Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Bo i tält  (läst 35760 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Bo i tält
« Svar #20 skrivet: 23 dec-08 kl 09:56 »
Vindrock duger bra även längre norrut (Östersund). När jag gjorde lumpen var det i princip förbjudet att använda sovsäck i tält där det eldades, med tanke på brandrisken och att det kan vara svårt att ta sig ur sovsäcken snabbt. Enda gångerna det användes sovsäck var när vi sov i snöka under en fjällvecka och möjligen (fast osäker) i vindskydd ett par nätter på sensommaren.

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Bo i tält
« Svar #21 skrivet: 25 dec-08 kl 03:08 »
OK, ser att det blivit lite svar här, kul.

Tipi verkar bra. Känner någon till en bra tillverkare av färdiga tipis?

Det kan nog vara OK med ett litet hygge ändå, när du beskriver det som du gör. Bara det inte är alltför stort..

Är det ingen som har någon tips på hemsida där det säljs mycket skog då? Svårt att veta var man ska börja leta..
Rent legalt så är det en "skogsfastighet" jag ska söka efter eller?

Vad ligger priserna på för en liten markbit? Lite ungefär sådär.. Priserna på hyggen vs. annan skog?
Ska det betalas skatt?
Stämmer det som jag hört att kommunen har förköpsrätt när man säljer en jordbruksfastighet?

Huggorm

  • Gäst
SV: Bo i tält
« Svar #22 skrivet: 25 dec-08 kl 11:21 »
OK, ser att det blivit lite svar här, kul.

Tipi verkar bra. Känner någon till en bra tillverkare av färdiga tipis?

Det kan nog vara OK med ett litet hygge ändå, när du beskriver det som du gör. Bara det inte är alltför stort..

Är det ingen som har någon tips på hemsida där det säljs mycket skog då? Svårt att veta var man ska börja leta..
Rent legalt så är det en "skogsfastighet" jag ska söka efter eller?

Vad ligger priserna på för en liten markbit? Lite ungefär sådär.. Priserna på hyggen vs. annan skog?
Ska det betalas skatt?
Stämmer det som jag hört att kommunen har förköpsrätt när man säljer en jordbruksfastighet?

Det mesta som blir till salu kommer ut på www.hemnet.se utom kanske en del stora skogsfastigheter. För din del kan en mindre skogsfastighet funka, eller en villa eller fritidshus med lite mark till. Du kommer bli tvungen att betala fastighetsskatt, men det behöver inte bli speciellt mycket för en enklare fastighet. Personligen tror jag att det du skall leta efter är ett gammalt torp. Då finns det ofta någon gammal åkerlapp kvar som ännu inte planterats med gran. Att göra grönsaksland i barren mellan granstubbarna är dömt att misslyckas. Om sedan själva stugan är fallfärdig har ju mindre betydelse i ditt fall. Risiga torp med upp till en hektar mark kan du hitta för 50000kr om du letar i de delar av sverige som inte är klassiska sommarstugeområden

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Bo i tält
« Svar #23 skrivet: 02 jan-09 kl 06:11 »
OK, har börjat leta lite smått på hemnet.se, är fortfarande lite lost när det gäller det juridiska, kräks över sånt egentligen, men man måste ju veta....

Men, en skogsfastighet=OK som jag förstår det

Tomter då? Om jag köper en tomt får jag inte göra vad jag vill med den eller? Vad är det för regler?

Fastighetsskatt verkar man inte komma undan även om man bor i tält haha.

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Bo i tält
« Svar #24 skrivet: 22 jan-09 kl 23:44 »
Skit i marken, det där verkar mest ställa till bekymmer. Hellre guerillatälta någonstans...
Hittade detta tält, tycker ni det verkar vara ett bra alternativ?
http://www.friluftsvaror.se/varor/lavvu.htm

Går på 3700, men då är det ingen kamin med. Vad kan en sån kosta?

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Bo i tält
« Svar #25 skrivet: 23 jan-09 kl 00:42 »
Skit i marken, det där verkar mest ställa till bekymmer. Hellre guerillatälta någonstans...
Hittade detta tält, tycker ni det verkar vara ett bra alternativ?
http://www.friluftsvaror.se/varor/lavvu.htm

Går på 3700, men då är det ingen kamin med. Vad kan en sån kosta?


Eller, ska jag satsa på ett militärtält, som kostar 4900, där kamin ingår.. Militärtältet är större än lavvun, lavvun går lättare att bära med sig om man ska flytta antar jag.

Vad är lämpligast för skogsboende? Kanske blir lite jobbigare att värma upp militärtältet på vintern?

Herr Nilsson

  • Inlägg: 93
    • Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Bo i tält
« Svar #26 skrivet: 25 jan-09 kl 00:07 »
Militärtält måste du elda i under vintern, har du ett litet tält så kan man sova i en bra sovsäck utan att elda, jag har sovit i 17- i ett litet tält och det var bara nästippen som blev kall  :)

Ett tips för att ha en varm och go sovsäck. Jag har en stor gammal militärsovsäck som jag köpt på ÖB och stoppar jag ner min Haglöfs som "bara"är en -6 grader i den så blir det snudd på jobbigt varmt om det inte är jätte kallt.
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Bo i tält
« Svar #27 skrivet: 25 jan-09 kl 00:29 »
De du menar är att om man har ett litet tält så hjälper det till att bevara den värmen som kroppen avger och i och med att militärtältet är så stort så kommer det att bli väldigt kallt. Om man skulle isolera militärtältet med lite fårskinn eller nåt då, vad tror ni om det?

Finns det några mindre tält med möjlighet att elda i, modell tipi eller liknande som någon kan rekommendera?
Det får inte heller vara FÖR litet, måste ju vara lite myskänsla o möjlighet att ta in en bekant eller två också..

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Bo i tält
« Svar #28 skrivet: 25 jan-09 kl 00:44 »
Det kanske räcker med att dela av militärtältet så att man får en sov-"rum", och bara isolera denna med filtar, skinn osv?
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Bo i tält
« Svar #29 skrivet: 25 jan-09 kl 00:52 »
Det borde ju oxå vara möjligt. Hur göra rent praktiskt?

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Bo i tält
« Svar #30 skrivet: 25 jan-09 kl 08:28 »
Köp en mindre lavvu da, eller gör en själv. De får plats med några personer, kan eldas i, är varma och man kan stå i dem. Yey!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Herr Nilsson

  • Inlägg: 93
    • Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Bo i tält
« Svar #31 skrivet: 25 jan-09 kl 09:45 »
De du menar är att om man har ett litet tält så hjälper det till att bevara den värmen som kroppen avger och i och med att militärtältet är så stort så kommer det att bli väldigt kallt. Om man skulle isolera militärtältet med lite fårskinn eller nåt då, vad tror ni om det?

Ja, så menade jag - förlåt om jag skriver lite mellan raderna.
Isolering är alltid bra men i ett militärtält så är det ändå en förstora luftvolym att flåsa upp till nollgradigt.
Men det ändå trevligt att ha lite större bostadsutrymme -kanske skulle man kunna ta ett litet kupol tält och ha i militärtältet så man så att säga får ett litet sovrum. Fast det kanske inte funkar på höjden... fundera vidare men jag tror att man tjänar komfort på att ha ett litet sovutrymme. Men viktigast av allt är att det är dragfritt.

Ett tipps för att få det varmare är att ha lagom antal hundar att sova med  :)
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Bo i tält
« Svar #32 skrivet: 25 jan-09 kl 22:51 »
OK, mr Nilsson, tror inte det är en dum idé alls att ha ett mindre tält som sov tält.. Någon som vet hur mycket höjd man har i militärtältet? Borde gå att trycka in ett billighetstält där, men jag kan ha fel.

Tänkte inte flytta ut förrän snön har smält, så jag antar att jag har hela våren o sommaren på mig att experimentera.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Bo i tält
« Svar #33 skrivet: 26 jan-09 kl 17:05 »
Tältkåta - suveränt.
http://www.moskoselkatan.se/

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Bo i tält
« Svar #34 skrivet: 26 jan-09 kl 18:29 »
Ser bra ut, men ack så dyrt. Har hittat militärtält för 3k.

virto

  • Inlägg: 10
SV: Bo i tält
« Svar #35 skrivet: 28 jan-09 kl 02:36 »
bisontelt.no har bra prisvärda kåtor.
www.soulpad.com  har helt ok belltent. Prisvärda och frakten hamnade på ca 20£ . Vi testade i helgen kompisens nya ihop med den nybyggda kaminen. Vilken skillnad på värme jämfört med min helsportkåta !

virto

  • Inlägg: 10
SV: Bo i tält
« Svar #36 skrivet: 28 jan-09 kl 02:42 »
Går på 3700, men då är det ingen kamin med. Vad kan en sån kosta?
En kamin kan man med liten ansträngning bygga själv och samtidigt få en bränsleeffektivare sådan jämfört med tex Laxenkaminen eller Tentipis egna varianter. Gör man den i 2mm stålplåt blir den inte så dyr plus att man kan oftast fråga om skrotbitar på olika plåtfirmor. Många ställen är kan vara ganska generösa om man tar med sig en tårta eller liknande.

// Mats

Herr Nilsson

  • Inlägg: 93
    • Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Bo i tält
« Svar #37 skrivet: 28 jan-09 kl 12:19 »
OK, mr Nilsson, tror inte det är en dum idé alls att ha ett mindre tält som sov tält.. Någon som vet hur mycket höjd man har i militärtältet? Borde gå att trycka in ett billighetstält där, men jag kan ha fel.

Tänkte inte flytta ut förrän snön har smält, så jag antar att jag har hela våren o sommaren på mig att experimentera.

Nu var det ett antal år sedan jag hade nöjet att campa med försvarsmakten i deras tält, men det känns som om det borde ligga på ca 50-60 cm så att klämma in ett rusta typ "rust" borde nog funka - annars så får man vä försöka sy ett själv som fästes i det i det andra tältet.

Åter kom gärna med rapport om hur det går.
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Bo i tält
« Svar #38 skrivet: 28 jan-09 kl 16:50 »
Virto, de där soulpad verkar ju hur nice som helst! Hur löste ni det med kaminen? Vart tar röken vägen? Man har den inte i mitten då eller?
Säkert korkad fråga, men jag har nästan ingen erfarenhet av sånt här..

virto

  • Inlägg: 10
SV: Bo i tält
« Svar #39 skrivet: 28 jan-09 kl 23:16 »
Finns inga korkade frågor om du frågar mig    ;)

Skorstenen drog vi ut nära sidoväggen i taket via en " silikonmuff" som soulpad säljer. Man klipper hål i tältduken och skruvar fast "muffen" vid hålet. Skorstenen gjorde vi enklast och billigast möjligt av ett 100mm ventilationsrör. Monterade ett värmeskydd av ett lite grövre rör ( samma typ) vid genomgången så att skorstenen inte kom i direktkontakt med "muffen". Satte en bit av en brandfilt bakom kaminen för att förhindra eventuell brand pga hög strålningsvärme .
Ska se om jag kan fixa in några bilder imorgon.

// Mats


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser