Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Lättbakat" bröd?  (läst 13609 gånger)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #20 skrivet: 11 jan-17 kl 10:05 »
Focacctia kan man baka utan att knåda.

Kollade på några recept nu, många säger knåda, men jag har fått bra resultat av att bara röra ihop och hälla i en smord form eller långpanna. 

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #21 skrivet: 11 jan-17 kl 13:09 »
Focacctia kan man baka utan att knåda.

Kollade på några recept nu, många säger knåda, men jag har fått bra resultat av att bara röra ihop och hälla i en smord form eller långpanna.

Tack!  :)

 

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #22 skrivet: 11 jan-17 kl 15:06 »
Nu har jag slängt ihop en kylskåpsbrödsdeg. Blir spännande det här...det kändes så härligt slarvigt.  ;D

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #23 skrivet: 11 jan-17 kl 19:12 »
Det har stått i rumstemperatur sen kl 3...men har inte jäst så värst mycket.
 :-\

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #24 skrivet: 11 jan-17 kl 19:38 »
Grovt mjöl och vatten.  Blanda till lös deg.  Kavla ut på väl mjölad plåt, som åker in i ugnen som den är.  Temp?  Tja, när det är klart går det upp i brygga!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LimJans

  • Inlägg: 8899
    • Dalarna
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #25 skrivet: 11 jan-17 kl 20:23 »
Såg ett recept i en av mina kokböcker som kanske kan passa, det var på jäst och grovt mjöl, men arbetsgången var som till filmjölkslimpa, dvs att man bara rörde ihop det som en smet och gräddade. Inte en massa sött i heller. Kan fixa ett kort om du vill? :)

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #26 skrivet: 11 jan-17 kl 20:27 »
Såg ett recept i en av mina kokböcker som kanske kan passa, det var på jäst och grovt mjöl, men arbetsgången var som till filmjölkslimpa, dvs att man bara rörde ihop det som en smet och gräddade. Inte en massa sött i heller. Kan fixa ett kort om du vill? :)

Gärna!!  :) :)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #27 skrivet: 11 jan-17 kl 22:34 »
Vet ju inte vad du gjort men... Du har använt vetemjöl? Det har stått hyfsat varmt? "Degen" är tillräckligt blöt (nästan lite åt smethållet)? Jästen ok? Låt det stå tills imorgon får vi se. :-) Som sagt, när jag missat är det för att jag haft för torr deg.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #28 skrivet: 12 jan-17 kl 07:15 »
Vet ju inte vad du gjort men... Du har använt vetemjöl? Det har stått hyfsat varmt? "Degen" är tillräckligt blöt (nästan lite åt smethållet)? Jästen ok? Låt det stå tills imorgon får vi se. :-) Som sagt, när jag missat är det för att jag haft för torr deg.

Vetemjöl, yes.
Den stod i köket hela em och kvällen och där är det väl i alla fall vanlig inomhustemp. Ställde den i kylen över natten
Jästen var nyinköpt så den borde ju vara ok.

Det är det där med vätskan då, kanske var den inte riktigt så lös som du säger att den ska vara...

Nå, har klumpen i ugnen nu, vi får se vad det blir av det.
På't igen sen bara. :-)

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #29 skrivet: 12 jan-17 kl 07:17 »
Oj! När jag skrivit nyss gick jag och tittade...i ugnen tronar ett högt och fint bröd!  :) :)
Så på ytan ser det i alla fall bra ut!

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #30 skrivet: 12 jan-17 kl 07:51 »
Det blev jättebra, och gott!

Tack snälla Torpjens för tipset!!  :)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #31 skrivet: 12 jan-17 kl 19:12 »
Det blev jättebra, och gott!


Va roligt!


Men det jäste aldrig speciellt mycket i bunken?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #32 skrivet: 12 jan-17 kl 22:13 »

Va roligt!


Men det jäste aldrig speciellt mycket i bunken?

Nej inte mycket alls. Har precis slängt ihop en ny deg, nu tog jag lite extra vatten så får vi se... :-)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #33 skrivet: 13 jan-17 kl 18:48 »
Hur gick det med din smetigare deg?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #34 skrivet: 13 jan-17 kl 19:29 »
Hur gick det med din smetigare deg?

Den jäste lite bättre men inte så mycket som det nog är tänkt med tanke på den där 10-liters-lådan...  ;D
Men - morgonens bröd blev jättebra och jättegott det också, trots det.

Sonen är lycklig. "Inget mer köpebröd!".  :D

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #35 skrivet: 14 jan-17 kl 00:15 »
Kan fixa ett kort om du vill?


Posta det i tråden? Annars tacksam för ett PM.  :)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

LimJans

  • Inlägg: 8899
    • Dalarna
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #36 skrivet: 14 jan-17 kl 08:52 »
Jag skriver in receptet istället, maken är inte hemma nu i helgen och det är bara han som har tillgång till en kamera. :)

Snabba grovlimpan
5 dl vatten
25 gram jäst
1/2 msk salt
2 1/2 dl rågmjöl
2 1/2 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl vetekli
ca 6 dl vetemjöl

Smörj en rak bakform på ca 1 1/2 liter. Värm vattnet till fingervärme. Rör ut jästen i vattnet, tillsätt salt och mjöl. Rör ihop till en trögflytande smet som är seg och sammanhängande. Häll smeten i formen, ställ in på nedersta falsen i kall ugn, sätt ugnen på 200 grader.
Grädda i ungefär en timme, täck med folie om den verkar bli för mörk på ovansidan. Stjälp upp brödet och låt det svalna på bakgaller.




IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #37 skrivet: 14 jan-17 kl 09:24 »
Jag skriver in receptet istället, maken är inte hemma nu i helgen och det är bara han som har tillgång till en kamera. :)

Snabba grovlimpan
5 dl vatten
25 gram jäst
1/2 msk salt
2 1/2 dl rågmjöl
2 1/2 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl vetekli
ca 6 dl vetemjöl

Smörj en rak bakform på ca 1 1/2 liter. Värm vattnet till fingervärme. Rör ut jästen i vattnet, tillsätt salt och mjöl. Rör ihop till en trögflytande smet som är seg och sammanhängande. Häll smeten i formen, ställ in på nedersta falsen i kall ugn, sätt ugnen på 200 grader.
Grädda i ungefär en timme, täck med folie om den verkar bli för mörk på ovansidan. Stjälp upp brödet och låt det svalna på bakgaller.

Tack! Ska testa det där också.  :)

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #38 skrivet: 14 jan-17 kl 09:25 »
Tänk - nybakat bröd varje morgon, glädjen i det!  :)

Tack torpjens!!  :) :)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #39 skrivet: 14 jan-17 kl 22:40 »
@IkaPika: Kul att det funkar!  :D  Skriv en rad den dag du överraskas av en deg som jäst jättemycket. (Jag har som sagt 10 l låda eftersom jag kör dubbel sats varje gång, den har faktiskt svämmat över vid ett tillfälle men då fick degen stå hela natten i rumstemp och jag har rätt varmt hemma.)


@LimJans: Tack för receptet. Lagt högt upp i samlingarna. ;D
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser