Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?  (läst 6314 gånger)

elektronikfreak

  • Inlägg: 17
    • Öland
    • Elektronikfreak
Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« skrivet: 24 jul-18 kl 12:18 »
Någon som har några åsikter om Nettos Bellafonde honung jämfört med den svenska honungen? Kostar nästan under halva priset jämfört med svensk honung. Bellafonde honung ska enl etiketten komma från Ukraina.

Köpte en burk Bellafonde för en månad sedan och använder den till sötningsmedel i energidryck jag blandar själv för att kroppen ska få i sig vitaminer, mineraler och salter.

Min egna energidryck består av...

1 liter vatten
1 Berocca Performance brustablett
2 kryddmått salt (koksalt)
2 teskedar honung

Drickes väl kyld... supergott i värmen... hmm... hettan.   :) ...  ;)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-18 kl 12:48 »
Honung är ett av de mest förfalskade livsmedlen. Varför inte köpa honung direkt från en biodlare?
https://sv.stories.newsner.com/vetenskap/sa-vet-du-om-honung-du-koper-ar-fejk/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #2 skrivet: 24 jul-18 kl 15:12 »
Sen är det största värdet av bina deras pollineringstjänst. Jag tänker som så: det är värt att betala lite mer för honungen om den gör lantbruket i Sverige mer bärig och maten lite billigare istället för i Ukraina.

Mvh
Magnus


elektronikfreak

  • Inlägg: 17
    • Öland
    • Elektronikfreak
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #3 skrivet: 26 jul-18 kl 12:11 »
Honung är ett av de mest förfalskade livsmedlen. Varför inte köpa honung direkt från en biodlare?
https://sv.stories.newsner.com/vetenskap/sa-vet-du-om-honung-du-koper-ar-fejk/

Sen är det största värdet av bina deras pollineringstjänst. Jag tänker som så: det är värt att betala lite mer för honungen om den gör lantbruket i Sverige mer bärig och maten lite billigare istället för i Ukraina.

Mvh
Magnus

Jag är väl troligen svenska bönders (enskilt) största kund eftersom jag dricker 2 liter "röda" 3% mjölk per dygn och därtill ENBART äter svensk kött, fisk och fågel. Äter ALDRIG importerade grönsaker eller snarare om sanningen ska fram så äter jag ALDRIG grönsaker, svenska eller importerade över huvud taget. Lever på potatis, gul lök, pasta och bröd samt mängder av äkta smör och svenskproducerad ost.   :)

Jag försöker alltid handla på stormarknader typ City Gross och ICA Maxi där priserna vanligtvis ligger under halva priset, ibland 1/3 av priset mot att handla direkt i bondens egen gårdsbutik. Handlar självklart ENBART svenskproducerade produkter! De enda utländska produkter jag köper som jag på rak arm kan komma på är kryddor. Men har mer och mer börjat odla dessa själv.

Har ärligt talat inte riktigt fattat varför ex svensk färsk kyckling kostar under 20 kronor/kg på stormarknaderna och det dubbla hos bonden. Likaså med svensk fläskkarré, fläskkotlett och fläskfilé liksom högrev och entrecote. Kan iof sig förstå att stormarknaderna kör extrapris som lockpriser för att de förväntar sig att kunderna köper 111 artiklar till till fullpris.   ;D
Förutsatt naturligtvis att inte svensk fågel, kött och fisk är fullpumpad med vatten som man köper på stormarknaderna.   >:(

Däremot värnar jag mycket om våra bin. Har mycket sälg, klöver, maskros, kärleksört, höstaster, ljung, blåklint, solros, ageratum, rosenskära, sommarrudbeckia, sommaraster, fänkål, honungsört, sommarflox, ampelskära, tagetes, daggsalvia, blåsalvia m fl i min trädgård.

Har faktiskt funderat på att snickra ihop alt köpa en bikupa och se om jag får några vildbin i den.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #4 skrivet: 26 jul-18 kl 14:40 »
Nej, elektronikfreak, det verkar mer som om du är stormarknadernas bäste kund  ;D . Det är inga bönder som gör vågen för att du jagar lågpriser, ens om det är en liten blågul flagga på...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #5 skrivet: 26 jul-18 kl 15:36 »
De flesta som står på Bondens Marknad försöker nog leva på de inkomsterna. Det är inte dessa jag menar att du ska köpa din honung ifrån utan från mindre biodlare som du kan handla direkt av - och samtidigt få veta varifrån bina hämtat den nektar som de berett honungen av. Fick du inte de svar du hade förväntat dig eller var det bara priset på Bellafonde som var viktigt i jämförelse med svensk honung?
Det går inte att få vilda bin att bosätta sig i vanliga bikupor, de flesta lever öht inte i samhällen. Här finns tips på bostäder till vildbin>>
https://www.google.se/search?q=bihotell&rlz=1C1SAVS_enSE554SE555&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjFj8D46rzcAhUqxaYKHQGIB2oQsAR6BAgGEAE&biw=1366&bih=635

Om du äter grönsaker så behöver du inte shoppa dyra kosttillskott. Äter du endast vegetariskt behöver du förmodligen extra B12-vitamin men eftersom du verkar äta mycket kött och mejeriprodukter så behöver du inte heller B12 som tillskott.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

elektronikfreak

  • Inlägg: 17
    • Öland
    • Elektronikfreak
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #6 skrivet: 27 jul-18 kl 11:42 »
Nej, elektronikfreak, det verkar mer som om du är stormarknadernas bäste kund  ;D . Det är inga bönder som gör vågen för att du jagar lågpriser, ens om det är en liten blågul flagga på...
Jag antar att jag som så gott som enbart äter den svenske bondens produkter står högre på dennes favvolista än vegätaren som äter mängder med produkter som är importerade från avlägsna länder.

Men lever man i världens högsta skatteutsugarsamhälle så blir detta följden för mig.  :'(

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #7 skrivet: 27 jul-18 kl 11:47 »
Det finns mängder med böcker om matproduktion och varför t ex bonden säljer dyrare än stormarknaden. Det beror inte på skatten...
Säg till om du vill ha boktips.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #8 skrivet: 27 jul-18 kl 12:51 »
Jag antar att jag som så gott som enbart äter den svenske bondens produkter står högre på dennes favvolista än vegätaren som äter mängder med produkter som är importerade från avlägsna länder.

Men lever man i världens högsta skatteutsugarsamhälle så blir detta följden för mig.  :'(


Tyvärr så har du missuppfattat en del.
Och ja, skatten är hög i detta landet men inte värst.

Men oavsett vilket så är du bättre än de som jagar lågpris till vilket pris som helst och köper varor från hela världen utan istället väljer svenskproducerat.
Tänk på att läsa lite och inte hänga upp dig på den lilla svenska flaggan för den används lite fult den oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #9 skrivet: 27 jul-18 kl 15:46 »
Jag antar att jag som så gott som enbart äter den svenske bondens produkter står högre på dennes favvolista än vegätaren som äter mängder med produkter som är importerade från avlägsna länder.

Men lever man i världens högsta skatteutsugarsamhälle så blir detta följden för mig.  :'(
Vart vill du komma egentligen? Den honung du shoppar kommer från Ukraina så varför gnälla över att det importeras grönsaker från utlandet?
Och faktiskt tror jag att din mamma fått mödravård och förlossningsvård, att du fått tillsyn och vård som bebis, att du gått i skola, att du går på trottoarer och kör på vägarna, att du får vatten i kranen, att du kan ringa efter ambulans när du skadat dig, att dina gamla släktingar får äldreboende och hemtjänst etc etc etc etc så ren utsugning är väl inte skatteuttaget. Du kanske skulle läsa på lite om Sverige?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

elektronikfreak

  • Inlägg: 17
    • Öland
    • Elektronikfreak
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #10 skrivet: 31 jul-18 kl 07:22 »
Det finns mängder med böcker om matproduktion och varför t ex bonden säljer dyrare än stormarknaden. Det beror inte på skatten...
Säg till om du vill ha boktips.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Skulle jag ge mig på en vild gissning så beror den extrema prisskillnaden på antal sålda enheter per dag för bonde resp stormarknad. Eller för att ta en mer jämförbar jämförelse... den lilla lanthandeln som säljer 50 liter mjölk per dag kan inte få samma pris av ARLA som stormarknaden som köper 50.000 liter mjölk per dag.

Och jag köper den prissättningen vad beträffar lanthandel resp bondens gårdsbutik. Sedan kan jag personligen ha åsikter om slakteriernas superhöga avgifter. Man kan ju jämföra med den auktoriserade bilverkstaden som inte lyfter på motorhuven för mindre än 1500 kronor per timma.  >:(

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #11 skrivet: 31 jul-18 kl 11:02 »
Skulle jag ge mig på en vild gissning så beror den extrema prisskillnaden på antal sålda enheter per dag för bonde resp stormarknad. Eller för att ta en mer jämförbar jämförelse... den lilla lanthandeln som säljer 50 liter mjölk per dag kan inte få samma pris av ARLA som stormarknaden som köper 50.000 liter mjölk per dag.

Och jag köper den prissättningen vad beträffar lanthandel resp bondens gårdsbutik. Sedan kan jag personligen ha åsikter om slakteriernas superhöga avgifter. Man kan ju jämföra med den auktoriserade bilverkstaden som inte lyfter på motorhuven för mindre än 1500 kronor per timma.  >:(

Man ska ha betalt för sitt kunnande och kostnader.
Svårare är det inte.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #12 skrivet: 31 jul-18 kl 16:21 »
Man kan ju jämföra med den auktoriserade bilverkstaden som inte lyfter på motorhuven för mindre än 1500 kronor per timma.  >:(

Och som ändå går med förlust (pga mycket backjobb och reklamationer, stor del av arbetstiden som inte går att fakturera, höga lokalkostnader osv) och hålls under armarna av intäkter från bil- och tillbehörsförsäljningen.

Om vi återgår till lågprishonung så verkar det som om flera svenska butikskedjors billigaste honungsmärken kommer från Ukraina. Inte bara Netto utan även ICA och ev Willys/Hemköp.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #13 skrivet: 31 jul-18 kl 17:32 »
Fortsatt OT Men det är ju ändå konstigt att lokale oauktoriserade men mycket mer allmänt kunnig bilmeken gör jobb för mindre än halva kostnaden och bättre.
Och att en 1500 mila oljeservice kostar runt 6000:- är horribelt.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


elektronikfreak

  • Inlägg: 17
    • Öland
    • Elektronikfreak
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #14 skrivet: 02 aug-18 kl 12:49 »
Man ska ha betalt för sitt kunnande och kostnader.
Svårare är det inte.
Hur förklarar du då att det blir avsevärt mycket billigare för en svensk att dra ner och reparera bilen i Tyskland än att reparera bilen i Sverige? Och ännu billigare dvs oftast 1/3 av priset om man ändå befinner sig i the UK. Tilläggas skall att allt jävla slarvande som förekommer hos de auktoriserade bilverkstäderna i Sverige i princip inte förekommer över huvud taget varken i Tyskland eller the UK.

Kan dra ett annat exempel. Min dotter bor strax utanför Barcelona i Spanien så jag har gratis boende när jag åker ner. Det blir billigare för mig att ta en lågprisflight med Ryanair ner till Barcelona och äta en underbar 3- eller 4-rätters supé med några öl till eller några flaskor vin till än att äta den i mitt eget närområde här på Öland eller i Kalmar.
En öl kostar motsvarande ca 10 kronor - i Sverige ca 70 kronor. En flaska gott vin kostar 40 - 50 kronor - i Sverige minst 300 kronor.

Så det där med att kunnande kostar pengar är inte sant. Snarare att 85% av det svenska priset hamnar hos skattmasen på order av skatteutsugande politiker.

Ett för dagen väldigt aktuellt problem är PostNords fr o m 1 jan 2018 straffbeskattning av all privatimport från Asien, främst Kina där allt först debiteras en fast expeditionsavgift på 75 kronor till PostNord och sedan mervärdesskatt och ev tull samt mervärdesskatt på tullen till skatteverkat. Och detta gäller ALLA försändelser.   >:D
Ett kinesiskt företag skickade en gratiskatalog till mig och tro du inte att jag även blev debiterad 75 kronor i expeditionsavgift för denna!??  >:D

Det senaste är att några europeiska företag med hjärncellerna i bevar till skillnad mot vad man kan beskylla PostNord och Skatteverket för, erbjuder att deras företag blir mellanhand för allt som svenskarna beställer från Kina och sedan skickar vidare allt till Sverige från EU-land till Sverige mot en mycket blygsam kostnad. På det geniala sättet slipper svenskarna PostNords och Skatteverkets utsugning.  ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #15 skrivet: 02 aug-18 kl 14:47 »
Hur förklarar du då att det blir avsevärt mycket billigare för en svensk att dra ner och reparera bilen i Tyskland än att reparera bilen i Sverige? Och ännu billigare dvs oftast 1/3 av priset om man ändå befinner sig i the UK. Tilläggas skall att allt jävla slarvande som förekommer hos de auktoriserade bilverkstäderna i Sverige i princip inte förekommer över huvud taget varken i Tyskland eller the UK.

Kan dra ett annat exempel. Min dotter bor strax utanför Barcelona i Spanien så jag har gratis boende när jag åker ner. Det blir billigare för mig att ta en lågprisflight med Ryanair ner till Barcelona och äta en underbar 3- eller 4-rätters supé med några öl till eller några flaskor vin till än att äta den i mitt eget närområde här på Öland eller i Kalmar.
En öl kostar motsvarande ca 10 kronor - i Sverige ca 70 kronor. En flaska gott vin kostar 40 - 50 kronor - i Sverige minst 300 kronor.

Så det där med att kunnande kostar pengar är inte sant. Snarare att 85% av det svenska priset hamnar hos skattmasen på order av skatteutsugande politiker.

Ett för dagen väldigt aktuellt problem är PostNords fr o m 1 jan 2018 straffbeskattning av all privatimport från Asien, främst Kina där allt först debiteras en fast expeditionsavgift på 75 kronor till PostNord och sedan mervärdesskatt och ev tull samt mervärdesskatt på tullen till skatteverkat. Och detta gäller ALLA försändelser.   >:D
Ett kinesiskt företag skickade en gratiskatalog till mig och tro du inte att jag även blev debiterad 75 kronor i expeditionsavgift för denna!??  >:D

Det senaste är att några europeiska företag med hjärncellerna i bevar till skillnad mot vad man kan beskylla PostNord och Skatteverket för, erbjuder att deras företag blir mellanhand för allt som svenskarna beställer från Kina och sedan skickar vidare allt till Sverige från EU-land till Sverige mot en mycket blygsam kostnad. På det geniala sättet slipper svenskarna PostNords och Skatteverkets utsugning.  ;D
Tja..  Ett gott råd till dig...  Flytta till Spanien, Tyskland eller UK.
För du värderar låga priser, eller ...   Lönerna är lägre där.   Då blir det dyrt om du jobbar där nere. Och Sverige blir jävla dyrt.   ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #16 skrivet: 02 aug-18 kl 14:54 »
Hur förklarar du då att det blir avsevärt mycket billigare för en svensk att dra ner och reparera bilen i Tyskland än att reparera bilen i Sverige? Och ännu billigare dvs oftast 1/3 av priset om man ändå befinner sig i the UK. Tilläggas skall att allt jävla slarvande som förekommer hos de auktoriserade bilverkstäderna i Sverige i princip inte förekommer över huvud taget varken i Tyskland eller the UK.

Mycket av det hänger nog ihop med att när ett småföretag börjar bli så pass stort till omsättning och personal som en auktoriserad märkesbilverkstad brukar vara, så blir det i Sverige alltför ofta ekonomer snarare än yrkeskunnigt folk som har något att säga till om i företagsledningen.
En annan sak är att i Sverige brukar mekaniker ta illa upp om förmannen hänger över axeln på dem för att kontrollera arbetet, och för den delen vill kanske förmannen inte heller ifrågasätta sina underlydandes yrkeskunskaper förrän det har gått alldeles för långt. Verkmästaren på en svensk auktoriserad bilverkstad är ofta inte heller något anmärkningsvärt ljushuvud. Verkstadschefen svävar högt i det blå på molnen hen fick med sig från Handelshögskolan och har inte minsta förmåga att bedöma om personalen verkligen duger något till.
I Tyskland ser det lite annorlunda ut, där finns det alltid en "meister" som håller ständig koll på vad alla mekaniker gör. Och denne meister har som regel både en grundlig yrkesutbildning och lång yrkeserfarenhet, som regel finns också ett mästarbrev från någon skråliknande organisation uppsatt på kontoret.

Om man går tillbaka i historien så kan man notera att i Sverige klagades det över slarv och inkompetens på bilverkstäder redan för 85 år sedan (läs t ex Björn Bergwiks bok "motorreparationer" ) , men på den tiden hoppades man att det skulle bli ordning på branschen när den väl hade stabiliserat sig, den värsta lycksökartiden var över och yrkesutbildningar för bilmekaniker började komma igång. Men idag vet vi att det aldrig blev så.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #17 skrivet: 02 aug-18 kl 15:07 »
...
Ett för dagen väldigt aktuellt problem är PostNords fr o m 1 jan 2018 straffbeskattning av all privatimport från Asien, främst Kina där allt först debiteras en fast expeditionsavgift på 75 kronor till PostNord och sedan mervärdesskatt och ev tull samt mervärdesskatt på tullen till skatteverkat. Och detta gäller ALLA försändelser.   >:D....

Här hängde du ut dig själv som totalt omedveten om hur det hela fungerar.
Om det nu är en straffbeskatting... varför var då postnord sist med att införa det..
Menar du att du vill smita undan skatten eller menar du att du själv betalar in den när du fått paketet?




elektronikfreak

  • Inlägg: 17
    • Öland
    • Elektronikfreak
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #18 skrivet: 03 aug-18 kl 12:07 »
Tja..  Ett gott råd till dig...  Flytta till Spanien, Tyskland eller UK.
För du värderar låga priser, eller ...   Lönerna är lägre där.   Då blir det dyrt om du jobbar där nere. Och Sverige blir jävla dyrt.   ;D
Dessvärre har du fel på samtliga punkter. I Spanien är det väldigt vanligt att hela familjen går ut och sätter sig att äta på sin kvarterskrog veckans sju dagar året runt just på grund av de låga priserna som naturligtvis i sin förlängning beror på att inte landet har de extremt höga skatter på skatter på skatter på skatter... som våra svenska politikertroll har förslavat svenska folket under.

Eftersom jag varit pensionär några år är en flytt till Spanien inte helt otänkbar eller snarare i allra högsta grad väldigt realistisk.   :)

elektronikfreak

  • Inlägg: 17
    • Öland
    • Elektronikfreak
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #19 skrivet: 03 aug-18 kl 12:16 »
Och som ändå går med förlust (pga mycket backjobb och reklamationer, stor del av arbetstiden som inte går att fakturera, höga lokalkostnader osv) och hålls under armarna av intäkter från bil- och tillbehörsförsäljningen.

Om vi återgår till lågprishonung så verkar det som om flera svenska butikskedjors billigaste honungsmärken kommer från Ukraina. Inte bara Netto utan även ICA och ev Willys/Hemköp.
Tanken med den här tråden var just att höra mig för bland svenska konsumenter vad de har för uppfattning om denna ukrainska honung. Att all importerad honung skulle vara undermålig förnekas ju av denna test som Test Fakta gjort (se bilden nedan vad beträffar flytande honung).



Större bild: https://s6.postimg.cc/c2eba1mc1/testfakta_honung.png





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Stybben, Björkris, Oskari, Jens Osterman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser