Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lär jag hönsen att gå in och ut själva?  (läst 1099 gånger)

David Donnerdal

  • Inlägg: 6
Hur lär jag hönsen att gå in och ut själva?
« skrivet: 03 jan-22 kl 18:44 »
Jag är helt ny på att ha höns så får klassas som en riktig nybörjare. Vi har fyra st Faverolle-hönor som är ca 2 månader gamla. De har nu blivit så stora och befjädrade att de nu fått flytta ut till vårt hönshus med gård.
Problemet är att de inte går in själva när det blir mörkt. Vi har en liten trappa upp till en automatisk lucka. När det är becksvart vid 18:30 är de fortfarande ute och då är det t.o.m. så mörkt att de nog inte ens hittar in själva. Får då lyfta in dem och då går de gärna in sista biten och stannar inne. På morgonen (när det blivit ljust) öppnas luckan automatiskt, men ingen höna går ut. Efter nån timme öppnar jag stora dörren, men inte ens då vill de gå ut. Slutar med att jag får lyfta ut dem. De verkar alltså trivas både ute och inne, men tar själva inte initiativ till att gå vare sig in eller ut. Trodde att de skulle styras av dagsljuset och ta egna beslut. Nu har jag dock bara haft dem ute i tre dygn och de kanske behöver mer tid på sig att lära sig?

Ska tillägga att vi fick dem från ägg och att de alltså inte har någon hönsmamma som kan lära och visa dem.

Har ni tips på hur jag kan lära dem att gå in och ut? Har prövat att lägga frön på trappan för att locka upp dem, men de nappar inte på det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur lär jag hönsen att gå in och ut själva?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-22 kl 19:15 »
Låt dom vara inne tills dom själv vill gå ut.

För jag kan inte tänka mig att det funkar att lära dom genomfart sitta på skolbänken, och nu är det inte allt för lockande att gå ut och sprätta upp maskar som inte finns.
Rätt smarta djur det där.
Och att dom inte går in beror väldigt ofta på att dom helt enkelt är så korkade att dom inte hittar in av sig själv. Dom Bill gärna gå en väg som dom känner igen.

Så helt enkelt, vänta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur lär jag hönsen att gå in och ut själva?
« Svar #2 skrivet: 03 jan-22 kl 19:52 »
Om man inte har lyset tänt i hönshuset så vill en del inte gå in, och om de anar oråd utanför vill de inte gå ut.

Vi har en del som gärna sover i utegården, de gillar kanske att ha koll. Ibland när vi haft frigång så har en del valt att sätta sig 5-10 meter upp i asparna vid hönshusen istället för att gå in.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hur lär jag hönsen att gå in och ut själva?
« Svar #3 skrivet: 03 jan-22 kl 22:14 »
Jag skulle prova med mat.  Ta bort maten på förmiddagen, ge mat inne när det är dags att gå in.  Eventuellt kan det funka med godsaker typ solrosfrö, fast de har haft mat tillgängligt hela tiden.  Det här gäller alltså problemet att få  in dem på kvällen.


Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur lär jag hönsen att gå in och ut själva?
« Svar #4 skrivet: 05 jan-22 kl 09:54 »
De kanske tycker att det är för kallt, det är ju trots allt januari.

David Donnerdal

  • Inlägg: 6
SV: Hur lär jag hönsen att gå in och ut själva?
« Svar #5 skrivet: 21 mar-22 kl 20:22 »
För de som vill veta hur det gick:

I ca 6 veckor höll vi på att lyfta dem ut och in varje morgon. Det verkar nästan hopplöst att lära dem rutinerna. Misstänkte dock att trappan upp till luckan var lite väl smal och mörk (typ svart) så jag gjorde en ny som var ljus och bredare. Därefter tog det bara nån vecka tills de hade lärt sig att använda den och gå ut och in själva.

Så med lite tålamod så slutade allt bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 6 användare (1 dolda)
Bustera, von tratt, LimJans, ärt, Bröd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser