Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?  (läst 3146 gånger)

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« skrivet: 10 jan-08 kl 17:10 »
Efter diskussionen i tråden "såg du nyheterna i morse?" har jag knappt köpt någon frukt om det inte funnits något vettigt ekologiskt alternativ, vilket är sällan. Men jag känner att jag saknar inslaget av något uppfriskande och vitaminrikt att mumsa på.

I år ska jag odla så mycket jag bara kan och planerar som bäst för vad. En sak som jag är ute efter är grönsaker som innehåller mycket vitaminer, särskillt c-vitamin, och som går att lagra i jordkällare över vintern. Några tips på detta? Rättika har jag för mig skulle kunna vara ett exempel? Det bästa vore om det var grönsaker som är goda att äta råa, som i alla fall delvis skulle kunna ersätta frukt som tilltugg under vintern.

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-08 kl 17:21 »
Nypon, groddar, kål, persilja, broccoli ,nässla, paprika, svarta vinbär, jordgubbar och hjortron, apelsiner, citroner och alla vilda växter innehåller C-vitamin. Läste en artikel om att frysta grönsaker ska innehålla mer c-vitamin än om man lagrar färska.
Vet inte riktigt hur sant det är. Ljus och luft ska påverka vitaminet enl. artikelförfattaren.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #2 skrivet: 10 jan-08 kl 17:45 »
Mycket smaskens där! Det är bara det att vår frys är alldes för liten för att vi ska kunna ha något större lager där. Därför vill jag gärna odla mycket sådant som går att lagra i jordkällare.

Groddar är bra, måste bli bättre på att göra det!

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #3 skrivet: 10 jan-08 kl 22:28 »
en del groddar kan man ju odla året runt hemma,
jag är också dålig på det :-[

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #4 skrivet: 10 jan-08 kl 23:50 »
Potatis t.ex. innehåller en hel del C-vitamin men som med alla grönsaker och rotfrukter så förstörs mycket av vitaminen när man tillagar det hela. C-vitamin är mycket värmekänsligt.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #5 skrivet: 11 jan-08 kl 11:40 »
Ja, rå potatis är inge vidare  :P Vet du om vitamininnehållet påverkas av lång lagring?

Kålrabbi läste jag mig till innehåller rätt mkt c-vitamin. Kommer knappt ihåg hur det smakar, kan man äta den rå? Har hur som helt beställt frö till en som skulle vara "spröd, söt och trådfri" och som kunde lagras över vintern. Låter ju rätt trevligt.

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #6 skrivet: 11 jan-08 kl 12:50 »
Ja, rå potatis är inge vidare  :P Vet du om vitamininnehållet påverkas av lång lagring?

Kålrabbi läste jag mig till innehåller rätt mkt c-vitamin. Kommer knappt ihåg hur det smakar, kan man äta den rå? Har hur som helt beställt frö till en som skulle vara "spröd, söt och trådfri" och som kunde lagras över vintern. Låter ju rätt trevligt.

Kålrabbi är sött och gott om man äter den rå, fast kokt med smör är inte illa heller. Jag har odlat och lagrat utomhus i stuka över vintern utan problem.

Det man saknar på vintern (om man odlar själv) är ju dom där krispiga färska grönsakerna. Kålrabbi är suveränt då, liksom jordärtskockor som oxå är jättegoda och krispiga råa.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #7 skrivet: 12 jan-08 kl 11:46 »
Många kålsorter kan stå kvar ute i landen under vintern och innehåller en hel del c-vitamin. Grönkål och brysellkål t.ex.

Kobbe vet kanske mer om detta?

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #8 skrivet: 12 jan-08 kl 13:01 »
Många kålsorter kan stå kvar ute i landen under vintern och innehåller en hel del c-vitamin. Grönkål och brysellkål t.ex.

Kobbe vet kanske mer om detta?

Jodå, mina land har både brysselkål och grönkål som står hela vintern. Dom blir bara godare av lite minusgrader. Man får skydda dom från rådjur om man ska få nåt själv!

På våren klipper jag ner grönkålen till nån decimeters höjd, sen kan jag skörda fina skott hela våren och försommaren. Knaprigt goda råa eller lätt kokta med smör.

Kål är ju både vansinnigt nyttigt och gott, fullt med fina färger och därmed antioxidanter. Jag odlar både violett och grön för färgernas skull.

Både brysselkål och grönkål är gott färsk, finstrimlad i sallad med rapsolja och citron eller ihopgeggad med creme fraische, tärnad apelsin och hackade valnötter! Färska och krispiga grönsaker, direkt från det egna landet! Och mitt i vintern dessutom :).
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

odlaren

  • Inlägg: 37
    • Ekologisk Trädgård
Re:Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #9 skrivet: 12 jan-08 kl 16:00 »
Föredrag om ekologisk odling och näring i Ängelholm den 13 februari:

http://www.sfr.se/klippan/Odlavitaminer.pdf

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #10 skrivet: 12 jan-08 kl 18:28 »
Konstigt... jag känner mig sugen på kål!  ;) Det lät ju riktigt smaskens Kobbe. Det är så lätt att glömma hur nyttiga och goda de grönsaker är som passar att odla i vårt klimat när affärerna är fyllda med en massa färgglada exotiska frukter.

Det där föredraget lät intressant, lite för långt att åka för min del. Nån som ska dit?

olke

  • Inlägg: 1
    • Västerbotten
SV: Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #11 skrivet: 10 maj-23 kl 11:05 »
Jag odlar bara tomat och gurka om sommaren och försöker vara självförsörjande så köper inga andra grönsaker i butik, har väl lite närings - och vitaminbrister till följd av det. Tar tillskott genom att köpa online

Reklamlänk bortplockad.  (:)
« Senast ändrad: 10 maj-23 kl 14:02 av javill »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #12 skrivet: 10 maj-23 kl 15:26 »
De flesta druvgurkor är lämpliga att mjölksyra likt många andra grönsaker.
En stor fördel är att vitamininnehållet förbättras i många fall.
Många grönsaker är dessutom väl lämpade att frysa in.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #13 skrivet: 12 maj-23 kl 09:23 »
Både tallbarr och granbarr innehåller C-vitamin.  Mest på vintern, tydligen. Bra att koka te på. Framhålls av överlevnadsexperter.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Re:Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #14 skrivet: 12 maj-23 kl 10:05 »
Ja, rå potatis är inge vidare  :P Vet du om vitamininnehållet påverkas av lång lagring?


Jag har sett en uppgift någonstans - troligen i en av Matts Bergmarks böcker - om att C-vitaminhalten i potatis skulle sjunka tvärt i februari, då potatisarna börjar förbereda sig för att gro.
Men det vore intressant att veta om alla potatissorter beter sig på samma sätt ur den synpunkten, och om man kan påverka den biologiska klockan genom olika sätt att lagra potatisen.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Re:Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #15 skrivet: 12 maj-23 kl 10:50 »
Kålen håller bra men står den oskyddad brukar hararna ge sig på den så fort det snöat. Nu har jag haft så mkt sorgmygg inomhus att jag inte vågat mig på det, men tidigare år har jag bredsått kålfrön för att äta skotten. Både gott och näringsrikt på vårvintern!

Många kålsorter kan stå kvar ute i landen under vintern och innehåller en hel del c-vitamin. Grönkål och brysellkål t.ex.

Kobbe vet kanske mer om detta?
Ingen människa är illegal

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Vitaminrika och lagringsbara gönsaker?
« Svar #16 skrivet: 13 maj-23 kl 08:47 »
Det här är en tråd från 2008 så TS lär nog inte ta till sig alla råd men kanske någon annan undrar? Nypon går jättebra att torka och de lär t.o.m. öka i c-vitaminhalt då. Nässlor och annat grönt är heller inte svårt att torka (med tanke på att någon hade fullt i frysen). Det är alltså inte bara jordkällare som är ett alternativ till frysen.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser