat säkerhetsventilerna. Hur ser det ut nu?
Ser bbättre ut. Blir en anläggning med onödiga värmeförluster och dåligt utnyttjande av tillgänglig värme. Men kör på den pannan tillsvidare. När/om du tröttnar blir det ju ett roligt projekt att sätta in en riktig vedpanna.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #29 skrivet: 12 mar-18 kl 06:12 »
Men då åter till frågan, går det ta pannans shunt och flytta till tank 1? Eller är det speciella shuntar till ackumulatortankar? Och går det över huvud taget eftermontera en shunt på en tank eller är det tankar med befintliga shuntar som gäller?
Sätt några extra uttag i så kan du flytta i framtiden. Shuntventilen går kanske att flytta, om den inte är gjuten för pannan. Det finns inga speciella shuntar till tankar. Däremot ventilhus som är anpassade till vissa pannor

tercellen

  • Inlägg: 15
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #30 skrivet: 13 mar-18 kl 23:14 »
Ser bbättre ut. Blir en anläggning med onödiga värmeförluster och dåligt utnyttjande av tillgänglig värme. Men kör på den pannan tillsvidare. När/om du tröttnar blir det ju ett roligt projekt att sätta in en riktig vedpanna.

Jamen precis, det är så jag känner att jag kör på pannan jag nu har tillgänglig. Att byta panna i framtiden är ju ett mycket mindre projekt än detta dessutom om jag installerar med framtids-sikt med nog grova rör och så till en bättre panna.

Jag ska spåna vidare på att installera shunt till tank 1 istället och laddomat 21.

Jag har läst lite om återvinningskoppling där, som jag förstår, laddar ur pannans varmvatten först. Och när det varmvattnet tar slut så aktiveras först då urladdning av acktankarna.  Detta skulle vara bra för pannor med stora vattenvolymer. Förstår ju att det är det varmvattnet man vill göra sig av med först eftersom det kyls ner snabbast.

Någon som vet något om denna metod? 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser