Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill byta till till en svensk lantras.  (läst 2883 gånger)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #20 skrivet: 06 jan-09 kl 11:25 »
Nej, björkbark står inte högt i kurs hos får. Mycket äter de, men det har jag inte råkat ut för än. Däremot späda löv på björksly. Det är väl den pappersaktiga konsistensen de inte gillar. Björksav dricker de gärna däremot.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #21 skrivet: 06 jan-09 kl 16:47 »
När jag avverkar i skogen och fåren följer efter mig så går mina gutefår löst på den jämna släta tallbarken högst upp i trädkronorna och aspbark. På asparna går även de späda kvistarna åt direkt. Det är likadant med ekarna: barken är för grov men det yttersta av ekkvistarna knipsas av omgående. Får de välja och är bortskämda skippar de tallbarret och föredrar den släta barken. Jag har även grannar med mindre bortskämda får som äter både gran- och tallbarr. Grov björk står tyvärr inte högt i kurs hos fåren.
Bark och sly skall vara mycket fina mineralkällor till får.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #22 skrivet: 06 jan-09 kl 17:42 »
I fårens sommarhage har de gått hårt åt både sly och större träd, vilket var meningen också. På vintern slänger vi in lite sly då och då. Om inte annat så har de lite att göra med det och ett plus är att slyet innehåller nyttigheter för dom.
Men björkarna har de inte rört i någon av hagarna, tack och lov :)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
mommo, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser