Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surkål salt och hållbarhet  (läst 2325 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Surkål salt och hållbarhet
« skrivet: 14 jul-21 kl 21:49 »
Sedan ett femtontal år tillbaka kan man (åtminstone i södra Sverige) på Ica/Coop köpa ekologisk surkål i 500g förpackningar, producerad i Holland. Priset är överkomligt.

Denna surkål tycker jag har alltid kort hållbarhet. I bästa fall 10 dagar, men ofta enbart 7 dagar, om man inte sätter den i kallaste delen av kylskåpet, 2 grader. Inte ett ett problem i flerpersons hushåll, men för 1persons dito.

På min orts torgdag är det en polsk dam som då och då säljer hemmatillverkad surkål. Denna surkål har mycket god hållbarhet, minst 3 veckor, sedan har den varit slut (uppäten).

Den polska damens surkål är påtagligt salt i smaken. Den holländska inte, men enligt innehållsdeklarationen skall den innehålla 1.5% salt per 100g.

Prövade för ett tag sedan att vid öppnandet av förpackningen av den holländska surkålen att tillsätta lite salt. Så att den smakade lite mer salt. Dagen efter, smakar igen, nu är saltsmaken borta. Tillsätter salt igen, nu är saltsmaken inte borta följande dag.

Denna saltspetsade surkål har hållit längre än den brukar göra. Har hunnit äta upp den innan den blivit dålig.

Vill lägga till att jag haft liknande problem med Tistelvinds surkål. Den har inte blivit dålig lika snabbt som den holländska, men hade kunnat hålla längre.

De övriga mjölksyrade från Tistelvind, t e x kimchi, har haft Ok hållbarhet. Vet inte om det har med salthalt att göra. Kanske kryddorna?

Min fråga nu är om andra har gjort liknande iakttagelser. Att det ev är så att producenter av surkål avstår mera salt p g a att vissa konsumenter inte tycker om mycket saltsmak, samt offentliga rekommendationer att man skall hålla igen på saltet.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Surkål salt och hållbarhet
« Svar #1 skrivet: 14 jul-21 kl 23:12 »
När jag gör surkål så har jag i 2% salt.
Och har mååååånader av hållbarhet.

Dock tror jag att den fabriksproducerade surkålen helt enkelt är för torr, då försvinner dels syran och saltet drar sig in i produkten på ett annat sätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Surkål salt och hållbarhet
« Svar #2 skrivet: 15 jul-21 kl 10:06 »
Vi köper nu bara surkål och har den i kylen efter öppning, men den håller sig i många veckor om inte månader. Märket Orzech köper vi som är polskt. Tyskarna har också en god en av märket develey, men burkarna är så små och räcker inte.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Surkål salt och hållbarhet
« Svar #3 skrivet: 15 jul-21 kl 11:50 »
De flesta köpesorter är väl pastöriserade, som visserligen ger längre hållbarhet. Men jag har gjort ganska mkt kimchi på sista tiden, och gör den inte särskilt salt eftersom jag föredrar lite mindre. Men de håller sig fint. Gissningsvis är mängden vätska en faktor, så länge det mesta håller sig någorlunda i vätskan som ju är sur, håller det ganska länge. Så tror också på "torrteorin", att mängden vätska är minimerad med tanke på transport och utrymme, vilket kanske ger en lite kortare hållbarhet. Kanske?
Ingen människa är illegal

 

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Surkål salt och hållbarhet
« Svar #4 skrivet: 15 jul-21 kl 22:26 »
Vi köper nu bara surkål och har den i kylen efter öppning, men den håller sig i många veckor om inte månader. Märket Orzech köper vi som är polskt. Tyskarna har också en god en av märket develey, men burkarna är så små och räcker inte.

Borde preciserat i mitt inlägg att jag avsåg färsk, icke pastöriserad surkål.

Mitt intryck är att surkål och andra mjölksyrade grönsaker håller länge, månader, när de inte börjar förvaras i små mängder utanför det kärl där de fermenterades.

Ica/Coop 500g surkål är inte torr. Den har lika mycket eller mer vätska än de polska o tyska pastöriserade sorterna. Mer vätska än polska torgdamens hemmatillverkade, den med god hållbarhet. Någon gång tidigare har jag prövat att tillföra vatten utan salt till 500grammarna, det blev ingen bättre hållbarhet.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill, Tomas Skogstjärn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser