Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dass i anslutning till huset  (läst 7908 gånger)

empy

  • Gäst
Dass i anslutning till huset
« skrivet: 15 jun-04 kl 13:00 »
Nu är jag mitt uppe i att förverkliga min dröm. Jag har inget hus än men jobbar stenhårt på det.
Just nu funderar jag ut lite smarta lösningar för avlopp och hoppas ni smarta kan hjälpa mig.

Ett utedass med urinseparator verkar vara den smartaste lösningen.
Tanken att behöva klä på sig och gå ut till dasset lockar inte en lat och frusen människa som mig.

Nu till frågan!
Det måste väl vara möjligt att bygga ett "dassrum" i anslutning till huset. Ett isolerat eller oisolerat rum utan värme som tillbyggnad på huset. Man behöver inte gå ut, inte bli snöig. Kan ju kanske användas som förråd eller så också.
Vad tycker ni? Har någon gjort så? Hur löser man för att det inte ska lukta inne?
Jag hade tänkt mig en ytterdörr mellan huset och "dassrummet".

Kom med ideér!

/Emma

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Dass i anslutning till huset
« Svar #1 skrivet: 15 jun-04 kl 15:37 »
Har tänkt i samma banor innan. Saknar du "riktig" el hemma så finns det små soldrivna fläktar man kan sätta på väggen på luftutsläpppet, som drar ut luften.

Mona

  • Inlägg: 17
    • -
Re:Dass i anslutning till huset
« Svar #2 skrivet: 30 jul-04 kl 20:30 »
I den byggnad som vi "bor" i just nu finns inget indraget vatten och avlopp. Så här har vi löst toafrågan:
Vi använder en provisorisk dasslösning med urinseparering inomhus ( varmt och gott). Bygd som en låda med fötter i trä med trälock och Separetts urinsepareringsinsats. Det går åt många papperkassar och torv är det bästa att strö med (viktigt med luftcirkulation under kassen). Om det av någon anledning blir kiss i papperspåsen så brukar det gå bra om man då strör på extra med torv. Toaletten har även varit idéalisk när man behövt tvätta sig i underlivet. Tänk vad en enkel duschflaska (stänkflaska) kan vara till nytta. Vad det gäller lukt så är det inga större problem. Det luktar av urinen efter ett tag, när man skiter (när man täkt det med torv är det inga problem) och när det satt sig beläggning i plastslangen till urinen. Den behöver spolas igenom var fjortonde dag ungefär. Just nu har vi 5l hinkar med lock till urinen. Det är  enkelt att byta en hink om det skulle börja lukta innan den är full. Innan jag sätter mig kollar jag hinken. Än så länge har det funkat. Lite pyssel kan det vara som tjej, att flytta sig lite framåt när man kissar för att det ska hamna rätt. Duschflaskan "spolar" vi med varje gång vi varit på toa.
Det ska egentligen vara häften vatten och hälften urin i behållaren annars fälls urinsten ut och sätter sig på kanterna. Det gör det för oss, men det är enkelt att göra rent med grovrengöringmedel och en borste. Vi har kommit fram till att både när det gäller kompost och fekalier så är vanliga papperskassar idéaliska (luftcirkulation under kassarna är viktigt) . Vi har testat med plastpåsar i majs men det blev kondens på utsidan av påsen och inte så trevligt att hantera. Vi har också testat att strö med barkflis men det blev för fuktigt av det i papperspåsarna. Kanske kan spån som är väldigt fint fungera också.
Ja det var lite av våra erfarenheter.
/Mona
Livet är som det är. Nu ser jag till att göra något bra av det hela.

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Dass i anslutning till huset
« Svar #3 skrivet: 07 aug-04 kl 18:35 »
hejsan
vi köpte en sommarstuga för 3 år sedan, som vi installerade en mulltoa i. de är ganska dyra, men fungerar UTMÄRKT. kan inte förstå varför inte fler skaffar mulltoa.
mvh
mats

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Dass i anslutning till huset
« Svar #4 skrivet: 07 aug-04 kl 18:36 »
vi bor i denna sommarstuga året runt.
mvh
mats

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Dass i anslutning till huset
« Svar #5 skrivet: 08 aug-04 kl 15:02 »
Har tänkt i samma banor innan. Saknar du "riktig" el hemma så finns det små soldrivna fläktar man kan sätta på väggen på luftutsläpppet, som drar ut luften.

För inte allt för många decenier sedan så hade många hyreshus dass i källaren har jag hört. Jag gissar att man ordnade med självdrag mot lukten. Sätt en skorssten på ditt innedass!

Man kan även bygga "jordkällare" av gamal kylskåp med hjälp av självdrag, om luften dras in under marken i en lång slang, har jag sett om i en tidskift...kom jag att tänka på nu.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Dass i anslutning till huset
« Svar #6 skrivet: 16 aug-04 kl 01:38 »
Intressant ämne
Vi funderar på att utesluta, ta bort toan, och istället använda naturen alt, utedass.
Måste detta vara så komplicerat? Har läst att om man pinkar i en behållare o späder detta med vttn kan man använda det till gödsel. Skittunnan fungerar end som förmultning. Har ej provat, bara läst.
Det går ju faktiskt åt flera liter per gång då man går på toa, vilket slöseri!
Men. måste det vara så krångligt?
Vi har spol-toa, bekvämt och lättillgänligt, tänk vad svårt det kan vara att ge upp detta.
Lite paradoxalt det här med standard: bodde ett tag utan annat än kallvttn i köket, . Då det var tvättdags så fyllde jag bevattn.kannan med ljummet och ställde mej spritt språngande på utsidan. Detta har kommit att bli en utav de mest fria, underbara upplevelser jag upplevt. Men...inte f-n ställer jag mej nu på utsidan - jag har ju dusch inne..!!..

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Dass i anslutning till huset
« Svar #7 skrivet: 27 aug-04 kl 23:26 »
Hej,
ju, duscha ute är jättefint. Fixade i sommras en utedusch vid sommarhuset och att står under graner och på gräs (okej, träpall) är heltbra.
Vänner till mig som bor i cirkusvagn (utan innetoa) löste problemet med en hembyggd komposttoa. Ett litet torn, värmeisolerad och med fint utsikt och ventilation och under ställningen en väl ventilerad kompost. Funkar bra.
/droliver

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Dass i anslutning till huset
« Svar #8 skrivet: 28 aug-04 kl 22:48 »
Det här med WC (watten-closett) är faktiskt en mycket viktig miljöfråga. Det går åt otal liter med vatten för att spola!!! Därav mina funderingar på att annordna på annat sätt.  

Spikklubba

  • Inlägg: 42
    • -
Re:Dass i anslutning till huset
« Svar #9 skrivet: 11 jun-06 kl 13:41 »
ett alternativ är att hälla urinen över komposten det gojde vi (i fobos trädgård eksjö) och den delen var mer förmultnad än den andra delen!!!
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

Suresh

  • Gäst
Re:Dass i anslutning till huset
« Svar #10 skrivet: 12 jun-06 kl 06:01 »
Jag har instellerat ett multrum modell M1700. Alltså en toalettstol iplast inomhus (i ett litet badrum under trappen) och en stor tank av rostfritt stål i källaren under. Tanken sticker ut med änden ut genom det gamla källarfönstret vilket gör den lätt att tömma (vilket bör ske vart 5:e år ungefär). Urinet separeras som gödning till  mitt växthus.

Den här lösningen fungerar exakt som ett utedass inomhus. Ville jag öka utedasskänslan kunde jag bygga om plastholken till en träbänk.

Sen är det ju frågan om man vill ha varmt på toaletten eller inte. Ståltanken bör hålla minst + 7 grader vintertid för att komposteringen i den skall fungera. Därför är den isolerad utvändigt.

Själv föreedrar jag att hålla kallt i toalettutrymmet. Men jag har ett llitet elemet där för att undvika att rören fryser och för att glädja gäster på besök vintertid.  


 
« Senast ändrad: 12 jun-06 kl 06:02 av Suresh »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 5 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, LillaY, Niklas Nyström, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser