Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spannmål till får  (läst 136 gånger)

Finskakillen

  • Inlägg: 1
    • Finland
Spannmål till får
« skrivet: 07 maj-24 kl 06:43 »
Hej! Har skaffat en tacka och 3lamm och undrar om någon vet vilken spannmåls blandning som är bäst. Har tillgång till korn,havre och vete. Kraftfoder får de inte. Nu får de en blandning 50/50 korn havre och de värkar gilla det. Fåren har såklart fri tillgång på hö och får ändast spannmål som ”snacks”

javill

  • Inlägg: 11407
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Spannmål till får
« Svar #1 skrivet: 07 maj-24 kl 13:02 »
Om du bara har det som snacks spelar det igen större roll hur du blandar. Hade jag haft tillgång till alla tre hade jag tagit hälften havre och sen fjärdedel vardera av de andra två.

Havre, vete och korn räknas som kraftfoder, men jag gissar att du menar köpta foderblandningar/pellets.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Spannmål till får
« Svar #2 skrivet: 07 maj-24 kl 15:08 »
Våra har fått de tre sorterna också, även om vi bara stödjer dem med vete nu. Har Gutar och de får 1 eller 2 lamm, så egentligen behöver de inget eller bara lite utöver hö, men det skadar inte att ge framför allt de som fått 2 lite hjälp att hålla hullet. Med Gutar (säkert med andra också, även om vi inte såg några problem med Texeltackorna) kan man göra tackan en otjänst om den får kraftfoder under dräktigheten. Svårare förlossning och framfall hade vi innan vi lade av med det. Nu är det inget sådant, men så får de bara spannmål när lammen är ute.

Har lite dålig koll, men jag tror som Javill att havren är nyttigast. Men våra får det som energitillskott, och vi har lättast att använda vete då vi ger det till hönsen också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser