Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsen har tappat fjädrarna på rygg och mage  (läst 11407 gånger)

andbeng

  • Inlägg: 4
    • Halland
Hönsen har tappat fjädrarna på rygg och mage
« skrivet: 24 jul-11 kl 19:57 »
Hej Hej
ca 4 stycken av totalt tio hönor har tappat fjädrarna på rygg och mage, detta är antagligen inte pga ruggning då de har vart såhär ganska länge utan o ha blivit bättre. jag har inte hitta löss lr dylikt på dom och alla värper som vanligt. Jag ger dom en skopa snäcksal i veckan. Alla är frigående. det är även en utav de kala hönsen som har blivit väldigt slö. Vet någon vad detta kan bero på ?

Tack på förhand

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hönsen har tappat fjädrarna på rygg och mage
« Svar #1 skrivet: 24 jul-11 kl 21:25 »
Det är inte så att du har röda hönskvalster? Dom lever i springor i hönshuset på dagana och kryper på hönsen på natten och suger blod. HUr klådpåverkade hönsen blir varierar men har man svåra problem så kan hönsen döa av anemi. Då kvalstrena bar går på hönsen nattetid hittar du dem inte på hönorna dagtid.

Ett sätt att kolla om man har röda hönskvalster är att hänga en welpappbit runt sitttpinnarna. Kvalstren kryper in i rören i vellpappen och gömmer sig på morgonkvisten. Nästa dag när du vitjar fällan knyt in den i in plastpåse och stoppa påsen i frysen ett par timmar så dör kvalstrena och du slipper få dem krypande på dig.

Så här kan det se ut i en wellpappbit om man har röda hönskvalster:


Du kan läsa mer på SVAs hemsida
http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Roda-hanskvalster/
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

andbeng

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Hönsen har tappat fjädrarna på rygg och mage
« Svar #2 skrivet: 21 aug-11 kl 19:07 »
Hej igen!
Det verkar inte vara några hönskvalster som är orsaken till tt dom blivit så kala, 13 fällor som fick ligga i två veckor gav ingenting. Jag fick tipset om att pudra dem mot ohyra utav en granne som alltid gjorde det när han var ung, men han kom inte ihåg vad för pulver det var. Har inte heller hittat något här på forumet, är det någon som känner till något om detta? Tack för hjälpen!

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hönsen har tappat fjädrarna på rygg och mage
« Svar #3 skrivet: 21 aug-11 kl 19:15 »
Antagligen Etotal som säljs på granngården , funkar mot löss o annan ohyra.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pita

  • Inlägg: 198
    • -
SV: Hönsen har tappat fjädrarna på rygg och mage
« Svar #4 skrivet: 22 aug-11 kl 09:46 »
Tuppens favoriter som kanske har plockat fram ruvfläcken?  8)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

andbeng

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Hönsen har tappat fjädrarna på rygg och mage
« Svar #5 skrivet: 24 aug-11 kl 12:00 »
Borde inte en ruvfläck växa igen efter ett tag? De har vart såhär ganska länge nämligen ... jag har pudrat de med etotal nu iaf , få se om det hjälper

Pernilla Lava

  • Inlägg: 263
    • Södermanland
SV: Hönsen har tappat fjädrarna på rygg och mage
« Svar #6 skrivet: 25 aug-11 kl 14:19 »
Antagligen Etotal som säljs på granngården , funkar mot löss o annan ohyra.

Jag var på granngården igår och ville köpa etotal. Detta är tyvärr numera förbjudet så om ni hittar det så köp på er!!
Men, Myrr, myrmedlet har samma gift som etotal fast svagare så det är det vi får hålla tillgodo med i framtiden  ;) :P

mvh Pernilla
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

 

Annhir

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: Hönsen har tappat fjädrarna på rygg och mage
« Svar #7 skrivet: 15 mar-23 kl 18:10 »
Hej hittade denna tråd när jag letade. Har nämligen precis samma problem. Två av hönsen blev först kala på magen sedan även på nedre delen av ryggen. De är pigga och äter bra. Pratade med distriktsveterinären som trodde det kunde vara någon mindre ruggning. Ser ingen ohyra, o röda kvalstren borde märkas på äggen och på mig själv enligt vet.
Blev det bättre med Etotal?
Blivande Hönsägare🐓


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser