Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dieselbrännare  (läst 3353 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
Dieselbrännare
« skrivet: 12 dec-22 kl 16:38 »
ser på youtube att mängder med folk kör extravärme med dieselvärmare typ Webasto som man vanligtvis hittar i fordon ,båtar o husbilar. Då elpriset nu slår knock på allt och det nu är kännbart ekonomiskt att värma verkstaden även med luftvärmepumpen så har jag blivit intresserad av en sådan. inköpspriset är runt 2000,kvaliten enl. många mkt bra,krånglar sällan. Installation enkel. Vitsen är ju då om driftskostnaden är rimlig i förhållande till elpriset.  Dieselpriset låg idag på 22,50. Uppgiven förbrukning för 5 kW skulle bli runt 2 dl per timme. Kostnad då 4,40 som alltså delas upp på 5 kW ger då 90 öre kWh. Att jämföra med pumpen som drar runt 15 kWh per dygn till en kostnad av idag runt femman per Kwh + avgifter. . Pumpen levererar runt 2,5 kW när det som nu är runt 6-8 minus ute. Pumpen är inställd på minimitemp. Elkostnaden inkl. leverans ligger runt 100-lappen per dygn f.n.   helt ohållbart. Även värmaren skall gå att ställa in på temp och på lågfart endast dra runt decilitern per timme. kostnad då blir runt 50-lappen per dygn. Går ju också att köra på andra alternativa bränslen som frityrolja som kan erhållas gratis. Då blir kostnaden endast några watt el per dygn. Krävs dock lite kontakter och lite jobb med rening av oljan m.m. Någon här som  testat eller har en sådan extra lösning? gäller bara verkstaden då huset har vid sidan om LVP  både kamin o kakelugn som just nu används flitigt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #1 skrivet: 12 dec-22 kl 18:14 »
Det är felaktiga siffror du räknar på, men med dagens elpriser blir det ändå en liten vinst.

Efter rökgasförlusterna får du som max ut 10 kWh ur en liter. Så ditt kilowattpris blir alltså 2,25 kronor, vilket faktiskt inte är så dåligt eftersom överföringsavgifterna är noll om du handlar när du ändå har ärende förbi en mack. Även om du kör med RME eller HVO för att inte bidra med så mycket fossilt kol så sparar du pengar jämfört med direktel i dagens sjuka elsystem.

Tror att ren frityrolja kan ställa till det lite med en Webasto, men jag skulle testa.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Dieselbrännare
« Svar #2 skrivet: 12 dec-22 kl 18:54 »
Det här med billiga bränslen till dieselvärmare har nyss diskuterats på ett annat forum. Rent allmänt verkar många sådana värmare vara ganska kräsna, om man försöker använda oförestrad rapsolja, begagnad frityrolja eller liknande så kletar den s k förångningsskivan eller motsvarande detalj igen ganska fort. Troligen är äldre värmare som har en slags membranförgasare eller ett litet munstycke som matas med bränsle under högre tryck, mindre kräsna. T ex Webastovärmare från 70-talet såsom WP1021, eller Volvo Flygmotor/Ardic -värmare.

Bensinvärmare brukar gå utmärkt att köra på E85, eventuellt får man göra någon liten justering av bränsleblandningen och se till att glödstiftet är i bra skick och får full spänning.

En tumregel för bränsleförbrukningen är 0,1 l/kWh för luftvärmande värmare, dubbelt så mycket för vattenvärmande.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #3 skrivet: 12 dec-22 kl 19:24 »
Sedan får man titta på hur mycket energi det finns i de olika bränslena. 1 kWh per deciliter är ju faktiskt aningen överdrivet för diesel, men för bensin eller ännu värre etanol eller E85 så blir det för mycket fel för att göra den enkla avrundningen.

Här är en tabell: http://207.154.197.103/uppslagsverk/fakta/berakningsfaktorer/energiinnehall-densitet-och-koldioxidemission/

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dieselbrännare
« Svar #4 skrivet: 24 dec-22 kl 14:18 »
intressant att ingen på alternativ kollat upp dessa eller provat. För nytt för Sverige? På kontinenten är de idag hårdvaluta och ersätter både el o gas.
Nu har jag i allafall köpt en och skall testa de blandningar som visats på youtube (finns massor av inlagt material) och där många kör på vegetabiliska varianter. Så mycket kan jag säga med de tester jag gjort på diesel. Den ger enormt mycket mer värme än luftvärmepumpen och värmer lätt min verkstad  på lågfart. Då drar den runt 0,1-0,15 l per timme och håller runt 20 grader temp. luften som levereras håller runt 100 grader på lågfart,luftvärmepumpen 30-40. LVP går dessutom ner i temp när utetempen sjunker och går mer frekvent.Värmaren levererar konstant. Lite som vindkraft o kärnkraft?  Vilket ger en intressant ekonomisk jämförelse med elpriset just nu. Men meningen är inte att driva den med diesel utan med biobränsle. Vilket skall gå enligt minst 10 olika filmer.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #5 skrivet: 24 dec-22 kl 15:09 »
Visst är det så, men som Torbjörn säger så kan det bli problem. Ena bilen där jag har värmare har den kleggat så den ryker förskräckligt och har svårt att starta. Den andra värmaren går klockrent.

Och oavsett vad du hittar på yotube så kvarstår det faktum att man inte får ut mer energi än vad som finns i bränslet. Och idag är det nog svårt att få tag i rapsolja billigt, priserna på vegitabiliska oljor följer dieselpriset. Begagnade frityroljor och ved är heller inte lika lätt att få billigt idag.


Bilvärmare är inget nytt i Sverige. Vet en som värmde sitt garage med en som gick på spillolja för 20 år sedan.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dieselbrännare
« Svar #6 skrivet: 24 dec-22 kl 17:45 »
beg. frityrolja är inte svårt att få tag på. Bägge pizzerierna i byn ger villigt bort det. Av oljan gör man biodiesel och det funkar utmärkt i en uppvärmd lokal. Har flera kontakter som visat hur man gör .Oljan är lätt att tillverka och kostnaden minimal.  Inga kemikalier eller annat som kostar miljö.  En kör tom bilen sommartid på sin blandning,ca 500 mil om året utan problem. Vintertid förstår jag dock att det kan bli trögt i ledningarna. Men här handlar det ju om en brännare monterad i uppvärmd lokal där bränslet håller rumstemp. Alltså lättflytande. frityrolja kan ju också köpas färsk. betydligt billigare än diesel  Jag har även kontakter där. Dessutom tror jag inte någon pizzeria köper olja i butik. Arabbutikerna säljer oerhört billigt med direktimport.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #7 skrivet: 24 dec-22 kl 23:23 »
Ja, får du tag i vegetabilisk olja billigt är det ju bara att köra, men jag tror att de som inte har kontakter och tror att det är lätt att få tag i olja kommer märka att tillgång och efterfråga gäller även här. Jag har länge kollat priset på rapsolja i butik, och det är tydligt hur det följer dieselpriset.

Att oljan fungerar i en uppvärmd lokal gäller ju pumpbarheten, men sedan kan förbränningen krångla i brännaren om det vill sig illa. Ungefär som att alla dieselmotorer inte går att köra rakt av på vegolja även om det är sommar.

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #8 skrivet: 25 dec-22 kl 01:43 »
Så mycket kan jag säga med de tester jag gjort på diesel.
Vad är anledningen till att du inte köpt billig olja i arabbutiken till din brännare utan gjort testerna med ett fossilt bränsle?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dieselbrännare
« Svar #9 skrivet: 25 dec-22 kl 07:19 »
igångkörningen första gången gjordes på diesel och det var för att testa bränsleförbrukning,värmekapacitet och bränsleekonomi jämfört med el och vad LVP ger under samma förhållanden. Nu vet jag att värmaren ger mer än pumpen när det är under -10 grader och ser ekonomin jämfört med elpriset. Nu har ju elpriset i julhelgen droppat betänkligt och då blir värmaren dyrare att köra än LVP. Då kan man gå vidare med bränslealternativen för värmaren   och steg ett är att införskaffa ingredienserna samt att testa rening av frityrolja alternativt inköp av ny frityrolja. Vitsen med det är ju bränsleekonomi kontra arbetsinsats. Beg. frityrolja var ju inte svårt att få ett tiotal liter. Gratis dessutom. Men kräver en arbetsinsats för rening och tar ett antal dagar per sats.sedan gäller det att jämföra arbetsinsatsen med ny olja. Reningsprocessen tar ju också utrymme i uppvärmd lokal och även det måste beaktas då det är begränsat. Egentligen ett sommarjobb. Men kommer man ner i halva dieselpriset vilket är uppnåbart även med köpt olja så är det definitivt ekonomiskt när elpriset ligger över 3 kronor.

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #10 skrivet: 25 dec-22 kl 13:30 »
Det är väl inte så många år sen du skrev om att fossileldning var dåligt och att importerad rapsolja var sämre än svensk ur miljösynpunkt?

Väljer man att använda en restprodukt som den beg frityroljan kommer ju iaf energin till nytta men bra för miljön är det knappast och du själv skrev ju nov - 19 att rappsolja inte är klimatneutralt i tråden 'storpack rappsolja'

Jag förstår fortfarande inte varför människor inte väljer att värma sitt hus med förnybart klimatneutralt svenskt biobränsle om ekonomiskt rimlig fossilfri elkraft för drift av värmepumpar nu saknas i landet efter att man lagt ner hälften av kärnkraftsreaktorerna, är man så gammal att man var torr bakom örona eller till och med fick rösta i mars 1980 borde man ju inse att den goda tillgången till billig el inte var avsedd att vara för evigt.


"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dieselbrännare
« Svar #11 skrivet: 25 dec-22 kl 15:42 »
Billig el är en förutsättning för välstånd. Vi ser nu runt hela klotet vad höga energipriser leder till. global lågkonjuktur. Sveriges problem är att politikerna i styret inte förstår konsekvenser. Vindkraft i all ära men lagrar man inte den finns ingen el när det inte blåser. Sedan kan man bygga hur många snurror som helst. Samtidigt lägger man ner stabil elproduktion och förbjuder forskning o nybyggnation. Ledde till brist på personal och nedläggning när man fördyrade produktionen genom skatter. Givetvis var detta förfarande ideologiskt och inte förnuftsmässigt. Nu är det återigen tillåtet för byggnation men nu tvekar industrin. Inte för kostnaden utan för att man inte vet vad politikerna vill om 5 år,10 år.
Och fri,jag kämpar för miljön,du har helt rätt,fossileldning är skitdåligt,biobränslen är inte mycket bättre då samtliga ger ökade halter av CO2 . Men samtidigt ökar Sverige nu sina utsläpp pga elbrist och fossilbränslen eldas för fullt i södra sveriges reservverk. Samtidigt hotas med frånkoppling av el i södra Sverige då europa inte kan leverera el när det är vindstilla. Vilket innebär att parkerna även står still i Sverige. Just nu är det Oskarshamns kärnkraftverk som håller elnätet uppe.
Jag måste tänka på mina alternativ. En dieselbrännare är en sista utväg. Huset funkar utan el,där finns vedeldning . Men resterande uppvärmda utrymmen behöver el. Uteblir den eller kostnaden för den är orimlig får man ta till alternativ. Om det blir beg. frityrolja så är det ett alternativ. Att inte värma dessa utrymmen betyder dels att jag kan inte förvara saker som fryser dvs färger,kemikalier o annat dels att jag tappar inkomst då måleriet stannar. Vintertid används dessa utrymmen flitigt och normalt är det fullbokat med inredning ,fönster, möbler o annat för renovering. Så valet står mellan inkomst eller miljöfrågor som jag inte kan påverka. Mitt val är relativt lätt. Sedan får man fortsätta kämpa för ny kärnkraft,att lagring av vätgasproduktion byggs,att bränsleceller byggs in i systemet samt att det blir regelverk på att utrusta nyproduktion med senaste tekniken och att byggnader skall vara självförsörjda med kraft. Detta gäller särskilt offentliga byggnader då de oftast har många m2 yta. Nu planeras t.ex ett nytt lasarettsbygge i Växjö. Har man då tagit höjd för detta? Nej,kostar för mycket. Så då står vi fortfarande på ruta 1 i miljötänket. Men du tycker att jag inte ska elda några liter beg frityrolja ? När Karlshamnsverket eldar 11 m3 olja i timmen?

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #12 skrivet: 25 dec-22 kl 17:28 »
Visst kan du värma dig med både diesel och olja, får du möjlighet att använda beg frityrolja som annars skulle hällts ut är det sannolikt bättre och iallafall mer ekonomiskt för stunden.

För nästa vinter, och för framtiden vill det ju till att vi alla söker bättre lösningar, oljebrännare är inte en av dem.

Att vart (eller vart tredje år?) som du investera i ny utrustning som värmepumpar och nu dieselbrännare som knappast får så många tusen driftstimmar innan driften av dem blir obsolet då energin visar sig för dyr
för daglig drift tycker jag verkar vara en tveksam handling, det bidrar ju bara till att du förbrukar resurser.  Såväl vid tillverkningen av värmepumparna och oljebrännaren som ekonomiska vid inköpet av utrustningen.

Har inte din fastighet riktig kakelugn och gjutjärnskamin? Bör du inte skaffa en ordentlig ved eller pellets panna om du ska värma större utrymmen än det ursprungliga bostadshuset för att driva verksamhet?

Ditt påstående om att biobränslen ger ökade halter av CO2 vänder jag mig stark emot, koldioxiden ingår i kretsloppet och frigörs oavsett om trädet ruttnar i skogen eller förbränns i din eldstad, när ett nytt träd växer upp binds samma koldioxid igen.

Visst har vedeldning nackdelar, det bildas onekligen sot och partiklar men det gäller ju även om du bränner olja. Det är enligt Naturvårdsverket bättre att elda ved än fossila bränslen och har man torrt bränsle, ordentligt med luft och en vettig eldstad anser jag att vedeldning för bostadsuppvärmning är oerhört mycket bättre än att experimentera med tveksamma dieselbrännare och olja.



"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dieselbrännare
« Svar #13 skrivet: 25 dec-22 kl 18:17 »
vet inte var du fått ifrån att jag byter värmepumpar ofta? Jag har två,husets som nu är kring 5 år och en i verkstan som är två i februari. Har funderat på att byta husets då det finns effektivare idag och den är intjänad sedan 3 år tillbaks.Så det är väl snarare en sund investering särskilt om elpriset ligger högt. Jag får mer värme per kWh. Ved är inget alternativ då jag saknar egen skog och definitivt inte har tid med huggning o annat. Pellets tangerar elpriset och frågan är om inte ved snart är där med tanke på de priser som är idag på marknaden. nu tar man tom betalt för engångspallar så stor är bränslebristen. investera i vedpanna kostar troligen mer än befintliga lösningar o kräver som sagt ved som inte finns. Det tåget har jag kört innan jag investerade i pump och med normalt pris är den lösningen oslagbar. du är en bakåtsträvare och det finns åtskilliga rapporter om att förbränning av biobränslen(inkl. ved) ökar utsläppen då det tar åtskilliga år för skogen att suga upp den CO2 som släpps ut av biobränslen.Eldar du ett femtioårigt träd tar det 50 år innan den CO2 är neutraliserad.  Alltså ingen lösning på problemen.Tiden finns inte längre. Utsläppen måste ner snabbt o drastiskt globalt.  Det är endast ren elproduktion som kommer och kan lösa våra utsläpp. Tyvärr avvecklade främst MP detta då deras ideologi går före förnuft. Att man fick med sig andra på denna lösning har ju delvis skapat den situation vi befinner oss i. Nu har de flesta tänkt om. Elproduktion måste drastiskt öka då behovet framåt är enormt. Industrin pekar på minst 8-10 av de nya mindre kärnkraftverken och andra planlägger för 2-3 nya av motsvarande Oskarshamn. Regeringen har ju nu gett Vattenfall i uppdrag att påbörja ett stort. Även om vd för vattenfall är skeptisk så har vattenfall musklerna och det är statlligt styrt dvs ändras ägardirektiv (som regeringen sitter på) så byggs det. Även Fortum har visat intresse för ett. på kort sikt kommer troligen bristen på el kvarstå med en lättnad över sommaren men problemen återkommer till nästa höst om inte tyskarna fixat sin egen produktion. Någon gas från Ryssland lär det inte bli mer. Elpriset i Sverige är ju delvis avhängigt av att Tyskland importerar svensk el. Annars hade vi haft överskott (som alltså skulle gått till vätgas) och vettiga priser.

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #14 skrivet: 25 dec-22 kl 19:14 »
Jag påstår inte att du byter utrustning ofta, men du har väl köpt ett par luftvärmepumpar och nu en dieselbrännare, drivenergin till värmepumparna är tydligen nu för dyr och då väljer du att köpa en oljebrännare, den lär släppa ut en massa koldioxid och sot om du nu oroar dig för sådant.
Anser man att utsläppen måste ner nu får man se till att värma färre m2 och välja förnybar energi, oljebrännare är inte lösningen då dieseln är fossil och rapsoljan behövs som livsmedel.

Värmepumpen som tjänat in sig på ett par tre år är nog miljövänlig och ekonomisk om du har råd med energin till att driva den, har du det inte och eldar olja är investeringen tveksam enl mig. Att byta en pump som bara är 5 år gammal verkar vara ett väldigt slöseri, det måste gått åt mycket energi att tillverka pumpen och den energin går ju förlorad om du skrotar den pump du har istället för att underhålla den.

Tror du skrev nått om hur många m3 olja elproduktionen nu slukar varje timme eller dag, hur tror du det kommer att påverka bränslekostnaden för din dieselbrännare? Jag gissar att oljepriset kommer fortsätta att öka och snart kommer väl även din oljebrännare stå oanvänd då energin att driva den blir för dyr eller svår att få tag på.

Har man inte egen skog (vilket ca 10miljoner av svenskarna saknar) får man ju köpa ved i god tid innan uppvärmningssäsongen, fixar man inte tillräckligt med energi får man ju frysa eller minska den uppvärmda ytan för att spara energi. Du kommer nog inte kunna hålla verkstad, förråd och hus för växter uppvärmda framöver då vi saknar tillräckligt med baskraftsproduktion, det har ju varit kännt i dryga 20 år att vi har för få reaktorer och du avser väl knappast att värma endast de dagar då vindkraften producerar?

Veden är förnybar, visst kan gammal skog och trähus lagra koldioxid men det fodras inte 50årig gammla träd för att värma en liten privatbostad med ett par eldstäder, man kan nog räkna med att ved i lämpliga dimensioner till en kakelugn och en kamin kan produceras på 10-30år och att skogen växer bättre och producerar mer kvalitetsvirke om man sköter röjning och ved gallring, köper man brännolja istället för ved tar det förstås längre tid för skogen att producera värdefulla timmer dimensioner som kan förädlas till hus, fönster och möbler.

Har du beställt bränsle inför uppvärmningssäsongen 23/24 eller tecknat elavtal för perioden?  Både olja, ved och pellets lär det vara fortsatt hög efterfrågan på och dec/jan är en lämplig tid att avverka ved som ska torka till nästa höst.

Lycklig är väl den som i flera år kan räkna med att värma sina fastigheter gratis med överbliven frityrolja, men det lär inte finnas så mycket 'gratis energi' framöver och inget tyder på att det fortsättningsvis kommer att skänkas bort olja då den kan säljas till motorbränsle, fetttillverkning och faktiskt börjar användas vid såpatillverkning.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #15 skrivet: 25 dec-22 kl 19:35 »
du är en bakåtsträvare och det finns åtskilliga rapporter om att förbränning av biobränslen(inkl. ved) ökar utsläppen då det tar åtskilliga år för skogen att suga upp den CO2 som släpps ut av biobränslen.Eldar du ett femtioårigt träd tar det 50 år innan den CO2 är neutraliserad.  Alltså ingen lösning på problemen.Tiden finns inte längre. Utsläppen måste ner snabbt o drastiskt globalt.
Du skriver att jag är en bakåtsträvare men tillåter dig själv att köpa dieselbrännare och provelda den med fossilt bränsle fast du själv skriver "Utsläppen måste ner snabbt o drastiskt globalt" är det inte hyckleri?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dieselbrännare
« Svar #16 skrivet: 25 dec-22 kl 20:12 »
Man måste vara realist. Och värmaren är bara en nödlösning,kommer inte användas mer än nödvändigt. Biobränslen är inte lösningen,det är ren el. I väntan på att staten ser till att vi får ett stabilt elnät igen kommer tyvärr sämre lösningar att användas. Värre hade ju varit att köra den som på youtube med spillolja. frityrolja är som jag ser det den minst skadliga metoden.

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #17 skrivet: 25 dec-22 kl 21:50 »
Nå, när tror du Sverige kan ha ny ren elkraft så du kan sluta elda i din oljebrännare?
När Oskarshamn 3 byggdes tog det ca 4,5år, numera verkar det ta 17år i Finland, det kan ta tid innan södra Sverige har ny ren elkraft och vi måste ju alltjämt fylla exportkablarna till minst 70% om det finns efterfrågan nån annan stans.

I början på månaden skrev du att björkved kunde köpas för 1500kr/m3, det hade väl varit bra och prisvärd värme under 1kr/kWh  istället för att släppa ut orenade avgaser vid  testeldningen med diesel i dieselbrännaren om du verkligen bryr dej om utsläpp och miljö?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Dieselbrännare
« Svar #18 skrivet: 27 dec-22 kl 09:47 »
Påminner om att detta är ett forum för praktisk självhushållning. Vill ni diskutera småländska kärnkraftverk och annan svensk energipolitik finns bättre lämpade diskussionsforum!  (:)
Med önskan om en god fortsättning, samt god värme i verkstaden!
/skräptanten, moderator
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #19 skrivet: 27 dec-22 kl 11:52 »
Om man tänker bränna vegolja som man får tag i billigt, eller vill bränna det av ideologiska skäl så är ju en Webasto av rätt model från en skrotad bil ett rätt bra alternativ. Vill man bara ha det som en enkel lösning på ett kortvarigt problem (Putins krig och Sveriges oförmåga att styra elpriser) så är det nog bättre med en bensinvärmare. Tror de är billigare, och räknar man på dagens drivmedelspriser så blir det ett kilowattpris på 2,42 kr för diesel, 2,25 kr för bensin och 2,21 kr för E85.

Sätter du en tät avgasslang på ett bensinelverk och rycker igång det i verkstaden så kan du plocka ut gratis el medan du värmer verkstaden till ett pris som är lägre än direktel i alla fall. Kör du ett dieselelverk på skänkt frityrolja, då blir det billigt ;D

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #20 skrivet: 27 dec-22 kl 12:39 »
[quote author=Själv är bäste dräng link=topic=200769.msg1874308#msg1874308 date=1672138361
 Vill man bara ha det som en enkel lösning på ett kortvarigt problem (Putins krig och Sveriges oförmåga att styra elpriser)
[/quote]
 Ska bli intressant och se om detta anses tillräckligt alternativt och självförsörjande för detta forum.

Att använda den beg frityrolja som TS tänkt är ju alternativt och en form av energiåtervinning och beg fordonsvärmare kanske rent av har en högre effektivitet och värmer bättre än den omskrivna dieselbrännaren.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dieselbrännare
« Svar #21 skrivet: 27 dec-22 kl 12:44 »
nypriset på en dieselvärmare över nätet ligger under 2000 inkl. frakt . Det är en piratkopia på Webasto och enligt allt jag läst (och det är mycket) är dessa kopior tillförllitliga och driftsäkra.Monteras i hus,bilar,båtar m.m över hela kontinenten. Och diesel till att elda är inte något val för mig. Det är fri som hakat upp sig på det. Jag kommer att köra på veg. olja, i första hand beg. frityrolja som efter behandling kostar någon femma  per liter. Inga kemikalier utan blir ungefär som de stadsbussar som kör på detta. Visst ger det utsläpp,det gör allt utom el. Men det är ett alternativ till höga elpriser,strömavbrott o annat som kan ske. Bygga vedeldning med panna,skorsten o kulvertar som fri tyckte kostar ju 100000 och låser dessutom fast till köp av allt dyrare ved samt tar ett antal timmar av min tid som det kunde jobbas för istället. I min värld prioriteras inkomster före utgifter. Trodde de flesta resonerade så. Så 2 timmar vedhantering,skötsel av anläggning m.m skulle kosta mig minst 2000 i tappad inkomst + vedkostnad. Per dag. Enormt mycket el jag kunde köpt för de pengarna.En sådan investering går dessutom inte att räkna hem jämfört med LVP och ett normalt elpris.  Brännaren sköter sig självt vid behov,LVP sköter sig själva och elda i huset görs bara när jag är inne. Annars går pumpen. Tyvärr är många alternativare inga realister utan lever i en bubbla. Men tack för all input. Verkar inte som alternativare hänger med globalt men det var ju inget nytt. Framtiden blir nog svår när skogen inte räcker tilll,när skogsägare tvingas tilll att sätta undan 30% av sin skogsmark och granbarkborren härjar fritt som den gör här i södra Sverige. På plussidan är väl att klimatet blir allt varmare så eldningssäsongen minskar. Såg att de senaste 20 åren har 300 italienska skidanläggningar lagts ner av brist på snö. Baksidan är att det inte heller blir snösmältning vilket lämnar deras jordbruk med uttorkade floder och ingen bevattning. Och allt beror på att jag vill ha ett alternativ i min verkstad som förbrukar kanske 10 liter beg. frityrolja per säsong. klarsynt!!

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #22 skrivet: 27 dec-22 kl 12:58 »
nypriset på en dieselvärmare över nätet ligger under 2000 inkl. frakt . Det är en piratkopia på Webasto och enligt allt jag läst (och det är mycket) är dessa kopior tillförllitliga och driftsäkra.Monteras i hus,bilar,båtar m.m över hela kontinenten. Och diesel till att elda är inte något val för mig. Det är fri som hakat upp sig på det. Jag kommer att köra på veg. olja, i första hand beg. frityrolja som efter behandling kostar någon femma  per liter. Inga kemikalier utan blir ungefär som de stadsbussar som kör på detta. Visst ger det utsläpp,det gör allt utom el. Men det är ett alternativ till höga elpriser,strömavbrott o annat som kan ske. Bygga vedeldning med panna,skorsten o kulvertar som fri tyckte kostar ju 100000 och låser dessutom fast till köp av allt dyrare ved samt tar ett antal timmar av min tid som det kunde jobbas för istället. I min värld prioriteras inkomster före utgifter. Trodde de flesta resonerade så. Så 2 timmar vedhantering,skötsel av anläggning m.m skulle kosta mig minst 2000 i tappad inkomst + vedkostnad. Per dag. Enormt mycket el jag kunde köpt för de pengarna.En sådan investering går dessutom inte att räkna hem jämfört med LVP och ett normalt elpris.  Brännaren sköter sig självt vid behov,LVP sköter sig själva och elda i huset görs bara när jag är inne. Annars går pumpen. Tyvärr är många alternativare inga realister utan lever i en bubbla. Men tack för all input. Verkar inte som alternativare hänger med globalt men det var ju inget nytt. Framtiden blir nog svår när skogen inte räcker tilll,när skogsägare tvingas tilll att sätta undan 30% av sin skogsmark och granbarkborren härjar fritt som den gör här i södra Sverige. På plussidan är väl att klimatet blir allt varmare så eldningssäsongen minskar. Såg att de senaste 20 åren har 300 italienska skidanläggningar lagts ner av brist på snö. Baksidan är att det inte heller blir snösmältning vilket lämnar deras jordbruk med uttorkade floder och ingen bevattning. Och allt beror på att jag vill ha ett alternativ i min verkstad som förbrukar kanske 10 liter beg. frityrolja per säsong. klarsynt!!
Fantastisk apparat det där om den i ditt fall  kan ersätta en vedpanna för 100 000kr.

Lycka till med eldningen och bränsleanskaffningen och hoppas att du får det varmt och gott!
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #23 skrivet: 27 dec-22 kl 15:01 »
Visst är en brännarlösning motiverad med tanke på strömavbrott (men jag skulle då hellre satsat på elverk). Däremot är den knappast motiverad för att köra 10 liter vegolja per år för att slippa högt elpris. 10 liter ger ca 90 kWh, vilket en dålig värmepump ger till en kostnad av en dryg femhundring även under riktigt tokpris på elen. Det är bara att betala och se glad ut. Det kostar ett antal timmar att fixa med inköp av brännare, montering (avgaserna måste ut), filtrering av frityroljan. Med den timpenning du räknar med så är det inte värt det.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser