Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "God ton" vid avverkning?  (läst 5464 gånger)

Gångtrött

  • Gäst
"God ton" vid avverkning?
« skrivet: 11 apr-11 kl 22:44 »
Grannfastigheten (ägs av Sydved) gjorde en större avverkning intill min fastighet förra året, det var äldre granskog på deras mark och jag har en skogsremsa med gran (c:a 30 meter bred) mellan deras hygge och en av mina hagar.. Nu när det inte finns någon skyddande skog så blåser träden i min skogsremsa ned i parti och minut så fort det friskar i lite och slår sönder stängslet stup i kvarten. Jag hinner inte ens kapa upp och köra undan allt och det blir mängder liggandes kvar som blir förstört och gynnar skadeinsekter..

Hade jag vetat att de skulle avverka där hade jag förmodligen försökt att få dem att plocka ned min skog också men de hann både dit och iväg igen innan jag upptäckte det.

Nu är det ju förvisso ett stort skogsbolag som är min granne så man kan ju ha en viss förståelse för att de inte kan ringa runt varenda gång de ska avverka någonstans men det stör mig lite att jag får massa skog förstört till ingen nytta alls som det är nu.. Skiten ligger ju som ett enda stort oåtkomligt plockepinn, med gigantiska granar och sönderslagna yngre granar och björkar i en enda stor hög, ibland med 4-5 träd staplade på varandra.. Det är sjukt tids- och arbetskrävande att kapa upp det och inte heller har jag utrustning att få ut det finaste timmret så det blir kvar och förstört..

Jag har ingen erfarenhet av skogsägarskap innan jag köpte gården så jag skulle bara vilja höra mig för lite om det brukar tillhöra god ton att kontakta grannarna om man gör en avverkning som man rimligtvis borde inse att det kommer att vålla bekymmer för en granne..

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-11 kl 22:50 »
Jag har tyvärr inget svar, men skulle gärna vilja veta eftersom jag befinner mig i liknande situation, skillnade är att skogbolaget är en sur gammal gubbe. Jga försökte prata med honom för något år sen, han hade inte riktigt koll på var markgränsen gick, han blev oerhört förorättad och hälsar inte längre, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu...

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #2 skrivet: 11 apr-11 kl 23:18 »

I mina trakter är det inte alls säkert att man informerar varandra om avverkningar intill varandras gränser även om man mer eller mindre bor grannar och har utmärkta relationer. Det beror, i alla fall när det gäller de skogsägare jag känner, inte på någon osämja, ovilja eller illvilja utan är nog bara ett utslag av att var och en sköter sin skog. I bland leder det till att det blåser ner träd på den enes mark, i bland på den andres.

När det behövs brukar man dock kontakta varandra för att gemensamt leta fram gränsen, om den är otydlig. De som besöker sin skog frekvent, vilket många som bor nära sin skog gör, brukar ändå ha koll på grannens planerade avverkningar eftersom de brukar snitslas en mer eller mindre lång tid i förväg. Av snitselbanden brukar det framgå vilken aktör som ska avverka. Det är heller inte ovanligt att virkesköpande företag kontaktar granmarkägare om de köpt en avverkning på en plats för att om möjligt köpa fler objekt nära varandra.

I mina trakter är det vanligast (och kanske att betrakta som ngt slags etablerad praxis) att den granne som också vill "haka på" och också få sin skog avverkad får kontakta den virkesköpare som "är i farten" på grannmarken. Det kanske varierar mellan olika trakter. Jag har inte erfarenhet av något annat.

Är du säker på att skogen är Sydveds och inte en privat markägares? Sydved äger så vitt jag vet inte själva någon skog, utan är ett renodlat inköpsbolag åt StoraEnso och Munksjö i södra Sverige.

Gångtrött

  • Gäst
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #3 skrivet: 11 apr-11 kl 23:26 »
hejsan
tack för svaret! Nej jag är inte säker på att det är Sydved, till och med väldigt osäker.. :) Dock är det något stort skogsbolag, det vet jag med säkerhet.. Men jag kommer i skrivande stund inte ihåg med säkerhet vilket namn som en av grannarna sa att det var..

EDIT: Nu poppade det upp i minnet.. Sveaskog var det..

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #4 skrivet: 11 apr-11 kl 23:33 »
hejsan
tack för svaret! Nej jag är inte säker på att det är Sydved, till och med väldigt osäker.. :) Dock är det något stort skogsbolag, det vet jag med säkerhet.. Men jag kommer i skrivande stund inte ihåg med säkerhet vilket namn som en av grannarna sa att det var..

EDIT: Nu poppade det upp i minnet.. Sveaskog var det..

Svéaskog är stora skogsägare även här (det helstatliga skogsbolaget). De brukar aldrig kontakta grannfastigheternas ägare om det inte är något speciellt som är oklart, exempelvis rätt att använda väg o dyl.

Gångtrött

  • Gäst
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #5 skrivet: 12 apr-11 kl 06:51 »
Svéaskog är stora skogsägare även här (det helstatliga skogsbolaget). De brukar aldrig kontakta grannfastigheternas ägare om det inte är något speciellt som är oklart, exempelvis rätt att använda väg o dyl.
Ok.. Jag hade hoppats på att det skulle finnas någon oskriven lag om att man brukade kontakta varandra om det uppenbarligen skulle bli bekymmer för grannen.. Då hade jag kunnat få utlopp för min irritation och skrivit ett brev till kontaktpersonen för Sveaskog.. :)

Existens?

  • Gäst
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #6 skrivet: 12 apr-11 kl 07:27 »
Njae..det får du nog hoppa över  :)

Det är som Trädman säger, man sköter sin skog, och ser man att en avverkning kommer att ställa till det för en, så hastar man i så fall fram till de som håller på och lyssnar lite om de kan ta ens eget också.
Det skulle bli oerhört rörigt om man var tvungen att rådfråga grannar innan man hugger..tänk om de blir ifrån sig? vad gör man då?

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #7 skrivet: 12 apr-11 kl 08:02 »
Oj, vi har sammlas så många grannar som möjligt för att sammköra avverkningen och på så sätt få ett bättre pris.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

senior61

  • Gäst
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #8 skrivet: 12 apr-11 kl 08:27 »
Jag har jobbat med skogsavverkning hela livet, även åt Sveaskog, så jag känner till problemet. Det går inte att kontakta alla grannar så fort man ska avverka, och även om så görs så vill de flesta inte ta ner sin skog samtidigt.
Men som någon skriver så bör man hålla koll på sin skog, går man i gränserna så kanske man märker att en avverkning är planerad, då kan man ta kontakt med grannen.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #9 skrivet: 12 apr-11 kl 09:06 »
sca har vid flera tillfällen som jag känner till kontaktat närbelägna skiften i samband med averkning. Det är nog inte av välmening eller miljömedvetenhet dom gör det utan det är ett sätt att komma åt virke från andra aktörer.Dom är även aktiva med att från flygfoton/satelitbilder kontakta skogägare för averkning.

Gångtrött

  • Gäst
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #10 skrivet: 12 apr-11 kl 10:01 »
Jag trodde ju inte att man var TVUNGEN att kontakta grannarna.. Jag bara undrade om det fanns någon form av "sedvänja" att göra det.. Hade så varit hade jag definitivt skrivit och gnällt av mig den värsta ilskan. Men jag får väl ta och bita ihop och kämpa på med motorsågen i plockepinnet och acceptera att det går mkt till spillo..

Existens?

  • Gäst
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #11 skrivet: 12 apr-11 kl 10:10 »
Men vad är det du menar blir förstört? Sågtimmer blir ju inte förstört även om du inte hinner arbeta upp det förrän till hösten. Visserligen mot lagen då, men för virket är det ju ingen fara.

Gångtrött

  • Gäst
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #12 skrivet: 12 apr-11 kl 10:35 »
Men vad är det du menar blir förstört? Sågtimmer blir ju inte förstört även om du inte hinner arbeta upp det förrän till hösten. Visserligen mot lagen då, men för virket är det ju ingen fara.
Sant, förstört blir det väl kanske inte.. Varken timmret eller det som blir ved. Problemet är att det enda sättet jag kan få hem sågtimmret är med häst och kälke när det är snö, och snö vågar jag inte hoppas på inom den närmsta framtiden.. :)

Så det får nog bli att kubba upp timmret med motorsågen och handklyva eller så får det ligga där det ligger..

Existens?

  • Gäst
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #13 skrivet: 12 apr-11 kl 10:40 »
Nä, snö ska vi ju inte hoppas på.. :)  Men du har ju en traktor.. är den inte användbar?

Gångtrött

  • Gäst
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #14 skrivet: 12 apr-11 kl 10:50 »
Nä, snö ska vi ju inte hoppas på.. :)  Men du har ju en traktor.. är den inte användbar?
Kanske i sommar när det torkat upp i så fall.. Har ju inte direkt någon bra vagn att köra hem det på men ett par stockar åt gången kanske jag kan vinscha upp på den vanliga vagnen.

machoman

  • Inlägg: 194
SV: "God ton" vid avverkning?
« Svar #15 skrivet: 09 jun-11 kl 09:31 »
Detta är ett mycket vanligt problem, och det är mig mycket förunderligt att det inte finns något lagstadgat regelverk kring detta. Hur svårt skulle det vara att tvingas informera sin granne. En slutavverkning görs ju inte direkt så många gånger per livstid, gallringar påverkar inte lika mycket som ett kalhygge. Det skulle inte vara något märkligt att ställa detta kravet på skogsägare.

Jag skulle själv inte ens tänka tanken att ta ner skog utan samråd med grannar.

Det är väl klart att det ställer till det när enstaka träd fälls med jämna mellanrum, det blir ju ingen skog att sköta eller att långsiktigt äga. Jag har aldrig träffat ett större skogsbolag som sköter sitt jobb och inte dess entreprenörer heller. De uppför sig som att de äger allt och som om de har obegränsat med kunder. Men modernt skogsbruk alstrar de människor det förtjänar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser