Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trevligaste rasen  (läst 1338 gånger)

asta

  • Inlägg: 332
Trevligaste rasen
« skrivet: 09 nov-06 kl 21:53 »
Så småningom ska vi ha ett par får och förmodligen även en bagge = lammungar.

Vilken ras kan vara trevligast? Vill ha lätthanterliga och lättskötta djur. Sen är det ju ett stort plus om lammungarna är lättsålda, helst som livlamm.

Fåren ska först och främst användas som landskapsvårdare och det är tänkt att de ska bo i utestall och därmed gå ute året runt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Trevligaste rasen
« Svar #1 skrivet: 10 nov-06 kl 08:03 »
Hur lätthanterliga djur är beror på hur mycket du som djurägare hanterar dom... dessto mindre du hanterar fåren dessto svårhanterligare djur får du  ;D
Vissa individer "föds" lätthanterligare än andra men det har ju inget med ras att göra.

Lättskötta djur när det gäller får är väl de som får så få lamm som möjligt. Vilket samtidigt gör dem så olönsamma som möjligt, om du inte kan lura iväg ev. livlamm till överpris då  ;D

Att "fåren ska gå ute året om" hur menar du att det har betydelse eller kanske jag missuppfattar infot  ???

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 22 nov-06 kl 13:47 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
von tratt, Jenny Donai Manitski

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser