Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur säkra dörren till hönsgården?  (läst 1647 gånger)

Adelina

  • Inlägg: 24
    • -
Hur säkra dörren till hönsgården?
« skrivet: 04 mar-16 kl 18:36 »
Jag är nu nästan klar med hönsgården. Armeringsjärn som stomme. Svetsat fyrkantsnät 50 cm ut och upp på armeringsjärnet.   Resten täckt med hönsnät, även hönsnät som "tak". Men hur säkrar jag dörren in till hönsgården. Skottkärran kommer att rulla där så jag kan inte sätta något nät ut och upp mot dörren. Någon som förstår problemet och som kan tipsa?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur säkra dörren till hönsgården?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-16 kl 19:15 »
Hönsnät är generellt inte ett säkert nät. Det håller hönsen inne, men det är allt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur säkra dörren till hönsgården?
« Svar #2 skrivet: 04 mar-16 kl 19:48 »
Tror vi behöver se en bild på verkligheten.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hur säkra dörren till hönsgården?
« Svar #3 skrivet: 04 mar-16 kl 19:51 »
Nej, jag förstår inte problemet.

Antar att du har trästolpar sittande längs med hönsnätet, som håller uppe det. Antar även att du har en stolpe på vardera sida om dörren, och att dörrens ytterkanter består av träramar. Se till att göra dörren precis så stor så det bara blir en liten glipa mellan dörren och stolparna bredvid den, max ett par centimeter. Se även till så det inte blir en större glipa under dörren, genom att t ex fylla upp med jord, släta av den och packa den hårt. Viktigt isåfall är även att ha nät under jorden under dörren, så inte något kan gräva sig in. Eventuellt kan du lägga sten, plattor eller liknande istället för jord och nät. Ovanför dörren gissar jag att du har en vågrät bräda varpå taknätet är fäst, och ej heller mellan dörrens överkant och den brädan får glipan bli större än ett par centimeter.

Fixar du dessa åtgärder borde inget rovdjur som inte kan bita sönder nät ta sig in.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Adelina

  • Inlägg: 24
    • -
SV: Hur säkra dörren till hönsgården?
« Svar #4 skrivet: 05 mar-16 kl 11:55 »
Det jag inte kunde klura ut är hur jag får dörren säker så att räven inte kan gräva sig igenom under den men ändå kan köra igenom med en skottkärra. Om jag förstod dig rätt kan jag lägga svetsat fyrkantsnät under dörren, 50 cm utanför o 50 cm innanför?, säkra dörren och sedan klara mig från rävbesök? Har svetsat fyrkantsnät 50 cm upp i övrigt, det borde väl räcka för räven? Hönsnätet i övrigt är mer för att stänga hönsen inne.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur säkra dörren till hönsgården?
« Svar #5 skrivet: 05 mar-16 kl 13:21 »
Ja det borde räcka.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hur säkra dörren till hönsgården?
« Svar #6 skrivet: 05 mar-16 kl 14:09 »
Det jag inte kunde klura ut är hur jag får dörren säker så att räven inte kan gräva sig igenom under den men ändå kan köra igenom med en skottkärra. Om jag förstod dig rätt kan jag lägga svetsat fyrkantsnät under dörren, 50 cm utanför o 50 cm innanför?, säkra dörren och sedan klara mig från rävbesök? Har svetsat fyrkantsnät 50 cm upp i övrigt, det borde väl räcka för räven? Hönsnätet i övrigt är mer för att stänga hönsen inne.

Jag vet ärligt talat inte vad "svetsat fyrkantsnät" är för något, men nog fasiken låter det som något som en räv inte kan ta sig igenom. Sticker det ut 50 cm från dörren så kommer inte Mickel att fatta att han ska gräva innan nätet börjar. Så ja, som Permission säger så fungerar det alldeles säkert.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Adelina

  • Inlägg: 24
    • -
SV: Hur säkra dörren till hönsgården?
« Svar #7 skrivet: 05 mar-16 kl 18:58 »
Tackar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser