Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lodjursskinn?  (läst 5025 gånger)

sannah

  • Gäst
Lodjursskinn?
« skrivet: 12 dec-04 kl 19:28 »

jag fick häromdan ett gammalt skinn från ett lodjur. Det har legat nåt år och jag tror inte att det är berett (eller det kanske heter garvat?). Det är iaf väldigt hårt. Huvudet är inte kvar och magn är inte uppsprättad, men framtassar, hals och bogskinnet ligger nerstucket i halsöppningen och jag vill inte dra ur det, om det skulle gå sönder. Tror du det skulle gå att garva eller behandla det på något sätt? Jag lajvar och vill ha det som prydnad, men inte som en korv :). Vad tror du att jag ska göra med det för att få bäst resultat?

//sannag
« Senast ändrad: 16 dec-04 kl 16:20 av admin »

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Lodjursskinn
« Svar #1 skrivet: 21 dec-04 kl 15:17 »
Lodjursskinn är ju lite speciellt att inneha och hantera oxå. Eftersom det ska vara chip-märkt och registrerat hos myndigheterna, för att man ska vara säker på att det är lagligt skjutet. allt sånt kan man ta reda på, på naturvårdsverkets hemsida.

Mvh Linda

mb

  • Inlägg: 40
Re:Lodjursskinn?
« Svar #2 skrivet: 08 jul-05 kl 11:27 »
Du skulle kunna pröva att blöta upp det, skära upp magen och spänna ut det i en ram som är ätminstone 5 cm större åt alla håll och kanter så det får torka riktigt luftigt och i skugga. Är skinnet någolunda ordentligt skrapat så borde det inte vara ett problem att ha det så sen i framtiden. Det kommer dock att vara hårt, men skall det sitta på en vägg som prydnad så är ju inte det ett prblem.
Här finns en bild på en variant av ram, avsedd för broderi, som skulle fungera perfekt om man gör den i rätt dimensioner.
http://www.sca.org.au/broiderers/images/Rowan_sleeve.jpg

Snör inte upp skinnet hårt när det är blött dock, skinnet kommer att slita sönder ramen när det drar ihop sig när det torkar. Kontrollera hur hårt skinnet spänner snörena åtminståne en gång per dag.

Om du vill ha skinnet mjukt skulle du kunna testa att alungarva det. Beskrivning och recept på sånt finns i böckerna som jag tipsade om i en annan tråd i skinnforumet.

Kaylaza

  • Inlägg: 26
    • -
    • Pinglans fotosida
Re:Lodjursskinn?
« Svar #3 skrivet: 25 jul-05 kl 14:50 »
Enklaste sättet att garva skinnet är att använda saker man har hemma. En deciliter matolja utrörd med en rå äggula (kokt funkar också, men då går det åt mer), smörj in skinnet och låt det verka några timmar, sen är det bara att mjukgöra (säkrast är då att blöta det först, eftersom det finns stora risker att narven spricker annars).
Lycka till!
/J
Det bästa med att vara nörd är att andra nördar förstår en.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 5 användare
addebadde, von tratt, ärt, peterm, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser