Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruvade ägg - äta???  (läst 8899 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
ruvade ägg - äta???
« skrivet: 23 feb-06 kl 13:32 »
hur länge kan hönan ligga och ruva innan det börjar nli någor i dem
kan man äta ägg som legat i 5 dagar? eller mer??

hur länge kan hönan vara ifrån dem innan ruvningen förstörs?
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #1 skrivet: 23 feb-06 kl 14:07 »
För min del skulle jag inte äta äggen med tanke på att ägget bildat grodd och börjar bilda början till ett slags foster med blodådror.

Oftast så täcker hönan äggen med fjärdrar och halm innan hon går iväg en stund för att äta. När hon legat på äggen ett par veckor ligger hon stadigt på äggen utan att gå iväg.

Men du kan ju genomlysa äggen innan du kokar dom.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #2 skrivet: 23 feb-06 kl 16:43 »
Om äggen är obefruktade vid första lysningen efter 5 dygn använder jag dem i matlagningen men inte om de legat i värme längre än så och heller inte om de är befruktade men har avstannat.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #3 skrivet: 24 feb-06 kl 01:48 »
Oj!

Vilken fråga!

Embryot börjar gror efter 24-36 timmar med artens normala kroppstemperatur (för en höna och en människa är det ungefär lika = 37-38 grader C).  
« Senast ändrad: 24 feb-06 kl 01:52 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Monica L

  • Gäst
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #4 skrivet: 24 feb-06 kl 08:08 »
Jag skulle själv inte äta/anvvända ägg i bak-/el matlagning som legat i hönshuset och kanske under höna i flera dagar. Äggen plockar jag varje dag och ställer in i kylskåpet eller i jordkällaren. Däremot kan jag använda ägg som legat under höna eller i kläckaren och som vid genomlysning efter 5-8 dagar visat sig vara obefruktade, till kycklingarna. Jag kokar dem och förvarar dem i kylskåpet ien ägglåda märkt "kycklingmat" , jag ger kycklingarna nymosat ägg allteftersom det blir uppätet.
Hundar och katter sägs bli mycket fina i pälsen av en rå äggula blandat i djurfodret.
Du kan blåsa ur ägg och använda naturella eller dekorerade hela äggskal till påskriset eller annat hobbypyssel.
Till äggoljetemprafärg behöver ej äggen varit i kylskåpsförvaring.
Äggkastning kan man ju också roa sig med....
Fler tips finns säkert på vad man kan göra med ägg som man inte bör använda som människoföda.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #5 skrivet: 24 feb-06 kl 08:47 »
Jag lyser äggen och ätar dom som inte är befruktade. Fast....vissa kulturer äter ju ägg där ungen är fullgånget. Så "farligt" är det ju inte. Bara lite läbbigt.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #6 skrivet: 24 feb-06 kl 09:30 »
Äggen plockar jag varje dag och ställer in i kylskåpet eller i jordkällaren.
Jag plockar också ägg varje dag - annars skulle jag ha ännu fler surhönor per år...  ;D
Vad det gäller förvaringen så behöver de faktiskt inte kyla. Jga såg ägg i en stooor korg hos en kvinna en gång och tänkte "fy och usch", men sedan provade jag hemma och de håller flera månader i rumstemperatur!
« Senast ändrad: 24 feb-06 kl 09:31 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #7 skrivet: 24 feb-06 kl 11:50 »
Är man osäker på åldern rekommenderar jag att knäcka ett efter ett på tex ett tefat och titta på det. Är gulan hel och rund och ingen dålig lukt, så är det bara att käka! Kokar man det helt så kan det bli en lagom trevlig överraskning.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

LEK

  • Inlägg: 187
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #8 skrivet: 26 feb-06 kl 17:33 »
Wow!!! jag todde att äggen skulle ätas/förbrukas inom TRE veckor :o!!! Har haft det lite stressigt i mellanåt att bli av med äggen. HUR länge kan man alltså spara ägg i rumstemperatur och i kylskåp? Hur länge sparar ni andra? Några månader låter lite diffust, handlar det om en, två tre eller ännu mer?

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #9 skrivet: 26 feb-06 kl 17:53 »
en månad klarar sig väl äggen i kylskåp, om man nu skulle få några ägg som hann bli så gamla....

« Senast ändrad: 26 feb-06 kl 17:54 av Archibald »

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #10 skrivet: 26 feb-06 kl 18:38 »
 Jag tror äggen håller bra mycket längre än en månad i kylen, nån som vet mer exakt?
 När vi var små  fick vi 5 öre ägget som vi hittade lite överallt efter våra frigående höns. Brorsan fann en guldgruva i korntorken, några hönor hade lagt en massa ägg under lång tid, det var över hundra, helt felfria och dom hade alltså legat i sommartemperatur säkert en månad. Ägg levereras ju i den mest sinnrika, miljövänliga och vackrast designade förpackningen i världen ;D
                               Mvh
                              Charlotte
« Senast ändrad: 26 feb-06 kl 18:38 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #11 skrivet: 26 feb-06 kl 19:02 »
Hinner man inte äta upp äggen kan man alltid konservera:

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=37;action=display;threadid=718
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #12 skrivet: 11 mar-06 kl 08:31 »
om du inte tvättar dem håller de länge upp till ett halvår i källaren. där håller vi våra men tvättar du dem så håller de bara i en månad. håller sig längre utanför kylen

Varför? jo på ägget finns det en hinna som skyddar ägget ifrån att bli dåligt.

Hoppas du fick ett bra svar

kram ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Rosita Ottosson

  • Gäst
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #13 skrivet: 18 mar-06 kl 14:16 »
Ägg klarar sig utan vidare i 2 månader i kylen
Jag vet flera stycken som bakar eller använder äggen i matlagningen som ruvats på nån vecka sådär fram till lysningen  Jag gör inte det !!!

snuttrik

  • Gäst
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #14 skrivet: 21 mar-06 kl 23:11 »
Ursäkta min nybörjar fråga... Lysning av ägg!? Jag kan förstå att det är någon lampa av något slag... speciallampa? Har simmat mot strömmen och blivit med höns...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #15 skrivet: 22 mar-06 kl 00:28 »
Snuttrik, det finns speciallampor för att lysa ägg ja. Men om man står i ett mörkt rum och kupar handen runt en ficklampa och sätter trubbiga änden mot ägget mot ljuset och liksom "håller tätt". Så kan man efter 3-4 dagar se en prick och ett spindelnät av blodkärl på äggen som är befruktade och börjat utvecklas. Man kan också snickra en liten låda med ett hål i och en glödlampa inuti att kolla med.

Kikar man på luftblåsan så får man också en ledtråd till ifall man har lagom luftfuktighet.

Hey, grattis!

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Re:ruvade ägg - äta???
« Svar #16 skrivet: 27 apr-08 kl 17:23 »
Snuttrik, det finns speciallampor för att lysa ägg ja. Men om man står i ett mörkt rum och kupar handen runt en ficklampa och sätter trubbiga änden mot ägget mot ljuset och liksom "håller tätt". Så kan man efter 3-4 dagar se en prick och ett spindelnät av blodkärl på äggen som är befruktade och börjat utvecklas. Man kan också snickra en liten låda med ett hål i och en glödlampa inuti att kolla med.

Kikar man på luftblåsan så får man också en ledtråd till ifall man har lagom luftfuktighet.

Hey, grattis!

vart hittar man sånna lampor??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

kossan

  • Inlägg: 1158
  • Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: ruvade ägg - äta???
« Svar #17 skrivet: 28 apr-08 kl 10:15 »
Det går utmärkt med en bordslampa, ficklampa och en toarulle :)
Vill man ha "riktiga" grejer så finns det lysningslampor på högberga.
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser