Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lura färska frön hur ???  (läst 8502 gånger)

bysseman

  • Inlägg: 4
lura färska frön hur ???
« skrivet: 05 feb-10 kl 03:46 »
Frågar ang färska frön då en kollega förklara hur man gör.
Om jag förstått rätt och ngn har komment om detta funkar el ej tacksam för svar.

ex, tomatfrön från färsk tomat.
I ett glas med lite vatten, ställ ljust och med lite vatten i rumstemp.
Nu skall det jäsas, få fröet att tro det passerat ett djurs tarm.
1 v el ett par dagar senare, läggs fröerna på ett hushållsapper och torkas.
Nu skall det sen efter torkning planteras och ge skörd så småningom.

Om detta funkar så inte tänker jag köpa dyra frön från  weibulls.
Utan sparar fröer via livsmedelsbutiken hädanefter.

Så spånar jag vidare på ovanstående spörsmål, svamp kan man torka i ett vanligt tvättrorkskåp. Skulle inte detta funka för jästa frön som skall torkas omgående?

Vilka fröer kan man ev lyckas med detta, paprika, chili, gurka osv.


Juniperus

  • Gäst
SV: lura färska frön hur ???
« Svar #1 skrivet: 05 feb-10 kl 06:01 »
En del frukter är framtagna med inga eller dåliga frön t.ex bananer och gurkor. Bananer i naturligt tillstånd har stora tjocka kärnor i fruktköttet men i industrin odlas de endast vegetativt liksom dadlar och därvid har man avlat bort de onödiga fröna. Dadlar däremot har väl fungerande frön. Jag tror att det är samma sak med gurkans frön de är ofruktbara men jag är inte säker.

När vi talar om GMO grödor så är det ju fakiskt företagen som äger genuppsättningen och de kommer säkert snart om de inte redan har börjat att medveten sälja frukt med steriliserade frön så att inte deras patenterade gener läcker ut till allmänheten.

Försökte även jag att lura fön för länge sedan. e frön som ska genom tarmen t.ex idegransfrön behandlade jag med en syralösning med en styrka liksom den som finns i fåglarnas mage. En del frön behöver även ligga i frysen ett tag för att kunna gro.
Jag kom inte så långt i mina experiment och är nyfiken o höra dina resultat när tiden är inne.
« Senast ändrad: 05 feb-10 kl 06:06 av Kulkuri »

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: lura färska frön hur ???
« Svar #2 skrivet: 05 feb-10 kl 06:25 »
Du ska inte torka frön för varmt, då kan de "dö", jag torkar alltid mina frön i rumstemperatur, luftigt. Om det är frön som mår bra av att jäsa i lite vatten, tex tomatfrön, torkar jag på lite trippelvikt toapapper, också i rumstemperatur. Visst kan man använda torkollor i någon form av soldriven tork tex, men man ska undvika temperaturer över typ 35o.

Problemet med frön från affären, är att många är F1-hybrider, som kanske dels har dålig grobarhet, om de ens har några frön, dels kan ge väldigt inhomogena plantor, som inte alls liknar moderplantan. Men har man plats är det bara att prova.

Själv brukar jag köpa/tigga frön till goda grönsaker som inte är F1 och sedan ta frön från mina egna plantor. Då kostar det bara en gång för de plantor som är lätta att ta frön från.

Plantor som funkar bra att ta frön från i trädgårdslandet, eller i förekommande fall i affären är tex tomat, chili, paprika, gurka (ska vara förväxt, man får spara några som får växa tills de blir grova och lite träiga för att fröna ska vara mogna), mangold & rödbeta (spara några i landet till år två och låt dem gå i blom och sätta frön. Ha inte rödbetorna för nära mangolden, täck helst den ena eller båda om du har mycket mållogräs, med en plasttunnel så att de inte råkar korsa sig.), haverrot & svartrot (se rödbeta, kan ev korsa sig med vissa vilda växter, har inte provat att ta frön ännu, men ska till nästa år), sparris (frösår sig som ogräs om man har många honplantor), rabarber, jordgubbar/smultron (sällan sortäkta, kan bli vad som helst, men ganska lätta att fröså), rädisa (ger ofta mycket frö, och de omogna frökapslarna är goda att steka/woka), rättika (rådisa och rättika går troligen att plantera igen från affären och ta frön ifrån, ska prova med en ovanlig rättika i år, rapporterar resultat, se upp för korsning), rova & kålrot ger frö andra året, se till att de inte korsar sig med andra kålväxter, exotiska frukter går också bra, men kan bara vara ute under den varma årstiden, och det räcker sällan för frukt, ibland tar det många år (mango, papaya, citrus, granatäpple, passionsfrukt, avokado, dadlar, osv). Det finns många fler, men dessa är några av de lättare. Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: lura färska frön hur ???
« Svar #3 skrivet: 05 feb-10 kl 08:53 »
själv tar jag bara och skivar en god tomat från affären ... skivar den och planterar skivani jord täcker över med en plastpåse med lite lufthål och väntar tills de gror de flesta sorter jag prövat har fungerat jättebra.  physsalis energiboberna man köper i affären funkar oxå jätte bra att så och man får fina nya plantor. gurka tror jag att man måste pollinera själv året innan på dom plantor man har så ska det funka att ta dessa frön när man skördar gurkan och sen så dessa året därpå... likaså chilli frukter måste man nog pollinea året innan för att få befruktade frön (detta är min egen teori har inte testat ) men man behöver ju iallafall bara köpa dessa frö än gång och sen testa  ....... Mvh susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
SV: lura färska frön hur ???
« Svar #4 skrivet: 20 feb-10 kl 04:31 »
Köpe-paprika (röd) har jag sått i år, och alla frön grodde. Vilket jag tyvärr inte räknat med,
så jag fick gallra bort en  massa fina plantor. Fröna hade jag torkat någon vecka på en tallrik,
och sedan rakt ner i en kruka med såjord. Jag har haft dem ganska varmt, och under växtlampa
så här på vintern.
« Senast ändrad: 20 feb-10 kl 04:34 av red »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: lura färska frön hur ???
« Svar #5 skrivet: 20 feb-10 kl 09:05 »
Frågar ang färska frön då en kollega förklara hur man gör.
Om jag förstått rätt och ngn har komment om detta funkar el ej tacksam för svar.

ex, tomatfrön från färsk tomat.
I ett glas med lite vatten, ställ ljust och med lite vatten i rumstemp.
Nu skall det jäsas, få fröet att tro det passerat ett djurs tarm.
1 v el ett par dagar senare, läggs fröerna på ett hushållsapper och torkas.
Nu skall det sen efter torkning planteras och ge skörd så småningom.

Om detta funkar så inte tänker jag köpa dyra frön från  weibulls.
Utan sparar fröer via livsmedelsbutiken hädanefter.

Så spånar jag vidare på ovanstående spörsmål, svamp kan man torka i ett vanligt tvättrorkskåp. Skulle inte detta funka för jästa frön som skall torkas omgående?

Vilka fröer kan man ev lyckas med detta, paprika, chili, gurka osv.


Jäsningen går mest ut på att få bort sjukdomar på fröet när det gäller tomat och det är viktigt att röra ner syre under jäsningen.

När det gäller att ta fröer i matbutiken säger jag: De flesta sorter man hittar i matbutiken är anpassade att växa i varmväxthus el. i varma länder = ofta är ex. tomater såna sorter som tjuvas, de har LÅNG utvecklingstid = det tar lång tid att få frukt + de kanske inte funkar överhuvudtaget ifall det blir en kall sommar och liknande + ofta är de inte fröäkta = F1 hybrid. Bättre isåfall att köpa tomatfrö hos en firma av en mera köldtålig sort med kortare utvecklingstid som INTE är en hybrid och sedan kan man skörda eget frö från denna sorten i framtiden ifall man vill spara in frökostnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 5 användare (3 dolda)
DaisyMalone, Tältbyggare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser