Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golvplank som kramper  (läst 938 gånger)

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
Golvplank som kramper
« skrivet: 07 okt-19 kl 12:16 »
Jag ska nu läggs in ett massivt trägolv. Det kommer säkert att krympa en del. Så nu när jag lägger det, borde jag då skruva fast det så att det inte slår sig när det torkar och sen skriva lös det när jag slår i hopp det. Eller går det att lägga det utan att skruva det nu? Det är ett brett kilgolv 30-50 cm. Jag tänkte då skruva det uppifrån för att det sedan ska spikas.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Golvplank som kramper
« Svar #1 skrivet: 07 okt-19 kl 14:05 »
Hur långt? Du bör skruva i ändarna just för att hindra vridning som du nämner. Kommer det spontas eller naras?

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Golvplank som kramper
« Svar #2 skrivet: 07 okt-19 kl 16:59 »
Det är 4,5m långt och det blir med lös fjäder. Så det räcker då ksnske med att skruva i hörnen på varje planka. Plankorna har en fukthalt på ca. 14%

Läste nyss det här "Långa skruvar för att fästa plankan i reglarna under, men bara på ena långsidan annars riskerar man att plankan spricker om den torkar för mycket."
Om jag gör så då borde dom kunna slå sig ju.

Vad är bäst att göra tro?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Golvplank som kramper
« Svar #3 skrivet: 07 okt-19 kl 17:49 »
En bekant som lade ett sådant golv för några år sedan, lade in golvet helt löst utan att sätta fast plankorna alls från början. Efter ett par år tog han upp det och lade om det.
Det är lämpligt att göra den där omläggningen då luftfuktigheten inne är som högst, alltså typiskt i slutet av rötmånadsperioden.

Om man väljer golvvirket väl, använder rakfibriga plankor osv, så riskerar man inte att de slår sig. Men det kan ju vara svårt om man köper virket på byggvaruhus och i all synnerhet om man beställer hem virket och inte får syna varje planka själv innan köp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser