Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avskiljning av lamm  (läst 1357 gånger)

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
Avskiljning av lamm
« skrivet: 14 jul-09 kl 17:21 »
hur gör alla ni andra med avskiljning?
Och då tänker jag mer på tacklammen... Har läst att det är i princip lönlöst att släppa till baggen förrän alla lamm är avvanda, annars blir det inget jobb för honom så att säga. :)

Här hemma så har bagglammen börjat rida, så de måste ju skiljas av, men funderar på att även skilja av tacklammen när man ändå håller på.
hade då tänkt sätta alla lamm i samma hage några veckor, för att sedan ta tillbaks tacklammen och låta alla tackor gå med bagge för betäckning. De vuxna tackorna är gotlands och skogs får. Vad jag förstått så brunstar inte gotlänningarna förrän senare på hösten, men skogisarna vill jag gärna ha betäckta tidigare.

Hur gör ni, och vad är era erfarenheter?

 / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
SV: Avskiljning av lamm
« Svar #1 skrivet: 16 jul-09 kl 17:39 »
Jag skiljde mina lamm för ca 2 veckor sedan. Både bagglamm och tacklamm. Bagglammen fick en ny hage tillsammans med baggen och tacklammen fick gå kvar i hagen tillsammans med de tackor som endast fått bagglamm. Övriga tackor stängde jag in i fårstallet i 1 vecka, sedan fick dom gå två dagar och beta av en mini-hage som jag ville ha avbetad och sedan släppte jag ut dom till tacklammen igen (dvs 9 dagar).
Ett lamm började dia igen, hennes syster diar inte.
Jag har hört att det ska räcka med tre dagars avskiljning, men med tanke på att jag hade en som fortsatte dia efter 9 dagars avskiljning skulle jag inte chansa på tre dagar. Nu var det "rätt" tacka vars unge fortsatte att dia, hon är i aningen gott hull om man så säger :-) så jag kommer att låta henne fortsätta att dia.

Anledningen till att jag skiljde dom åt är att jag vill släppa baggen tidigare i år för att få lammningen tidigare nästa år, precis som du har jag hört att det är lättare att få tackorna i brunst om de har varit utan lammungar ett tag.

Stadsbarn

  • Gäst
SV: Avskiljning av lamm
« Svar #2 skrivet: 18 jul-09 kl 14:51 »
Vi har aldrig skiljt våra lamm från tackorna vid insläpp av bagge. Det har blivit nya lamm i alla fall utan några som helst problem  ;D

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Avskiljning av lamm
« Svar #3 skrivet: 19 jul-09 kl 08:25 »
Precis min erfarenhet, Stadsbarn ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 3 användare (1 dolda)
Pohja, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser