Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologiskt glutenfritt?  (läst 3700 gånger)

Ekomamman

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
Ekologiskt glutenfritt?
« skrivet: 05 maj-11 kl 09:18 »
Jag har nyss upptäckt att min son på 15 månader är glutenallergiker. När jag då styr stegen mot de glutenfria produkterna hittar jag alldeles för mycket Nestlé-ägt Semper och alldeles för lite ekologiska produkter.

På Kajsa Varg i stockholm tar dom in lite annorlunda saker från bl a. Biofood och Kung Markatta. Men fortfarande är jag chockerad över hur lite ekologiska alternativ det finns.

För att baka bröd verkar det krävas pofiber och fiberhusk. Fiberhusk kommer från sockerbetan och produceras inte ekologiskt enl Lantbrukets affärstidning 2008 (http://www.atl.nu/Article.jsp?article=46088). Dannesucker säljer pofiber till konsumenter.

Pofiber kommer från potatisen, som är en oerhört genmanipulerad och smutsig rotsak om den inte är ekologisk - och hur jag än letar så verkar Semper ha nåt form av patent på skiten!

Är det någon där ute som vet hur man bakar och lagar ekologisk, humant och glutenfritt på samma gång?!

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Ekologiskt glutenfritt?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-11 kl 09:23 »
Om du byter tankesätt till att skippa brödliknande produkter blir det lättare.
Rismjöl och majsmjöl finns det olika recept på. Då undviker du de färdiga mixerna och har bättre koll på innehållet.
Rismjöl brukar va lättast att tolerera medan en del inte tål majsmjöl.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Ekologiskt glutenfritt?
« Svar #2 skrivet: 08 maj-11 kl 10:11 »
Jyttemjöl använder jag mycket. En bra produkt, som också smakar bra. Tyvärr är den dyr. Tillverkaren finns i Norge. (Holmen Crisp)

Om sonen tål havre så finns det rent havregryn/havremjöl, åtminstone har jag sett 2-3 tillverkare av det....

Och visst går det att baka utan pofiber och fiberhusk. Degen och brödet blir bara inte riktigt vad du är van vid... Fördelen är ju att sonen är så pass liten, att han inte har så mycket att jämföra med.

Sen undrar jag om han fått diagnosen allergi eller intolerans? Om det är en allergi för vete, råg och korn kan den ju växa bort (vilket är troligt) MEN om det är äkta intolerans, alltså celiaki, så kommer han att ha det hela livet.

Ayako

  • Gäst
SV: Ekologiskt glutenfritt?
« Svar #3 skrivet: 08 jan-21 kl 16:28 »
Hej Ekomamman, jag såg ditt inlägg när jag sökte på ekologiskt pofiber. Ville upplysa dig om att det numera finns ekologiskt fiberhusk! Lindroos säljer detta och det är vad jag använder. Blir väldigt bra.

Jag utvecklar själv naturligt glutenfria recept (dessutom sockerfria och oftast low-carb), både bakverk, sötsaker, pasta, paj och bröd - även surdegsbröd. Cassavamjöl är bra att reda såser eller panera med istället för vetemjöl. Bodystore har en massa bra ekologiska produkter.

Om du vill få lite receptinspiration så ta gärna en titt på min blogg här: https://ayakomiki.wixsite.com/intuitiveliving

Hoppas du finner vad du söker, Ayako  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser