Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allt om Åsen-får!  (läst 11046 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #20 skrivet: 17 sep-11 kl 20:56 »
Hur många är det av er som har Åsenfår som har Facebook? Om vi är några stycken kan jag skapa en grupp så blir det lättare att dela bilder osv. Jag vet att det finns för Hälsinge- och Klövsjö-får i alla fall, ska vi vara sämre?? =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #21 skrivet: 18 sep-11 kl 12:07 »
Jag är tyvärr lite av en facebook motståndare hoppas du inte ta illa upp  ;) (det har för min del med rättigheterna om bilder etc att göra) , vet bara en med Åsenfår som är med, men hon är på väg att sluta med får.  Om du skapar en grupp så försök att stämma av med Allmogefårföreningen först, det är viktigt att alla fakta bli rätt och att någon tar ansvaret.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #22 skrivet: 18 sep-11 kl 12:26 »
Klövsjöfåren funkar jättebra på FB och jag tycker absolut att alla almogefår ska ha en egen grupp,
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #23 skrivet: 18 sep-11 kl 13:03 »
Jag är tyvärr lite av en facebook motståndare hoppas du inte ta illa upp  ;) (det har för min del med rättigheterna om bilder etc att göra)
Vad gäller om bilderna?
Får alla facebookanvändare ta bilderna och använda dom till vad dom vill eller vad är det för regler där?
Höns och Liljor i min trädgård.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #24 skrivet: 18 sep-11 kl 13:11 »
Vad gäller om bilderna?
Får alla facebookanvändare ta bilderna och använda dom till vad dom vill eller vad är det för regler där?

FB tar inget ansvar och anser sig äga dom bilder som läggs upp på FB detta därför att man kan dela vidare bilder, jag ser inga problem med det för lägger jag upp bilder är det bilder jag vill visa och sälja andras bilder är inte tillåtet även om dom är knyckta på FB
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #25 skrivet: 18 sep-11 kl 14:07 »
OT, men Facebook säger sig inte äga medlemmarnas uppladdade bilder. För att kunna drifta en webbsajt med bilder krävs dock att man har rätt att publicera bilderna på webben och ta backup på bilderna, och det är det man går med på när man laddar upp bilderna.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #26 skrivet: 18 sep-11 kl 15:06 »
Ja, för mig spelar det inte så himla stor roll det här med bilderna. Jag lägger inte upp bilder som är väldigt privata ändå. Jag vill ju visa för alla vad otroligt fina de är.

Men om det bör gå genom föreningen så kollar jag ju så klart med dem först.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #27 skrivet: 18 sep-11 kl 15:50 »
För mig har det ingen som helst betydelse, detta med bilder. Om jag har en bild, som jag vill visa så tycker jag det är jätteroligt om någon mer gillar den. Jag vet ju att det är viktigt för yrkesfotografer t ex, men man måste ju inte lägga ut några bilder på Facebook, man kan ju skriva om man vill eller vara med ändå. Jag tyckte idén var jättebra, när jag såg den och är gärna med.
Åsenfår, hundar och katter

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #28 skrivet: 18 sep-11 kl 19:01 »
Jag har mailat Anita nu...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #29 skrivet: 24 sep-11 kl 16:13 »
Ni som har egna baggar, låter ni dem gå med tackorna hela tiden över vintern eller delar ni av dem när de börjar bli högdräktiga? Jag är i valet och kvalet om jag ska behålla bagglammet eller inte efter betäckning. Jag var lite orolig över inavel ifall man använder samma bagge i flera år, men har läst i andra trådar att det inte ska vara nån fara direkt.

En fördel är ju att de unga bagglammen sen kan gå med baggen när det är dags att skilja av, men det blir lite krångligt över vintern ifall man måste dela av dem. Jag har tänkt att de ska få gå ut och in som de vill.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #30 skrivet: 04 jan-12 kl 10:56 »
OT, men Facebook säger sig inte äga medlemmarnas uppladdade bilder. För att kunna drifta en webbsajt med bilder krävs dock att man har rätt att publicera bilderna på webben och ta backup på bilderna, och det är det man går med på när man laddar upp bilderna.

Min fasters kompis var på semester i australien och såg där en jätteaffish med massa små bilder på ansikten. Detta var reklam för facebook och när hon gick lite närmare så såg hon sin dotter på affishen, när hon visade detta för dottern hade hon ingen aning om det.

Nu vill jag inte skrämmas eller så men facebook anser sig äga rättigheterna till bilderna, tyvärr.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #31 skrivet: 04 jan-12 kl 11:10 »
Men det är väl inte så komplicerat, är man rädd att någon ska stjäla ens bilder så lägger man inte upp några bilder. Det är ju inget man MÅSTE göra. De bilder som din fasters kompis såg var antagligen profilbilder, som var och en har som "kännetecken" eller vad jag ska säga. Man kan sätta in en annan bild där, t ex en blomma eller ett djur. Jag har min gamla hund som profilbild på Facebook just nu. Man kan även lämna den bilden därhän och då läggs en tecknad bild in. Det är naturligtvis enklast för dem, som redan finns på Facebook men det behöver inte vara något att oroa sig för, man måste inte lämna ut en massa data om sig själv om man inte vill.
Åsenfår, hundar och katter

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #32 skrivet: 04 jan-12 kl 12:00 »
Nu vill jag inte skrämmas eller så men facebook anser sig äga rättigheterna till bilderna, tyvärr.

Nej. Läs Facebooks användarvillkor. När man laddar upp bilder på Facebook ger man Facebook rätt att använda bilderna för Facebooks räkning. Att äga rättigheterna till bilderna skulle innebära att Facebook kunde begränsa upphovsmännens användning av sina bilder. Till exempel skulle man behöva tillstånd från Facebook för att ladda upp samma bil på Alternativ.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser