Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor från nybörjare  (läst 5042 gånger)

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
Frågor från nybörjare
« skrivet: 11 mar-18 kl 17:14 »
Hej,
En dröm hos mig och min fru har alltid varit att ha ett mindre bestånd får och nu verkar det görbart.
Vi har ca 6000kvm mark bestående av
- större träd/skog med gräs på marken
- naturäng
- sly och gräs

Marken tänker jag dela in i en huvuddel på 2000kvm som jag hägnar med fårnät samt resten eventuellt med el, men skulle helst undvika detta och ha nät överallt.

Vår tanke är att ha 3 tackor och en bagge som går ute året runt, med tillgång till ligghall.

Vi kommer stödmata på vinterhalvåret givetvis. Vi tänker att ta de lamm som blir till slakt varje år, kansle använda ullen av fåren men allt endast för självhushåll och inte för att sälja.

Två raser har jag funnit:
- gutefår
- gotlandsfår


Vad skulle ni rekommendera och vad tror ni om ovan?

Mvh,
Förhoppningsvis fårägare :)

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Frågor från nybörjare
« Svar #1 skrivet: 11 mar-18 kl 17:20 »
Spontant tänker jag att...

Hur är återväxten på det dryga hektaret mark ni avser... Klarar det 4 vuxna djur + lamm från Maj till Augusti / September utan stödutfodring?

Med så lite mark... och små fållor... finns risk för högt parasittryck...

Utan att veta mer ingående Om förutsättningar  låter det som att kanske börja med färre antal djur är ett alternativ att överväga?

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Frågor från nybörjare
« Svar #2 skrivet: 11 mar-18 kl 17:21 »
Dryga halva hektaret mark skulle det vara...

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Frågor från nybörjare
« Svar #3 skrivet: 11 mar-18 kl 17:50 »

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Frågor från nybörjare
« Svar #4 skrivet: 11 mar-18 kl 18:32 »
Klarar man en bagge och två tackor? Alla tips på bestånd välkomnas!

Marken är väldigt produktiv, brukar behöva röja minst två-tre gånger på säsong från sly och högvuxet gräs annars. Är det bättre att bara ha ett stort hägn av hela marken? Öppet året runt?

Rovdjurssäkrat stängsel är ett bra tips!

Klarar både gotlands och gutefår att äta sly? Förstått att inte alla raser gör detta?

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Frågor från nybörjare
« Svar #5 skrivet: 11 mar-18 kl 19:17 »
Klarar man en bagge och två tackor? Alla tips på bestånd välkomnas!

Marken är väldigt produktiv, brukar behöva röja minst två-tre gånger på säsong från sly och högvuxet gräs annars. Är det bättre att bara ha ett stort hägn av hela marken? Öppet året runt?

Rovdjurssäkrat stängsel är ett bra tips!

Klarar både gotlands och gutefår att äta sly? Förstått att inte alla raser gör detta?

Nej, du kan ej ha ett stort hägn. Du kommer få enorma parasitmängder efter några år, vilket gör att djuren kommer magra av o ev. dö. Du behöver dela upp marken i 2 helst 3 delar, där en del "vilar" helst ett år. Denna mark behöver du slå med (kanske gräsklippare då det är så lite) med jämna mellanrum.

Med det sagt är eran 6000kvm stora tomt verkligen i minsta laget, men välj en liten lantras - te.x. Dala-pälsfår, tackorna väger ca 30kg och äter det mesta (älskar sly). 2tackor och en bagge kanske vore lämpligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Frågor från nybörjare
« Svar #6 skrivet: 11 mar-18 kl 19:45 »
Det finns ju ändå mindre raser än Dala-Pälsfår t.o.m., Tabacktorpsfår är verkligen väldigt små...

Men 6000 kvm är väldigt lite ur betesperspektiv, och fållorna måste få vila emellan betandet. Det räcker max till 2 tackor även av de minsta, och får trivs inte om de inte får leva i en ordentlig flock.

Man måste ha flera fållor ur parasitsynpunkt OCH för att fåren ska äta på ett för marken och återväxten vettigt sätt, precis som tidigare skrivits.
Alla lantrasfår betar sly.

Att ha baggen med tackorna är heller inte att rekommendera, alla svenska raser utom dokumenterat (då menar jag verkligen dokumenterat, med äkta härstamningsbevis från Elitlamm) Gotlandsfår och Gutefår har tackor som brunstar när som helst under året.

D.v.s. baggen kommer att betäcka både tackor som går med lamm, och sina egna döttrar (när de blivit 5-6 månader), och det kan födas lamm lite när som helst.

Har ni funderat på att avstå helt från lamm, och bara två-tre betande får?

Eller kanske ett par getter?

Personligen tycker jag att 6000 kvm är för lite mark, för att kunna hålla även väldigt få får, utan att få hälsoproblem, och för hårt betestryck på marken om marken inte är extremt högavkastande, på sådana betesväxter som gillas av får.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Frågor från nybörjare
« Svar #7 skrivet: 11 mar-18 kl 20:11 »
En medelväg... för att ni ska kunna känna er för... köpa in ett par lamm för slutgödning? Och slakta dem till hösten.

Har ni intresse för att lära lieslåtter kan det vara ett alternativ för att ta tillvara gräs ifrån fållor som för stunden inte betas.  (Det hjälper också till att begränsa parasittrycket och ger er tid att lära känna till o återväxt.) O
ch hässja det torrt. Alltid blir det några strån o med självhushållning blir det både till nytta och en äkta upplevelse.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Frågor från nybörjare
« Svar #8 skrivet: 11 mar-18 kl 20:17 »
En medelväg... för att ni ska kunna känna er för... köpa in ett par lamm för slutgödning? Och slakta dem till hösten.

Har ni intresse för att lära lieslåtter kan det vara ett alternativ för att ta tillvara gräs ifrån fållor som för stunden inte betas.  (Det hjälper också till att begränsa parasittrycket och ger er tid att lära känna till o återväxt.) O
ch hässja det torrt. Alltid blir det några strån o med självhushållning blir det både till nytta och en äkta upplevelse.

Postat med Alternativ.nu´s app


Låter som ett intressant alternativ. Väl tänkvärt!

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Frågor från nybörjare
« Svar #9 skrivet: 11 mar-18 kl 20:21 »
Det finns ju ändå mindre raser än Dala-Pälsfår t.o.m., Tabacktorpsfår är verkligen väldigt små...

Men 6000 kvm är väldigt lite ur betesperspektiv, och fållorna måste få vila emellan betandet. Det räcker max till 2 tackor även av de minsta, och får trivs inte om de inte får leva i en ordentlig flock.

Man måste ha flera fållor ur parasitsynpunkt OCH för att fåren ska äta på ett för marken och återväxten vettigt sätt, precis som tidigare skrivits.
Alla lantrasfår betar sly.

Att ha baggen med tackorna är heller inte att rekommendera, alla svenska raser utom dokumenterat (då menar jag verkligen dokumenterat, med äkta härstamningsbevis från Elitlamm) Gotlandsfår och Gutefår har tackor som brunstar när som helst under året.

D.v.s. baggen kommer att betäcka både tackor som går med lamm, och sina egna döttrar (när de blivit 5-6 månader), och det kan födas lamm lite när som helst.

Har ni funderat på att avstå helt från lamm, och bara två-tre betande får?

Eller kanske ett par getter?

Personligen tycker jag att 6000 kvm är för lite mark, för att kunna hålla även väldigt få får, utan att få hälsoproblem, och för hårt betestryck på marken om marken inte är extremt högavkastande, på sådana betesväxter som gillas av får.

Får utan bagge är också väldigt intressant. Vi har möjlighet att förvärva ytterligare någon hektar framgent så kanske skall börja med bara tackor för att senare utöka med bagge? Getter är jag inte lika påläst på, det blir mer för att hålla efter marken och som sällskap förmodar jag?

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Frågor från nybörjare
« Svar #10 skrivet: 12 mar-18 kl 08:05 »
Ni kan inte arrendera/ köpa betesrätt på annan mark i närheten och på så sätt rotera över en större yta?

Postat med Alternativ.nu´s app


Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Frågor från nybörjare
« Svar #11 skrivet: 12 mar-18 kl 09:22 »
Ni kan inte arrendera/ köpa betesrätt på annan mark i närheten och på så sätt rotera över en större yta?

Postat med Alternativ.nu´s app


Det är våran plan, och görbart i längden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 6 användare (1 dolda)
Be, xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser