Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ritning på hönshus  (läst 9950 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Ritning på hönshus
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:48 »
Lisa
 On 21 Maj, 2003 - 19:11
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,
Håller på att göra iordning för att införskaffa höns.
Letar på nätet efter en bra ritning över hur hönshuset kan inredas.
Jag vet ungefär hur jag vill ha det, men det är inte jag som bygger.
Alltså: en ungefärlig ritning vore bra.
Någon som har ett tips???
Glada hälsningar
Lisa  

Webmaster

  • Inlägg: 56
    • Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
Re:Ritning på hönshus
« Svar #1 skrivet: 01 okt-03 kl 20:28 »
Hej,
Det finns bra beskrivningar i: Naturligare hönsskötsel ISBN 91-36-02866-5
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Ritning på hönshus
« Svar #2 skrivet: 09 okt-03 kl 14:54 »
Hej!

Det finns tips i de flesta hönsböcker. Det viktiga är att inte hålla för många djur per kvadratmeter. Går man efter djurskyddsbestämmelserna så blir det på tok för trångt. Lanthönsklubben säger max 3 per kvadratmeter. Givetvis är det bra om man har ännu mer plats per hönsindivid. Håll aldrig fler än 20-25 vuxna höns på ett begränsat utrymme. När flocken blir så stor sker det naturliga revirbildandet. Frigående på t.ex. en gård sker också en sådan revirbildning men om de tvingas ihop blir det i stället oro och onödig hackning. Ett bra tips är att placera all inredning på väggar eller hyllor så golvutrymmet blir fritt. Ett gödselbord under sittpinnarna, löstagbara enkelreden, automater upphängda eller placerade på en hylla är några andra små knep som jag kan dela med mig av.
 
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser