Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  separator  (läst 13202 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: separator
« Svar #20 skrivet: 20 nov-08 kl 00:01 »
Jag har haft matolja. Som med honungsslungan, tyckte jag det kändes bäst när man håller på med mat.

Hootenanny

  • Inlägg: 22
SV: separator
« Svar #21 skrivet: 20 nov-08 kl 21:55 »
Tack för tipsen, får återkomma med resultat när jag provat detta.

Tjockstahönan

  • Inlägg: 61
    • Småland
SV: separator
« Svar #22 skrivet: 14 okt-14 kl 10:30 »
Väcker liv i separatortråden med en fråga om packning. Jag har köpt en komplett separator, sånär som på packningen förstås. Separatorn är en Velox 110. Om jag förstått det rätt är det bara en packning som behövs, till den s.k. klockan. Jag testade med en O-ring enligt bilden, men när jag provade med vatten så läckte det - inte så svårt att förstå när jag nu märker att själva kanten på överdelen av klockan ligger mot yttersta stålkanten, utanför o-ringen, när klockan är hopsatt. Skulle det varit en platt packning, trots att det fanns en fördjupning som passade så bra till en o-ring? Jag bifogar två bilder.

Fråga nummer två, när jag väl ska börjar separera, måste jag då skruva fast separatorn i nåt rejält bord/stativ eller annat?

Tack för hjälpen på förhand!

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: separator
« Svar #23 skrivet: 29 nov-14 kl 19:39 »
Hej.
Olja kan fungera med matolja, men den kan härskna. Annars tror jag inte oljan har så stor betydelse. Olja fyller man antingen(beroende på maskin) i glasbehållaren. PÅ visa fungerar den som centralsmörjning. Andra maskiner har små lock där man droppar lite olja var gång. Vissa maskiner har utlopp för olja som blir över.
Varje maskin har sitt puzzel. Spännande, oftast är det gjort så att det bara passar på ett vis.
På en del av de snurrande större delarna finns det en liten skruv. Den ställer man fetthalten på. På min är den av mässing och fyrkantshål. (Föregångare till insex)

Har själv en Alfa-Laval Colibri III. Jag söker efter en instruktionsbok till den. Även om jag förstår mig på det mesta av min maskin.

Lyckas till ni som övar.
/Z
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Granträskarn

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: separator
« Svar #24 skrivet: 29 nov-14 kl 20:03 »
Kan de vara så att nån av "silarna" i klockan saknas. Vill minnas att den man satte överst var lite större och skulle sluta tätt mot o-ringen. Kan iof minnas fel var så många år sedan jag skruvade ihop den. Och har inte separatorn i närheten så jag kan kolla. Ja du måste skruva fast den ordentligt i ett rejält bord el dyl......

Lycka till med separerandet :)

Astriid Lindgren

  • Inlägg: 1
SV: separator
« Svar #25 skrivet: 30 dec-18 kl 14:18 »
Hej!


Har en ny fråga på separatortråden...har både en separator och en smörkärnare men byttorna håller på att se lite tråkiga och delvis rostiga ut.

Vet någon av något företag som renoverar såna och vad är det för ytbeläggning man behöver? Blästring+ förzinkning?

Tacksam för alla tips!

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: separator
« Svar #26 skrivet: 30 dec-18 kl 17:53 »
Det är väl förtenning som gäller där? Se bara till att använda blyfritt tenn!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 2 användare
tuslus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser