Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  egen brunn, avlopp och mulltoa??  (läst 7526 gånger)

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
egen brunn, avlopp och mulltoa??
« skrivet: 16 jun-05 kl 19:19 »
hej jag undrar om det finns någon här som vet vad som gäller när man har egen brunn och eget avlopp? Måste dessa bestiktigas, rensas, etc. av kommunen man bor i ? Finns det uppenbara nackdelar med hus som har denna konstruktion?Funderar på att köpa ett hus som har denna lösning. Huset har dock mulltoa.

nästa fråga gällde just mulltoa, om man köper en ny, hur ofta måste den tömmas, och vad gör man av avfallet? Hur mycket kostar det att köpa en ny, och är det ett "grisigt" göra att tömma? Kan det finnas andra lösningar att konvertera till?
Live simply......so that others may simply live.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:egen brunn, avlopp och mulltoa??
« Svar #1 skrivet: 16 jun-05 kl 21:36 »
Jag vet inte hur bestämmerlserna ser ut i landet, men för mig gäller i alla fall att trekammarbrunnen töms av kommunens "skitbolag". Infiltrationen som finns nu är inte godkänd enligt nyare regler, så när jag ska uppdatera den får jag göra en ny installation. Allt ska finnas på papper och lämnas till och godkännas av miljö&hälsa på kommunen. Mitt vatten kommer från en djupborrad brunn. Ett prov skickades till kommunen för att fastställa kvaliteten på vattnet, men i övrigt kommer ingen och kollar brunnen.

Nackdelar är kanske att du får fixa dina rörproblem själv om något skulle klabba. Och hur kopplingar och rör ser ut är kanske inte så lätt att veta. Man gräver ju inte gärna upp halva gården för att kontrollera...

För att få veta vad som gäller för huset du är intresserad av så bör du kontakta din kommun.


Lycka till!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:egen brunn, avlopp och mulltoa??
« Svar #2 skrivet: 16 jun-05 kl 22:22 »
När jag köpte plockade mäklaren fram information från kommunen om avloppsanläggningen, dvs om den var godkänd och så. Om du har en mäklare inkopplad vet de vart man skall vända sig.

Kostnaden att tömma en trekammarbrunn är olika från kommun till kommun, här kostar det 675 kr per gång. Normalt tömmer man en gång om året.

Finns resultatet på ett nytt vattenprov redan är det bra, det tar några veckor annars, kostar nog 1000-1500 kr.

Är det grävd brunn skall det vara cementringar, inte bara stensatt, annars är det svårt att få vattnet tjänligt.

Otjänligt pga bakterier så blir du knappast sjuk när du väl vant dig, men när du har besök så kan du aldrig bjuda ens på ett glas saft. Ofta följs det av dålig smak och lukt. Men det kan räcka att få brunnen rengjord för att det skall bli bra.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:egen brunn, avlopp och mulltoa??
« Svar #3 skrivet: 17 jun-05 kl 08:40 »
Finns resultatet på ett nytt vattenprov redan är det bra, det tar några veckor annars, kostar nog 1000-1500 kr.

Här var ett första vattenprov gratis för den nya fastighetsägaren, men om fler prover ska tas kommer det att kosta.  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Mikael Perman

  • Gäst
Re:egen brunn, avlopp och mulltoa??
« Svar #4 skrivet: 17 jun-05 kl 21:01 »

Hej.
har levt med mulltoa i 17 år.
inget problem.
Mikael Perman

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:egen brunn, avlopp och mulltoa??
« Svar #5 skrivet: 17 jun-05 kl 22:02 »
...En riktigt stensatt brunn skall dessutom ha ett 50 cm lager med sand runt om från fullt djup till marknivå. Det är betydligt effektivare filter än 7 cm betong. Saknas detta är det inget större jobb att åtgärda. Större hål i stensättningen tätas med lera...
Skulle man gräva upp runt brunnen och täta med lera?

Jag har en stensatt av okänd ålder, min är enda gamla brunnen i byn och byn har funnits sedan Skåne var danskt, så förmodlingen månghundraårig. Och javisst brunnen fungerar utmärkt, massor av vatten, inga nitrater och den är otroligt vacker. Men det kommer ändå in daggmaskar, spindlar, gråsuggor och grodor. Vet inte hur. Min andra brunn med cementringar håller sig helt ren. Trots renovering lyckas jag inte få den stensatta att bli bättre än "tjänligt med anmärkning".

Därav mitt påstående. Jag har upplevt det lättare att få cementringsbrunnen bra, det har räckt att hålla rent runt den och spola ur slammet i bottnen.

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:egen brunn, avlopp och mulltoa??
« Svar #6 skrivet: 25 jun-05 kl 18:27 »
hej
och tack för allas era synpunkter och tips. Men det blir nog inte av att köpa huset i fråga..........krall ekonomi i samband med ett oskäligt pris gjorde att vi avfärdade den möjligheten. Men som tur är så står det ju andra torp på jordens yta!

Trevlig midsommar på er alla alternativare! ;)
Live simply......so that others may simply live.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 3 användare
Rospigg, alternaiv, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser