Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gamla är kycklingar när dom börjar väpa ?  (läst 1026 gånger)

Mårten

  • Inlägg: 20
    • Östergötland
Hur gamla är kycklingar när dom börjar väpa ?
« skrivet: 30 sep-20 kl 09:01 »
Har kycklingar som nu är 4 veckor gamla. Så det blir såklart inget värpande på länge, men undrar när dom är så gamla så det är dags ?

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur gamla är kycklingar när dom börjar väpa ?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-20 kl 10:33 »
Det beror på rasen, olika ras har olika värpålder, kan skilja sig ett par tre veckor i mellan olika raser. Fodret och solljus har också betydelse.     

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: Hur gamla är kycklingar när dom börjar väpa ?
« Svar #2 skrivet: 30 sep-20 kl 12:50 »
Hej!
Jag instämmer med föregående inlägg, men oftast brukar de börja värpa vid 20-26 veckors ålder.
Vilken ras har du?

Mårten

  • Inlägg: 20
    • Östergötland
SV: Hur gamla är kycklingar när dom börjar väpa ?
« Svar #3 skrivet: 30 sep-20 kl 14:06 »
Rasen är blandad. Hade en tupp av okänd ras som blev pappa till dessa kycklingars mammor. Nu är dom hönorna tre år och har tillsammans ruvat fram dessa 11 kycklingar. Vet inte heller vilken ras nya tuppen är av.
De bägge hönorna har värpt bra tills någon gång efter midsommar. Och nu vet jag ju varför dom slutade. Jag har för närvarande bara fyra hönor och en tupp. två vita som jag köpt av en äggproducent och dessa två spräckliga som är framruvade här hemma. dom spräckliga är ganska tama och jättefina att se på. Dom nya kycklingarna är ungefär likadana i fjäderdräkten som sina mammor.
Nu hoppas jag ju såklart att det är mest hönskycklingar.....

Mårten

  • Inlägg: 20
    • Östergötland
SV: Hur gamla är kycklingar när dom börjar väpa ?
« Svar #4 skrivet: 30 sep-20 kl 14:10 »
Räknade lite på fingrarna. I början av mars skulle det kunna vara värppremiär kanske. Om inte alla är tuppar....

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: Hur gamla är kycklingar när dom börjar väpa ?
« Svar #5 skrivet: 30 sep-20 kl 15:43 »
Det är ju alltid roligt med kycklingar i alla fall 😊
Du får gärna lägga upp bilder allt eftersom, så kan vi köra "snillen spekulerar" när det gäller kön på kycklingarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 5 användare
xaelanar, GE202, Hantverkaren, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser