Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservera ägg - Natriumsilikat vattenglas  (läst 1539 gånger)

Vernum

  • Inlägg: 11
    • Skåne
Konservera ägg - Natriumsilikat vattenglas
« skrivet: 04 apr-22 kl 10:31 »
Vi har tänkt att prova att konservera lite ägg från våra höns. Vi har ingen belysning vintertid utan vi låter hönsen få vila från äggläggandet då. Vi tänker att det vore ju fint om vi kunde konservera ägg för att sedan ha under vintertiden.

Jag har läst på en del om det och förr var det vanligt att man använde natriumsilikat för detta ändamål. På den tiden kunde man köpa detta i pulverform från apotek. Man blandade detta pulver med vatten och fick en vattenlösning av natriumsilikat som man kallar vattenglas.

Jag vet att man kan köpa vattenglas i 1-liter plastbehållare, men jag tänker att det egentligen vore bättre att få tag i det rena natriumsilikat-pulvret och själv blanda det med vatten. Jag är nämligen lite skeptisk till färdigblandat, för man vet aldrig vad de har använt för vatten. Natrium silikat används ju inom andra områden också där man inte behöver tänka på att använda rent vatten. Så dessa färdigblandade vill jag helst undvika. Utan jag skulle vilja få tag i det rena pulvret.

Är det någon här som konserverar ägg med hjälp av vattenglas och i så fall var köper ni natriumsilikatet? eller köper ni den flytande färdigblandade? Kanske någon här vet var man kan få tag i natriumsilikat i pulverform?

Sedan undrar jag om någon vet hur mycket man ska ta av natriumsilikat-pulvret i förhållande till vatten när man blandar? Någon som vet det?
Har göingegetter, isländska höns, katter och en liten hund. Odlar grönsaker, frukt, bär, nötter och örter.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Konservera ägg - Natriumsilikat vattenglas
« Svar #1 skrivet: 04 apr-22 kl 11:53 »
På ett ställe (länkat från natriumsilikatsidan på engelska Wikipedia), https://www.motherearthnews.com/real-food/how-to-store-fresh-eggs-zmaz77ndzgoe , långt ner på sidan, rekommenderas en del natriumsilikat till 9 delar vatten. Dock lyckades man inte få äggen att hålla sig ätliga mer än 5 månader i det försök man gjorde.

Observera att det finns flera olika kemiska föreningar som sammanfattas under namnet natriumsilikat, en del utredning av detta hittar man på den tyska Wikipediasidan https://de.wikipedia.org/wiki/Natriumsilicate .

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Konservera ägg - Natriumsilikat vattenglas
« Svar #2 skrivet: 04 apr-22 kl 13:37 »
Man har gjort tester med konservering av ägg långtid och det som funkade bäst var att lagra äggen i tidningspapper på svalt ställe och vända äggen en gång i veckan.
Det går även att smörja in äggen i matolja eller lägga dem i kalkvatten.
Det går ju även att torka ägg vita och gula var för sig så håller de bättre eller grava gulan.
Vattenglaset gör att äggen inte går att använda till vissa saker som löskokt ägg. Det kan få smakförändringar. Och i värsta fall stelnar vattenglaset till en hård massa som gör att det blir omöjligt att ta upp ägg utan att dessa går sönder. Kärlet som ägg och vattenglas förvarats i brukar även bli så skadat att det inte duger till annan förvaring senare.

Vernum

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Konservera ägg - Natriumsilikat vattenglas
« Svar #3 skrivet: 04 apr-22 kl 14:41 »
 Tack för era svar!

Jättebra att få lite råd i detta. Jag ska verkligen tänka över det en gång till. Just nu så såg jag en bra video som visar hur man konserverar ägg genom att använda släckt kalk blandat med vatten. Videon finns  här: https://youtu.be/bTlcCvvUjl0   De hade dessutom ett litet häfte om äggkonservering som man kunde få trycka ut gratis.

I videon som jag nämnde ovan så använder de släckt kalk. Släckt kalk finns ju i alla fall att få tag i och ska väl inte innehålla något annat än kalk? Kanske någon mer vet lite om det? På Granngården finns tex denna 10kg påse med släckt kalk för 129kr: https://www.granngarden.se/slackt-teknisk-kalk-nordkalk-10-kg   ......Den påsen räcker i flera år till min äggkonservering. Vad tror ni? Det är väl ren släckt kalk i den och inte något annat tillsatt? Jag får ta mig en tur till granngården och fråga dem.

Ren natriumsilikat i pulverform verkar vara lite mer svårt att få tag i och vad jag kunde se så framställdes det i Kina och det verkar inte säljas till privatpersoner. ...men jag kan ha fel. Kanske någon vet om det går att köpa någonstans.

Ägg förvarade i släckt kalk verkar hålla sig nästan lika länge som de som förvaras i vattenglas (natrimsilikat). Jag kommer att få rätt många ägg att konservera så det måste vara lättskött, så det är nog någon av dessa två metoder som jag kommer att välja.   
Har göingegetter, isländska höns, katter och en liten hund. Odlar grönsaker, frukt, bär, nötter och örter.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Konservera ägg - Natriumsilikat vattenglas
« Svar #4 skrivet: 04 apr-22 kl 16:03 »
Kalken du länkar till kommer säkert att fungera. kalken i vattnet täpper till porerna i skalet och förhindrar avdunstning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser