Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm med ledbesvär  (läst 1086 gånger)

martin lindved

  • Inlägg: 3
Lamm med ledbesvär
« skrivet: 16 jun-22 kl 20:20 »
Har ett cirka två månader gammalt lamm som slutat stödja på ena bakbenet. Ingen feber och ingen värme/svullnad. Andra bakbenet har börjat vrida sig lite och ser inte heller helt ok ut. Har haft veterinär på plats som säger att det är en skada i ligament men jag är inte säker….

Vi tar hand om flasklamm och det här lammet är det andra i år med liknande symtom. Det första fick vi ta bort då det till slut hade svårt att stå.

Någon som vet vad detta är/beror på?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Lamm med ledbesvär
« Svar #1 skrivet: 17 jun-22 kl 18:37 »
Har lammen fått E-selen? Selenbrist gör att musklerna inte utvecklas som de ska. En spruta eller två med selen-tillskott (veterinär hjälper till) eller att ,man ger Selevitan direkt i munnen, bruka kunna lösa Selenbrist. (Selen samverkar med E-vitamin, därför ges det kombinerat)

Har lammen fått mineraler MED koppar?

Googla "swayback lamb".

Kopparbrist är ovanligt i "normala" besättningar, där tackorna får mineralfoder med koppar, vilket naturligtvis kommer lammen till del.

Men om lammen från tidig ålder varit flasklamm så finns risk för brist, om det inte finns mineralfoder att äta.

Lammnäring innehåller inte ordentligt med koppar, och synnerhet Lantraserna är känsliga för brist. Av de fårraser som finns i Sverige, är det endast Ostfrisiskt mjölkfår, där det finns risk för överutfodring med koppar.

Får lammen mineralfoder? Alltså inte slicksten med mineraler, utan riktigt mineralfoder i granulat.

 

martin lindved

  • Inlägg: 3
SV: Lamm med ledbesvär
« Svar #2 skrivet: 17 jun-22 kl 21:08 »
Stort tack för svar!

Vi har dålig koll på dessa lamms första dygn då vi inte har hand om tackan. Vi hjälper till att flaskmata dessa och de får alltid råmjölk först men är lammen för gamla kan det vara för sent. De får kanske inte den bästa starten.

Vi ger dem lammbäring förstås och de har fri tillgång till fårpellets (köpt på Granngården). Läste på innehållet och det finns ingen koppar i det. Den mineralbalja de har är också utan koppar.

Selenbrist har vi funderat på och givit dem men blir inte riktigt klok på hur du menar e-vitamin och selen. Räcker det inte med att bara de dem selen?


skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Lamm med ledbesvär
« Svar #3 skrivet: 18 jun-22 kl 00:31 »
Nu skrev jag ett långt svar, och så försvann alltihop för mig!

Här kan du läsa om hur E-selen fungerar:
https://www.gardochdjurhalsan.se/selen-och-e-vitamin-i-foderstaten/

Om lammen/lammet har allvarlig brist (=synbara symtom), så kan man ge sprutor som fås via veterinär Det kan behövas två sprutor. Om veterinären anser att djurägaren har tillräcklig kunskap, kan man få ge sprutorna själv.

Det här är de två produkter som de flesta djurägare brukar använda till sina får/lamm:

https://www.apotea.se/selevitan-vet-granulat-30-mg-g-plus-0-6-mg-g-500-g?gclid=Cj0KCQjwzLCVBhD3ARIsAPKYTcTQ9ylMlN6zOYXmQbKR9ZK2LK3JN7n4xr9mLurb-UhsWnGtdqvAmOoaAlKUEALw_wcB 
Ges till tackorna under dräktigheten i förebyggande syfte, så att lammen har fått ett "förråd" medan de är kvar i livmodern.

https://www.djurfarmacia.se/produkt/chevivit-e-selen-sr-1-styck-oral-emulsion/
Ges till lammen så snart de ätit första målet råmjölk. Man ger ett tryck på sprutknappen till de små lammen. Kan efter veterinärkontakt antagligen användas istället för att ge spruta. En förpackning räcker till 50 lamm, och håller åtminstone två år.

OBS: De flesta produkterna, flytande eller i pulverform, som säljs allmänt i butikerna för lantbruksprodukter innehåller alldeles för låga halter av E-selen för att bota en bristsituation! De fungerar endast för att upprätthålla balansen hos djur som vare sig är dräktiga eller har brist. Det är i stort sett endast de två ovanstående produkterna som räcker till om en brist föreligger. Det finns några andra tillräckligt bra produkter också, men de är mer komplicerade att få tag i.

Lamm/fårprodukter som pellets och mineral av Granngårdens egna märke är inte ansedda för att vara sådär superbra precis.

Byt ut pelletsen mot special pellets för lamm, och ge mineraler i form av granulat (som grov sand) istället! Det gäller ju att få alla flasklammen att äta ordentligt, särskild om några är klena eller lite eftersatta, och erfarenhet visar att slickbaljorna med mineraler är mindre populära än granulatet!

Men återigen, alla fårraser/korsningar som finns i Sverige (utom renrasigt Ostfrisikt Mjölkfår), ska ha mineralfoder MED koppar! Brist på koppar är vanligare än överskott...

Om ni brukar handla hos granngården brukar butikerna oftast ha Lantmämmens "Lamm 500", små, ganska mjuka, lättätna pellets speciellt avsedda för lamm - https://www.granngarden.se/farfoder-lantmannen-farfor-lamm-500-20-kg som är väldigt bra, och  så brukar de ha Lantmännens  mineraler som granulat - https://www.granngarden.se/farmineral-lantmannen-effekt-med-koppar-10-kg (finns också i 20 kg säck).

Naturligtvis är får/lammfoder från välrenommerade tillverkare som Svenska Foder (varumärke "Fiol", "Deltamin"), Spannex ("Edel", "Jermin") eller Wiromin (endast mineraler) också bra foder, men om ni brukar handla på Granngården så har de mest egna märket och Lantmännens foder.

Hoppas det går bra med lammet/lammen!

martin lindved

  • Inlägg: 3
SV: Lamm med ledbesvär
« Svar #4 skrivet: 18 jun-22 kl 09:51 »
Dom får lamm 500 men där finns inte heller koppar. Och flertalet mineraltillskott är utan men jag skall ordna så dem får mineraler med koppar. Vi har givit dem selen i mjölken men det räcker kanske inte. Tack för tipset med pastan. Skall prova det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Lamm med ledbesvär
« Svar #5 skrivet: 18 jun-22 kl 11:09 »
Tror att det finns en efterhängsen rädsla för att ge får koppar, och därför smyger säkert kopparbrist in i framförallt små besättningar nu och då i vårt kopparfattiga land. När jag började med får som ett sidospår för 25 år sedan fick jag höra att de inte tålde koppar, och därför har jag aktat mig för kopparhaltiga tillskott. Förra året fick vi de första med kopparbrist som gav svajiga bakben, och ett i år (flasklamm). De klarade sig dock bra med tillskott och blev snabba så man inte kunde tro de varit så nära att avlivas. Så nu får våra saltsten med koppar.

Selenbrist har några få av våra lamm haft ett par gånger under åren när vi inte gett tackorna tillskott. Botas ju snabbt med en spruta, men det är ett snabbare förlopp när de börjar skaka och blir stela.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser