Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler, när måste man ha hund.  (läst 6613 gånger)

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
Regler, när måste man ha hund.
« skrivet: 10 feb-19 kl 17:21 »
Frågan är snarare när måste man inte ha hund när man jagar.
Är rätt förvirrande när det står, att vid jakt på klövvilt måste eftersökshund kunna vara på plats senast 2 timmar efter påskjutet djur.

Vilket är vad jag tror är det rätta om jag minns rätt.

På andra ställen hittar man exakt samma text men där är skillnaden att man strukit klövvilt.
Och syftar på att det gäller alla djur alltid.
Vilket jag tror är eff försök att vilseleda, vi vet ju hur minnet fungerar.

Andra ställen står snötäkt mark vid fågeljakt behövs ej hund.
Hur är det med hare och räv?
Klarar man sig utan utövare?
Osv.
Hundförsäljare och likasinnade undanbedes.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #1 skrivet: 10 feb-19 kl 17:26 »
Du behöver inte äga en eftersökshund själv. Hos polisen och olika jaktorganisationer finns listor med godkända hundar och förare till dessa. Så där tar du reda på vem som finns närmast den mark du jagar på och ringer denne då du behöver utbildad hund. Då kan du välja jakthund som passar dig och din jakt bäst

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #2 skrivet: 10 feb-19 kl 19:57 »
Det var inte det som var frågan.
Jag vill kunna jaga utan hjälp från hund.
Och om och när jag vill ha hjälp av en hund, vill jag kunna välja det själv, utan att bli tvingad av massa lagar.
Som att, nu måste du ha en hund som hjälper till.
Och så har jag ingen lust att försörja den typen av folk, då jag anser att det dom utför inte räknas som arbete och är inte berättigat någon form av lön.
Jag betalar inte för sånt kort sagt.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #3 skrivet: 10 feb-19 kl 20:19 »
Du får väll jaga stålar till brännvin och bli en fyllhund.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #4 skrivet: 10 feb-19 kl 20:28 »
Ja, om du vill bryta mot lagen så behöver du ingen hund!

Fast det känns inte så säkert med att ha dig springades ute i skogarna med ett laddat vapen om du planerar på att bryta mot de svenska jaktlagarna...

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #5 skrivet: 10 feb-19 kl 20:43 »
Ser att svaren jag får endast är till för att säga emot.
Utan någon som helst kunskap i uttalandet.
Avdelningen gäller faktiskt jakt.
Nej man måste inte alltid ha hund vid jakt, även om det finns dom som vill få folk att tro det av olika skäl. (Troligtvis hjärnskada).
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #6 skrivet: 10 feb-19 kl 22:30 »
Det finns jakt som inte kräver hund tex toppfågeljakt, pyshjakt, passjakt på råbock.
Det finns säkert fler som jag inte kommer på nu, men när det gäller jakten på råbock så även om jakten inte kräver hund så behövs det en för ev eftersök och det står det ju om i mitt första inlägg i tråden

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #7 skrivet: 10 feb-19 kl 23:30 »
Och i praktiken behöver du inte ha hund till den vanliga jakten, bara att du skall kunna skaka fram en godkänd inom 2 timmar. Så ge f..n i att skadeskjuta ditt byte så kommer du att klara dig.

Jag har dålig koll på alla jaktformer, men jagar du sjöfågel tror jag att du måste ha hund med.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #8 skrivet: 11 feb-19 kl 09:13 »
Det finns jakt som inte kräver hund tex toppfågeljakt, pyshjakt, passjakt på råbock.
Det finns säkert fler som jag inte kommer på nu, men när det gäller jakten på råbock så även om jakten inte kräver hund så behövs det en för ev eftersök och det står det ju om i mitt första inlägg i tråden

Behövs hund för eftersök krävs det ju hund eller hur.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #9 skrivet: 11 feb-19 kl 09:22 »
Och i praktiken behöver du inte ha hund till den vanliga jakten, bara att du skall kunna skaka fram en godkänd inom 2 timmar. Så ge f..n i att skadeskjuta ditt byte så kommer du att klara dig.

Jag har dålig koll på alla jaktformer, men jagar du sjöfågel tror jag att du måste ha hund med.

Ja men inte jakt från båt.
Och det är nog som sagt att eftersök endast krävs för klövdjur.
Småvilt behövs inte eftersökta.
Man måste ha klart för sig, för det första att lagar ÄR inte till för att skydda djuren som påstås.
Utan av helt andra skäl, men man använder djurskyddet för att få igenom lagarna.
Ett av många exempel på detta är till exempel att hare måste skjutas med klass 3 och inte klass 4.
Varför kan man undra, ja gissa.
För att försvåra den olovliga jakten på hare, inte för att haren lider mindre av klass3 än klass 4 som påstås.
Samma princip är för älg och rådjur fast i högre klasser.
Det har alltså ingenting med själva lidandet på djuret att göra, som man vill framhäva.
Eller man?
Varför ska män få skulden för allt detta?
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #10 skrivet: 11 feb-19 kl 10:05 »
Behövs hund för eftersök krävs det ju hund eller hur.

Ehh? Du behöver inte ha hunden med dig och inte ens äga den själv. Du ska veta vart du ringer om du skadeskjuter och kan kalla på hjälp om det sker.
Det är ju ofta bättre att vänta lite efter ett felskott så att djuret går i sårlega. Och fågelhundar som vorsteh och wissla är stora och skarpa nog på eftersök för att kunna gå fram och avfånga ett skadat djur själva om jägaren är lite längre bort för att kunna skjuta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #11 skrivet: 11 feb-19 kl 11:03 »

Man måste ha klart för sig, för det första att lagar ÄR inte till för att skydda djuren som påstås.
Utan av helt andra skäl, men man använder djurskyddet för att få igenom lagarna.
Ett av många exempel på detta är till exempel att hare måste skjutas med klass 3 och inte klass 4.
Varför kan man undra, ja gissa.
För att försvåra den olovliga jakten på hare, inte för att haren lider mindre av klass3 än klass 4 som påstås.
Samma princip är för älg och rådjur fast i högre klasser.
Det har alltså ingenting med själva lidandet på djuret att göra, som man vill framhäva.
Eller man?
Varför ska män få skulden för allt detta?

Finns inte skäl att tro annat än att djurskydd och extremt djurskydd är orsak till lagarna. Givetvis ihop med inkompetens och oförmåga att sköta sitt jobb. Men de flesta lagarna blir rätt ok ändå.

Jag håller verkligen inte med om att den olovliga jakten försvåras, det är den lovliga som begränsas av regler och kostnader.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #12 skrivet: 11 feb-19 kl 12:33 »
Allt är för att motarbeta tjuvjakt som var ett stort problem för 60-100 år sedan.
Tänk efter själv, finns ingen anledning att ha klass 3 på hare och klass 1 på älg, och klass 2 på rådjur.
Alla dessa kunde gott gå ner en klass.
Ljuddämpare endast på klass 1 och 2......
Man ska inte inbilla sig att det är djurskydd.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #13 skrivet: 11 feb-19 kl 15:31 »
Ljuddämpare är ju för tjuvjakten, men det är ju bara dumt. Men det täcks av inkompetens och oförmåga...


Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #14 skrivet: 11 feb-19 kl 16:17 »
Finns ingen anledning att annonsera att man skjutit, även om det inte är olagligt.
Är som att säga att bilar med lågt luftmotstånd är endast till för räserkörning.
Eller att hjulet uppfanns endast för att kunna transportera en tjuvskjuten älg lättare ur skogen.
Och därmed borde förbjudas.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #15 skrivet: 11 feb-19 kl 17:58 »
Ja, det verkar som om de tror att det går att ljuddämpa en älgstudsare så den låter som pistolerna i en Bondfilm, och ändå ha tryck i bössan. Och att den som är ute i skumaffärer bryr sig om en sådan sak som att söka licens för ljuddämpare.


Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #16 skrivet: 11 feb-19 kl 19:34 »
Ja, tänker man efter blir man bara ännu mer förvirrad.
Var är logiken någonstans.
Ska man tjuvjaga kan man göra en egen ljuddämpare.
Man ska kunna bevisa att man är oskyldig till själva mordögonblicket och även efter.
Visslandes,  nej, jag har inte gjort något.
Lagskrivare tycks vara väldigt trångsynta, eller så ser dom så brett, att vanligt folk har svårt att förstå helheten.
I vilket fall finns inget som är riktigt glasklart.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #17 skrivet: 11 feb-19 kl 20:01 »
Lite oklart om det verkligen är ett problem med tjuvjakten på hare...

Inte för att jag har praktiserat det...än, men tjuvjakt tycker jag verkar vara enklast om man ställer sig på en mark intill den mark där ett jaktlag är aktivt, när dom sedan har börjat få igång viltet så blir dom ju bara lite förvirrade när dte smäller men ingen ropar på radion. eller så snackar man på radion och låtsas vara ett annat jaktlag.

Ljuddämpare är för mej mest en detalj för hundens arbetsmiljö.
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #18 skrivet: 11 feb-19 kl 20:17 »
Jag blir lite fundersam när jag läser allt du skriver.
vart hittar du informationen? det är inte så att du bara vill skapa diskussion?

Man behöver inte hund när man jagar från båt, men när en fågel skjuts dåligt och ligger inne i vassen
så vill iallafall jag ha hund för den går nästan inte hitta.

Varför behöver inte småvilt eftersökas?

Vad är det för skillnad på klass3 och 4  när det gäller olovlig jakt?
skulle nog med rätt hög säkerhet säga att dom flesta har ett klass3vapen men inte alls säkert dom
äger ett klass4.

det är absolut inga problem att skjuta älg med 22a (klass4) men marginalerna blir betydligt bättre med en klass1a.
Haren,älgen,björnen lider inte mer av klass4 än klass1 om man träffar på rätt ställe helt rätt.


när det gäller hur bra effekt saker har så är det bara att studera lite från ammotillverkare, finns massor balistiskaprov som visar reaktioner på kalibrar m.m





Ja men inte jakt från båt.
Och det är nog som sagt att eftersök endast krävs för klövdjur.
Småvilt behövs inte eftersökta.
Man måste ha klart för sig, för det första att lagar ÄR inte till för att skydda djuren som påstås.
Utan av helt andra skäl, men man använder djurskyddet för att få igenom lagarna.
Ett av många exempel på detta är till exempel att hare måste skjutas med klass 3 och inte klass 4.
Varför kan man undra, ja gissa.
För att försvåra den olovliga jakten på hare, inte för att haren lider mindre av klass3 än klass 4 som påstås.
Samma princip är för älg och rådjur fast i högre klasser.
Det har alltså ingenting med själva lidandet på djuret att göra, som man vill framhäva.
Eller man?
Varför ska män få skulden för allt detta?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Regler, när måste man ha hund.
« Svar #19 skrivet: 12 feb-19 kl 19:17 »
Lite oklart om det verkligen är ett problem med tjuvjakten på hare...

Inte för att jag har praktiserat det...än, men tjuvjakt tycker jag verkar vara enklast om man ställer sig på en mark intill den mark där ett jaktlag är aktivt, när dom sedan har börjat få igång viltet så blir dom ju bara lite förvirrade när dte smäller men ingen ropar på radion. eller så snackar man på radion och låtsas vara ett annat jaktlag.

Ljuddämpare är för mej mest en detalj för hundens arbetsmiljö.

Hade tjuvjakt på hare inte varit problem för någon, hade hare fått vara under klass 4.
Som till exempel vildkanin.
Ja, klass 3 smäller betydligt högre än klass 4, och ljuddämpare kräver sjukintyg för båda klasserna ännu.
Därmed hör man om tjuvjakt pågår på mycket längre håll.
Ljuddämpare "kräver" i teorin gängor på pipan vilket många bössor saknar.
Vilket försvårar hemmabyggd.
Och i och med att ljuddämpare var helt olagligt förut, finns en logik i antitjuvjaktslagstiftningen.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Jens Osterman, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser