Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken UVB-lampa är mest lik solen?  (läst 2338 gånger)

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #20 skrivet: 25 feb-22 kl 12:25 »
Men det är svårt att betrakta det som någon trovärdig information. Visst kanske solljuset dödar vissa bakterier, men är det sådana bakterier som förekommer i en madrass? Och är det bakterier som kan orsaka någon skada och är önskvärda att ta kål på?

Det är en god ide att ställe den frågan till Taxitrollet.
Jag lämnade länken därför att det är sannsynligt att det är denna som Taxitrollet har läst:
Att solljuset dödar bakterier och frågade därför efter en uv-lampa likt sol ljus

Olika individer individuella bakterier eller hur?
« Senast ändrad: 25 feb-22 kl 13:05 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

enjikaka

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Barlingshult
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #21 skrivet: 25 feb-22 kl 13:33 »
Det är UV-C som gäller om du ska desinficera med ljus. Leka runt med UV-ljus är dock en risk för ögonen.
Du kan hänga ut madrassen om vintern också. Andra textilier får också att "tvätta i solen". Även sängkläder och täcke bör få en sådan luftning då och då.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #22 skrivet: 25 feb-22 kl 13:40 »
Ja, och en lampa lär knappast klara hela ytan av madrassen, då får man flytta runt lampan och även vända på madrassen. Lampan kanske motsvarar solen om du har den 20 cm över madrassen, och då täcker ljusbilden som har rätt styrka endast några kvadratdecimeter.

Vill man ge madrassens bakterier en dos död så är det bättre med ett ozonaggregat. Men både ozon och UV-ljus är tufft mot material som gummi (t ex skumgummimadrasser).



fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #23 skrivet: 25 feb-22 kl 21:14 »
Nej jag har en Futonmadrass!

Han frågade efter en uv lampa som motsvarar solljus!
Där står i länken att det är en bra ide att att ta en madrass ut och att solen dödar bakterier
där finns i madrassen och att du får en bakteriefri madrass efter ute luftningen (se länken)!
Jag kanske var otydlig, jag undrar alltså om du själv läst din länk och sett att det i den rekommenderas vädring utomhus under flera timmar
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Taxitrollet

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #24 skrivet: 25 feb-22 kl 22:38 »

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #25 skrivet: 26 feb-22 kl 11:07 »
Jag kanske var otydlig, jag undrar alltså om du själv läst din länk och sett att det i den rekommenderas vädring utomhus under flera timmar

Ja jag har läst länken!
Min futon luftar jag inomhus (när det är sol) i ett av mina store fönster som kan öppnas!
Jag gör som japanerna sover på saken!
« Senast ändrad: 26 feb-22 kl 11:44 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #26 skrivet: 26 feb-22 kl 11:53 »
Ja jag har läst länken!
Min futon luftar jag inomhus (när det är sol) i ett av mina store fönster som kan öppnas!
Jag gör som japanerna sover på saken!
Klokt, vädra när möjlighet finns, och på det sätt som passar boendet och ägarens fysiska förmåga, inte köpa en massa elektrisk utrustning för att lösa ett problem som kanske kan fixas genom ett öppet fönster en sån här underbart solig förmiddag.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser