Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med golv, bjälklag, cc-mått med mera  (läst 2741 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Det här med golv, bjälklag, cc-mått med mera
« skrivet: 08 maj-19 kl 01:04 »
Har nu spenderat ca 3 timmar här på forumet och 2 timmar på google :)
Det finns så många modeller och många slutar med 60cc, olika typer av isolering, trossbotten osv. Löjligt mycket jobb för en enkelt standard utan elvärme.

Min tanke går lite mer åt härbre-hållet. Till er med mer erfarenhet och vis dom från förr.

- Om jag vill ha cc 120+ På bärlinorna och tänker mig endast ett lager golvplank 45mm+ tjocka. Då tänker jag en liten list under var planka som håller någon form av isolering (mindre remsor lin?) mellan var planka då de skjuts ihop.

Borde det inte räcka för att få ett stabilt golv utan drag mellan plankorna?
Avkylningen i grunden utifrån kanske kan förhindras med lerklining, mullbänk eller liknande?

Mål: Minimalt underhåll, Minimalt med risker, Maximal inomhuskomfort. En grävd underjordisk svalare förvaring.

Vad ser ni som är bra att tänka på i ett sådant projekt?

(Ni som följer min tråd https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 vet lite mer om bakgrunden och vart det är påväg)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Det här med golv, bjälklag, cc-mått med mera
« Svar #1 skrivet: 08 maj-19 kl 07:56 »
Kanske missförstår vad du vill ha.
Köp industrigolv det är spontat så då blir det tätt av sig själv.
Gör trossbotten och isolera med spån eller vad du vill ha.
Om du vill ha 120 cc, så lägg plywood eller råspont i botten, så isoleringen inte ramlar ner.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Det här med golv, bjälklag, cc-mått med mera
« Svar #2 skrivet: 08 maj-19 kl 12:29 »
Ja bästa ensamhet. Jag var nog lite otydlig. Ditt svar är det som är standard på byggforum, byggbutiker med mera i samband med deras egna reklam för delar de har som ingår :)

Antingen breda plank 500mm+ handsågade hos någon kontakt jag får leta på. Eller så får det bli något traditionellt där ett byggvaruhus för ett besök.
På något sätt (som jag ej kan förklara) så känns alternativ 1 mer lockande :)

Vill bygga det enkelt. Inte en massa reglar, en massa extra material, isolering med mera.
Har sett att det finns gamla beprövade lösningar där golvet inte blir tungt, svårjobbat, svårunderhållet osv.
 
MEN - har för lite kunskap för att komma fram till om det är en lösning som passar mitt ställe.
Har vett nog att förstå att olika hus/torp etc byggdes olika beroende på var i landet det fanns, hur marken såg ut och vilka material som fanns i dess närhet.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Det här med golv, bjälklag, cc-mått med mera
« Svar #3 skrivet: 08 maj-19 kl 12:43 »
Nu fattar jag ännu mindre 1/2 meter breda golvplank, är väll allt annat än ett enkelt bygge?

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Det här med golv, bjälklag, cc-mått med mera
« Svar #4 skrivet: 08 maj-19 kl 12:46 »
Nu fattar jag ännu mindre 1/2 meter breda golvplank, är väll allt annat än ett enkelt bygge?
:) Säkert sant, har aldrig provat så för mig känns det enklare att lägga få plankor bredare än fler plankor smalare.
Men jag har haft fel förr haha
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Det här med golv, bjälklag, cc-mått med mera
« Svar #5 skrivet: 08 maj-19 kl 14:32 »
Om man ser det så här.
Ju större spännvid du har mellan reglarna desto tjockare brädor/plankor måste du ha i golvet.
För visst det kan vara ganska trevligt att studsa fram hemma, men det blir lite opraktiskt om du har lågt i tak eller om du gärna vill flytta dig med en bricka lastad med gustavsbergsporslinet.

En bredare planka har lättare för att slå sig, vilket är en risk att kalkylera med om huset står tomt längre tider.
Det är därför man helst ska använda kärnvirke i golvet. Och i ditt exempel så blir det enorma krafter som lätt, mycket lätt lyfter ur spik.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Det här med golv, bjälklag, cc-mått med mera
« Svar #6 skrivet: 08 maj-19 kl 15:59 »
Bred och tjock plank är också väldigt dyr...

Inte alls lätt att få tag på, ens via kontakter.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Det här med golv, bjälklag, cc-mått med mera
« Svar #7 skrivet: 08 maj-19 kl 20:40 »
Om man ser det så här.
Ju större spännvid du har mellan reglarna desto tjockare brädor/plankor måste du ha i golvet.
För visst det kan vara ganska trevligt att studsa fram hemma, men det blir lite opraktiskt om du har lågt i tak eller om du gärna vill flytta dig med en bricka lastad med gustavsbergsporslinet.

En bredare planka har lättare för att slå sig, vilket är en risk att kalkylera med om huset står tomt längre tider.
Det är därför man helst ska använda kärnvirke i golvet. Och i ditt exempel så blir det enorma krafter som lätt, mycket lätt lyfter ur spik.
Ah, se där. En tanke jag missat. Såklart att när du skriver det. Tack!
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

 

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Det här med golv, bjälklag, cc-mått med mera
« Svar #8 skrivet: 09 maj-19 kl 20:18 »
Med en handöverfräs och rätt fräsar, så kan du själv fräsa not å spont om du får tag i lokalt sågat golvplank i önskad dimension.

I mitt förråd, där låg det spontat 1.5tums plank på golvet på meterreglat undertill. Dock var dessa reglar runt 15-20cm breda och nästan 10cm tjocka.  Jag har nu isolerat och lagt vanlig råspont 22x120. Det är skruvat, å knirrar lite sådär gött beroende på årstid.

Nästa steg för min del, är att lägga in ett gammalt återvunnet parkettgolv som är 1x10tum spontat. Kommer liggande flytande ovanpå.

Kanske även det är en tanke, två lager "golv" tar ganska effektivt bort drag å köldbryggor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 3 användare
Lillskiten, Corvus, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser