Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkläckning - Inne på dag 23 (Äggen rör sig/gungar men inget mer händer)  (läst 2259 gånger)

Patrik-

  • Inlägg: 6
    • Uppland
Hej!
Vi har försökt att kläcka ägg här hemma under värmelampa, av 5st ägg så fick vi två där det blev embryon.
Kläckningsdatum var i söndags runt 18-tiden (då hade det gått 21-dagar).
Dock är vi nu inne på dag 23 och inget har hänt än.
Det vi sett är att äggen rör sig ibland (vaggar/gungar till), kan det vara så att dom behöver mer tid eller är det "kört"?
Min misstanke är att dom kanske behöver mer tid då det varit svårt att hålla konstant luftfuktighet samt exakt temp med lampan.

Borde vi försöka öppna ägget och hjälpa dom ut? jag vet att här går åsikterna isär dock anser jag att om jag kan hjälpa en fullt frisk kyckling ut så bör jag göra det, är det så att den föds missbildad eller liknande så avlivas den såklart.


//P

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
Har du höjt fuktigheten? De kan ju ha det för svårt att komma ut.

Här har de lyckats med att hjälpa kycklingar ut, men det har varit en del pyssel med hinnor mm. När jag har hand om kläckaren så ser jag bara till att höja fuktigheten de sista dagarna, och så får det gå som det går. Har fungerat bra hittills, men det är inte så ofta det är jag som är chef över föryngringen.

Patrik-

  • Inlägg: 6
    • Uppland
Har du höjt fuktigheten? De kan ju ha det för svårt att komma ut.

Här har de lyckats med att hjälpa kycklingar ut, men det har varit en del pyssel med hinnor mm. När jag har hand om kläckaren så ser jag bara till att höja fuktigheten de sista dagarna, och så får det gå som det går. Har fungerat bra hittills, men det är inte så ofta det är jag som är chef över föryngringen.

Absolut! vi går och "sprayar" äggen varje/var annan vaken timme. och ser till att ha en blöt svamp i närheten samt lite "glapack" över så att vi stänger inne lite fukt.
Vet inte om jag ska ge det ett par dagar till eller om jag ska prova att öppna upp dom.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
Så där brukar det låta här också, och de lyssnar väldigt på äggen efter pip.

Patrik-

  • Inlägg: 6
    • Uppland
Så där brukar det låta här också, och de lyssnar väldigt på äggen efter pip.

Ok! man kanske skulle ge det lite mer tid då.

Patrik-

  • Inlägg: 6
    • Uppland
Så där brukar det låta här också, och de lyssnar väldigt på äggen efter pip.

Tog mig friheten att lysa äggen (även om jag vet att man ska försöka att inte röra dom så mycket) och någonting lever i dom, i det ena ser man att det "pumpar" antar att det är en ven och i det andra ser man något som rör sig.
Mer tid kanske bör ges?

Patrik-

  • Inlägg: 6
    • Uppland
Har du höjt fuktigheten? De kan ju ha det för svårt att komma ut.

Här har de lyckats med att hjälpa kycklingar ut, men det har varit en del pyssel med hinnor mm. När jag har hand om kläckaren så ser jag bara till att höja fuktigheten de sista dagarna, och så får det gå som det går. Har fungerat bra hittills, men det är inte så ofta det är jag som är chef över föryngringen.

När ni lyckats hjälpa vissa kycklingar ut, ska man göra ett hål i luftbubbel delen först?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
De som klarat sig har gjort ett litet hål själva och sedan inte orkat. Så då finns det ju en början så man vet var den har näbben.

När jag stått och tittat på kycklingar som kommer ut, så verkar de ha gjort en brottanvisning runt om på insidan, för rätt vad det är lyfter de av ett helt lock.


Det har också hänt att det blivit sena kläckningar, så sent så vi nästan tänkt kasta äggen. 25 dagar har jag för mig. Våran kläckare är lite kallare vid hörnen fastän den har fläkt, så det verkar vara det som ställer till det.

Patrik-

  • Inlägg: 6
    • Uppland
De som klarat sig har gjort ett litet hål själva och sedan inte orkat. Så då finns det ju en början så man vet var den har näbben.

När jag stått och tittat på kycklingar som kommer ut, så verkar de ha gjort en brottanvisning runt om på insidan, för rätt vad det är lyfter de av ett helt lock.


Det har också hänt att det blivit sena kläckningar, så sent så vi nästan tänkt kasta äggen. 25 dagar har jag för mig. Våran kläckare är lite kallare vid hörnen fastän den har fläkt, så det verkar vara det som ställer till det.

Ok! jag avvaktar några dagar till, så länge jag ser att dom verkar leva i äggen så låter jag dom vara.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
Kanske för låg temperatur?

Jag har hjälpt ett antal ällingar och gässlingar ut ur ägg när fuktigheten verkar vara för liten trots 90% fukt. Men, då väntar jag på att de själva öppnar ägget och ibland 12 timmar efter dess tills jag bestämmer mig för att hjälpa och även då är det ett jäkla meck att veta hur mycket man ska hjälpa.
Eftersom att öppna ägget och ta ut den kan leda till katastrof med stora blödningar och för snabb utgång ur ägget så är det steg att tänka på. Det är pincett, små skalbitar, på samma sätt som den själv skulle ha öppnat, tänka på att hinnan inte alltid ska öppnas samtidigt och vääääääldigt försiktigt för det är där alla blodkärl går och så vidare. Det är en del att tänka på.
Med det sagt har jag tack och lov klarat alla de jag hjälpt och det beror nog på att jag förstått att det är fuktigheten som är problemet, inte svaghet hos individen.

Jag skulle aldrig öppna ett ägg där ällingen själv inte öppnat ägget. Det finns det inget syfte med och jag tänker att det inte var meningen att den skulle orka alls.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 6 användare
ManPåGården, Tur-Johan, alternaiv, Bortan, Palle500, Ebbe W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser