Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel  (läst 2660 gånger)

Gkäll1

  • Inlägg: 25
    • Östergötland
Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« skrivet: 26 dec-19 kl 12:50 »

Jag undrar hur mycket kraftfoder ni ger era tackor?
Jag ger fri tillgång till hö och hösilage.
Höt är utan analys men bra. Hösilage är taget från en gammal vall utan dialys.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« Svar #1 skrivet: 26 dec-19 kl 20:59 »
Din fråga går inte att besvara, så som den är ställd.

Oanalyserat foder vet man inget om, så det går inte att säga hur mycket kraftfoder tackorna behöver. Det kan vara så att de behöver jättemycket kraftfoder, eller bara pyttelitet.

Eftersom vi inte heller vet hur långt in i dräktigheten tackorna är, eller vilket hull de har, så blir det också jättesvårt att säga något.

Det enda som säkert går att säga, är att alla tackor behöver kraftfoder de två sista veckorna av dräktigheten, samt de första sex veckorna av digivningen. Det går inte att odla ett grovfoder som täcker tackornas näringsbehov under den perioden, utan tillskott behövs.

Om tackorna går ut på ett frodigt, näringsrikt bete med sina lamm, så kan betet ersätta kraftfodret.

Känn på hullet på tackorna, är det bra (4 på hullskalan) så börja introducera små mängder fårpellets ca fyra veckor innan beräknad lamning, så vommen kan vänja sig. Öka på givan när ca två veckor återstår till lamning (ge ungefär något mindre än pelletstillverkarens förslag på påsen). Är hullet sämre, börja med pellets på en gång, men introducera försiktigt, så vommen hinner vänja sig.

Har du tillgång till helt korn eller foderärtor, så kan du ge det istället, men eftersom du inte vet något om grovfodret, så är det trixigare att ge, än pellets. Med få tackor, och okända värden på grovfodret, så är pellets säkrare att ge, det är mindre risk att få problem med vommen.

Ge också mineraler, och E-selen.

Får ska aldrig ha krossat spannmål, vommen kan "stanna". Undvik att ge råg, vete och havre, det spannmål som bäst passar får får är helt korn.
 

Gkäll1

  • Inlägg: 25
    • Östergötland
SV: Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« Svar #2 skrivet: 26 dec-19 kl 22:24 »
Mitt hö ska vara av bra kvalité.
Hösilaget äter mina hästar och dem verkar hålla bra hull. Mina 4 tackor betäktes i mitten av oktober.
Jag har gett dem 1,5 dl kraftfoder och 0,5 dl hel korn sedan mitten av december.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« Svar #3 skrivet: 26 dec-19 kl 23:48 »
Mitt hö ska vara av bra kvalité.
Hösilaget äter mina hästar och dem verkar hålla bra hull. Mina 4 tackor betäktes i mitten av oktober.
Jag har gett dem 1,5 dl kraftfoder och 0,5 dl hel korn sedan mitten av december.


Jag är säker på att det är bra kvalitet på ditt hösilage, men att det det friskt och att hästarna mår bra av det, innebär inte att det är ett bra fårhö.

Kvaliteten på hö, alltså sådant som hygienisk kvalitet, eller för den hur grovt, eller finbladigt ett hö är, säger väldigt lite om näringsinnehållet i hö/hösilage.

Du gör dessutom alldeles rätt som ger den måttliga giva du ger med kraftfoder, när du inte vet något om näringsvärdena i ditt grovfoder.

Vuxna hästar (jag föder upp hästar förutom får) behöver måttliga till låga värden av energi och protein, jämfört med vad en dräktig tacka behöver. Dessutom kan hästar tugga mycket strå (mycket vedämne, =hög NDF) och tillgodogöra sig det, eftersom hästar har en stor mun och kraftiga tänder. Får har en liten mun och relativt små tänder, och behöver ett finbladigt foder med mycket höga näringsvärden och låg NDF.

Ett foder som är kanonbra för vuxna hästar (ej dräktiga eller digivande eller växande unghästar på 1-2 år) kan vara ett uselt foder för får.

Ett toppenfoder för får, kan vara för finbladigt och näringsrikt för hästar, och generera övervikt och skapa risk för fång hos hästar.

Vi producerar grovfoder för hästarna, som ger hästarna det dom behöver och annat grovfoder till fåren, så att de ska få vad de behöver, och tar dessutom analys, för att se till att ge rätt foder vid rätt tidpunkt till rätt djurslag.

Kan du ta ett prov från ditt hösilage och skicka in på analys? Det säger så mycket om hur man ska fodra sina får. Jag räknar en hel del foderstater åt folk på höstarna, och kan guida dig runt ditt foder, när du väl har en analys på plats.

Det tar bara någon dag att få tillbaka provet, följesedel skriver man ut från nätet. Och så beställer man analys för idisslare och häst, med mineraler. Jag tycker att Agrilab har bra service och humana priser, och använder dem, förutom för de två analyserna varje år som "tackpengen" kräver. Till de analyserna använder jag Vidilab, via Gård & Djurhälsan.

Om du vill kan jag skicka dig ett dokument (typ "snabbfakta") jag skapat om fårutfodring, skicka i så fall ett PM med din mailadress.


Gkäll1

  • Inlägg: 25
    • Östergötland
SV: Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« Svar #4 skrivet: 27 dec-19 kl 11:09 »
Det kan stämma, dem lämnar en del grovt hö. Jag gör en analys, skulle va jätte tacksam om jag fick en foderstat.
Ska jag ge
 selen?  Angående mineraler så ratar dem både balja och granulat? Tips?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« Svar #5 skrivet: 27 dec-19 kl 12:26 »
Det kan stämma, dem lämnar en del grovt hö. Jag gör en analys, skulle va jätte tacksam om jag fick en foderstat.
Ska jag ge
 selen?  Angående mineraler så ratar dem både balja och granulat? Tips?


Det är svårt att ha ett foder där inget av hö/hösilage/ensilage ratas. Det ratade får man plocka bort från foderhäck/foderbord och det som är fräscht kan man ge till hästarna, och det övriga kan få fungera som strö (om det är torrt).

I.o.m att fåren äter det som är rimligt för dem att äta ur grovfodret, och lämnar resten, så kan det bli fullständigt orimliga mängder spill/rester/ratat i förhållande till det som äts, om man har för grovt foder. Dessutom blir det svårt att kunna observera om tackorna får i sig tillräckligt med grovfoder.

Det blir bra med en analys, då kan jag förklara närmare vad som är viktigt att titta på för fårens skull. 

Ja, alla dräktiga tackor behöver få ett E-selen preparat.

Får är ett av de djurslag som är allra känsligast för brist av selen. För att selenet ska kunna tas upp av kroppen, så behövs också E-vitamin.

Om det finns för lite selen lagrat i djuren, så blir deras lamm "klena".

Till dräktiga får, så behöver man ge särskild tilldelning av E-vitamin + selen under dräktigheten för att lammen ska utvecklas ordentligt.

Läs gärna här:https://www.gardochdjurhalsan.se/selen-och-e-vitamin-i-foderstaten/

Vad gäller att dina får ratar mineraler i största allmänhet, så ge mineraler i granulatform tillsammans med kraftfodret.

Och sedan i sommar, på betet, så experimentera med olika fabrikat på mineralbunkarna. Vissa mineralbyttor är tydligen godare än andra. Mina får föredrar Lantmännens bunkar...

Eftersom du har få får, så gissar jag att du ger fåren bunkar/hinkar med kraftfoder en gång om dagen, så blanda in mineraler i grusform där.

Eftersom du bara har fem tackor, så använd en bunke/hink per tacka, så att alla verkligen har en chans att få "sin" andel kraftfoder och mineraler. Visserligen så kommer de att gå emellan de olika hinkarna, men den första lilla stunden, så brukar de stå kvar vid hinken/bunken man delat ut till individen.


Gkäll1

  • Inlägg: 25
    • Östergötland
SV: Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« Svar #6 skrivet: 27 dec-19 kl 12:56 »
Jag ger dem i ett fodertråg, är det fel?

Vad ska jag köpa för selen? Finns både flytande och pulver.

Ja mina går fri tillgång på Grovfoder.
En del blir strö

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« Svar #7 skrivet: 27 dec-19 kl 13:10 »


Vad ska jag köpa för selen? Finns både flytande och pulver.


Det finns bara ett selenpreparat på marknaden som är högkoncentrerat. Det heter selevitan och köpes på apotek.
Det du menar som är flytande eller pulver är så svagt att det går köpa på Granngården. Det är samma koncentration eller svagare än mineralfoder men är antagligen dyrare per kg eftersom folk inte läser innehållsförteckningen.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« Svar #8 skrivet: 27 dec-19 kl 13:17 »
et tar bara någon dag att få tillbaka provet, följesedel skriver man ut från nätet. Och så beställer man analys för idisslare och häst, med mineraler. Jag tycker att Agrilab har bra service och humana priser, och använder dem, förutom för de två analyserna varje år som "tackpengen" kräver. Till de analyserna använder jag Vidilab, via Gård & Djurhälsan.

Det enda som skiljer en analys på idisslare och hästar är ju energi (enheten MJ). På en analys som någon lagt upp fr vidilab fanns både värden för häst och idisslare och det enda som skiljde var energi, där det skiljde en tiondel mellan de uppgivna värdena. Även dessa sidor som räknar om hästanalysen till idisslaranalyse räknar endast om energi-innehållet, och när jag gör det så blir det en tiondel justerat.
Det som är billigast verkar då vara att ta eurofins analys för häst i deras webshop, för den är 100kr billigare än den för idisslare.
Är man med i G&D kanske vidilab är billigare. Agrilab är ju inte godkända för "tackpengen" så deras priser har jag inte kollat. Sen finns ju lokala lab som är godkända, exempelvis i min stad finns Hjortens lab men de är dyrare än eurofins.
Varför gör du två analyser för "tackpengen"? Räcker det inte med en?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« Svar #9 skrivet: 27 dec-19 kl 14:38 »
Det är mer än värdet på MJ som skiljer analyserna åt mellan häst och Idisslare, och mellan analysföretagen.

Det är ett antal värden, som man inte nödvändigtvis får alls, när man beställer en "hästanalys". Och så kan man få onödig och förvirrande information. Vad man får, och hur det är uppställt beror på analysföretaget. Man får t.ex. inte PBV och AAT från Eurofins  på hästanalysen (sitter och tittar på en hästanalys från Eurofins precis nu), värden som man faktiskt använder.

Eurofins analyserar och rapporterar såvitt jag vet enligt europeisk standard, och deras uppställning av värden i analyserna är grötig och svårbegriplig. En del värden behöver jag räkna om, när jag ska titta på detaljerna.

Dessutom kan jag inte hitta några prisuppgifter hos Eurofins längre, kan du? Tar gärna emot en länk.
Om man kan köpa en hästanalys därifrån billigt, så hjälper det ju inte så mycket, om det är en idisslaranalys man behöver.

De är dessutom svåra att få tag på på telefon vid behov, och har en mycket svårnavigerad websida.

Jag föredrar de andra företagen (Hjortens har jag hittills inte fått in någon analys från), de flesta jag räknar åt, använder Vidilabs (köpt via Gård&Djurhälsan) och Agrilab. Någon brukar komma med Eurofins, och deras idisslar analyser "är inte roliga"...



Jag har haft kontroll för tackpengen, och de ville att det skulle finnas två analyser. Samtidigt så tar jag två skördar, från flera åkrar, så jag brukar skicka in prover från två åkrar på första skörden, och två åkrar på andra skörden. Alltså blir det sammanlagt fyra analyser. Har jag lagt om en vall enligt något nytt och fräscht koncept, så kan jag ta en extra analys för den åkern.

Jag vill ju fodra djuren med rätt foder vid rätt tillfälle, och då behöver jag veta vilka partier med ensilage jag ska välja vid ett viss tillfälle. Vad ska gå till hästarna och vad ska gå till fåren...

Jag förbrukar ungefär fyra rundbalar i veckan.


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« Svar #10 skrivet: 27 dec-19 kl 15:25 »
ok. jag tar bara en analys för vad jag vet så står det att det räcker med en analys och jag gör det bara för att få eu-stöden. Det är klart att det inte ger tillräcklig information egetligen för jag har också foder från olika ställen men jag slår bara en dag per år. Det är kanske annorlunda om man slår flera olika dagar och har flera olika skördar, som första och andra skörd.
Av samma anleding bryr jag mig inte heller om PBV etc eftersom jag ändå inte kan räkna på det, jag räknar bara på det enklaste som protein och energi, vilket står i beskrivningen att det behövs såvida de inte ändrat sig. Det står även att det är ok med en häst-analys. Men får jag kontroll så är det ju informatoinen som står på jbv de får anpassa sig efter. De kan ju inte komma med nya påhittade regler.

Att eurofins håller på fjanta sig med prislistan vet jag inte heller vad det har för funktion. Man får skriva och fråga vad en idisslar-analys kostar och jag har klagat tidigare och fick till svar senast att de vill att det ska vara hemligt så inget priskrig uppstår. Det kan man ju tro vad man vill om. Antagligen har de prislistan hemlig så de ska slippa få göra så många analyser. Hästanalysen har de ju i webshopen så där framgår priset.

Gkäll1

  • Inlägg: 25
    • Östergötland
SV: Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« Svar #11 skrivet: 27 dec-19 kl 16:55 »
Har nu försökt ge mina tackor selen vitan.
Dem ratar det. Hur gör ni? Jag pudra det över höt

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« Svar #12 skrivet: 27 dec-19 kl 17:53 »
Är det inte granulat?

Blanda med kraftfodret tänker jag är en lösning..
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« Svar #13 skrivet: 27 dec-19 kl 18:01 »
Har nu försökt ge mina tackor selen vitan.
Dem ratar det. Hur gör ni? Jag pudra det över höt

Om pudrar det över höet så lär de väl inte få i sig mycket och det är ju dyrt.
Jag tar en bakmått i plast i form av en matsked eller liknande och där väger jag upp 6gram, sen öppnar jag munnen på tackan och vänder matskeden i munnen på henne.
Ett annat alternativ är att fukta kraftfodret lite och lägga ca 1hg i en skål och strö 6gr på det. Eller så använder man dosmåttet som följer med som är på 20gram för 3 tackor och strör det över kraftfodret och utfodrar selevitan på gruppnivå.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Fodergiva kraftfoder till dräktiga liecester/texel
« Svar #14 skrivet: 27 dec-19 kl 18:07 »
Det är inte ovanligt att de försöker komma undan från pulvret.

Det kan fungera att fukta kraftfodret ett uns, så att pulvret klibbar fast.

En del säger att de löser upp pulvret i vatten, och ger tackorna individuellt med en spruta i munnen.

Tyvärr så är det för lite lite selen i t.ex. Lantmännens flytande, för att man ska kunna vara säker på att tackorna får tillräckligt om man t.ex. häller det i vattnet.

Eller så kan man skaffa något av de tillräckligt bra flytande preparaten som finns att köpa, och ge med avmaskningssprutan direkt i munnen.

Några exempel på flytande E-selen preparat som man kan ge med "spruta" i munnen:
http://www.ggisweden.se/produkt/pardevit-flytande-selen-kobolt-och-vitaminer-1-liter
https://trelammproducenter.se/foder-tillskott/flytande-tillskott/drench-ovi-boost-med-koppar/
https://www.hundenochherden.se/product/flock-boost-vitamin-mineraltillskott
https://www.lgprodukter.se/product.html/kobolt/selen/b12-drench?category_id=125
https://www.wiromin.se/vitamin-e-selen-flytande-vitaminer-far


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser