Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det farligt att ha höns ute?  (läst 5345 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Är det farligt att ha höns ute?
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:19 »
Sven Bergersjö
 Må 7 Maj, 2001 - 07:37
--------------------------------------------------------------------------------
Nu på senare tid så har det stått en del i tidningarna att höns som går ute pickar i sig nåt (minns ej vad) och därigenom drabbas av en sjukdom (jag minns ej vilken...).
Jag skulle vilja ha mer klarhet i detta, finns det någon som vet vad det rör sig om? Det är ju klart att höns ska gå ute. Vad rör det sig om för sjukdom, på vad sätt skadar den hönsen och människorna och hur undviker man att hönorna överför sjukdommen till människorna? Är det så lätt att det räcker att diska skärbrädan ordentligt och inte äta råa hönor? Sådant framgår ju inte i tidningarna, där står ju bara "ekohönor bär smitta!"
Sven
 
Carina
 Må 7 Maj, 2001 - 08:49
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,
är inte helt säker, men tror att det är Salmonella det syftas på i media (om inte får någon annan gärna rätta mig).
Frigående höns kommer i kontakt med vilda fåglars spillning och eftersom de kan bära smittan så smittas även hönsen.
Se bara till att köttet är väl genomstekt/kokt så är det ingen fara att äta.
 
Sven Bergersjö
 Må 7 Maj, 2001 - 09:11
--------------------------------------------------------------------------------
Nej, det är inte salmonella det har stått om. Däremot minns jag inte vad det istället var. Ska försöka ta reda på det!
 
Camilla
 Må 7 Maj, 2001 - 09:21
--------------------------------------------------------------------------------
Sven: Kan det vara Newcastlesjukan du tänker på? Den har det stått om en del i tidningarna här i skåne i alla fall, det var visst någon besättning i södra skåne som drabbats.
Den drabbar endast fåglar, och är alltså ofarlig för människor. "Paniken" som uppstår vid sådana här sjukdomsutbrott tror jag mest beror på att storskaliga höns- och äggproducenter drabbas ganska hårt ekonomiskt (min egen, högst okvalificerade, gissning...). ;)

Det finns fakta om sjukdomen på jordbruksverkets hemsida http://www.sjv.se/smittskydd/newcastle.htm
 
Sven Bergersjö
 Må 7 Maj, 2001 - 09:41
--------------------------------------------------------------------------------
Nej, det är nog knappast Newcastlesjukan, vad jag läst är främst små notiser (bla. i metro och GP) om någon sjukdom som i stort sett ALLA frigående hönor skulle vara bärare av. Det var ett himla tjatande om att ekohönor var sjukdomsbärare men det stod inget om hur sjukdomen smittade eller vad den hade för verkningar...
Newcastlesjukan däremot verkar ju, enligt webplatsen du refererade till, även drabba burhöns.
 
Camilla
 Må 7 Maj, 2001 - 20:24
--------------------------------------------------------------------------------
ahaaa! *läste metro på nätet*  

Campylobacter (eller stavas det campolybacter?) skriver dom om där. Det är en bakterie som finns hos flera djurslag. Får man i sig den blir man illamående, får diarre, ev feber och i värsta fall har jag för mig att det kan leda till förlamning. (fast jag vet ärligt talat inte om djuren som bär smittan får de här symptomen, antagligen inte?)
Det är dock ganska lätt att undvika bakterien, den dör vid 70 grader. Därför ska man alltid kolla att kycklingen är genomstek (köttsaften ska vara klar och köttet ska släppa lätt från benen). Det är också viktigt att inte skära kyckling först och sedan grönsaker (som inte ska kokas) på samma skärbräda/med samma kniv utan att diska noga i hett vatten mellan.

Alltså, som du själv skriver, äter man inte råa hönor och håller rent i köket, så är det nog ingen större fara, tror jag!  

/Camilla
 
Ronny Olsson
 Må 7 Maj, 2001 - 23:20
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Camilla har förmodligen helt rätt. Jag har väntat på det här länge! Ren desperation! Det är ju läge nu när folk i allmänhet redan är uppskärrade av galna kosjuka och mul- och klövsjuka. Näringen har ekonomiska intressen i att svartmåla utegående höns. De bakterier som det med all säkerhet är frågan om är salmonella- och/eller campylobacter. De dör mycket riktigt vid 70-75 graders upphettning - alltså om köttet (och äggen i fråga om salmonella) är ordentligt tillagade. Alltså under dessa förhållanden ofarliga för människor. Hönsfåglarna (inkl. tex fasaner)själva blir oftast inte ens sjuka av en ev. infektion. Råden om knivar, skärbrädor och noggrannhet med att diska i varmt vatten har vi ju hört förut och det stämmer ju.
Ytterligare en tanke. Om en sparv/fink/duva har skitit på ett blåbär och du äter det - vad händer?
 
Sven Bergersjö
 Ti 8 Maj, 2001 - 07:07
--------------------------------------------------------------------------------
Skönt att få lite klarhet äntligen- även om jag ända från början misstänkte att det var såhär. Trist att media är lakejer åt näringsidkarna så de inte talar om vad det rör sig om.
Angående blåbäret: Det smakar illa?
 
Carina
 Ti 8 Maj, 2001 - 08:12
--------------------------------------------------------------------------------
Ja just det ja...att jag inte tänkte på det.
Jag blev själv smittad av just Campolybacter efter att ha ätit kyckling i Grekland.
En sjukdom mycket lik Salmonella...och inte så trevlig när man är drabbad.
 
Sven Bergersjö
 Ti 8 Maj, 2001 - 09:29
--------------------------------------------------------------------------------
I vilket fall som helst så kan vi nog konstatera att det, som oftast, inte är att hönan är ekologiskt uppvuxen som betyder något utan hur den är tillagad samt att man håller rent i köket...
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 3 användare
Hantverkaren, Oskari, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser