Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angripen kål  (läst 11024 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Angripen kål
« Svar #20 skrivet: 28 jun-13 kl 00:05 »
Jag odlar mina kålväxter på tämligen "vanligt" sätt. Är inte säker på att detta är relevant, därför tog jag inte upp det. Det kan t.ex. snarare bero på platserna jag odlar och har odlat på. Jag nämnde att jag inte har angrepp av det skälet att jag inte kan bidra med egna erfarenheter av kålflugeangrepp. I det sammanhanget sade jag också att jag inte oroar mig för minimala tecken på något som kanske skulle kunna vara ett angrepp. Kanske en bra attityd? En del anser att man drar på sig problem om man hela tiden går och oroar sig för dem.

Att du (bara) frågar efter "folks erfarenheter" klargjorde du först efter att jag skrivit två långa inlägg där jag försökt besvara dina frågor.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Angripen kål
« Svar #21 skrivet: 28 jun-13 kl 00:08 »
Jag odlar mina kålväxter på tämligen "vanligt" sätt. Är inte säker på att detta är relevant, därför tog jag inte upp det. Det kan t.ex. snarare bero på platserna jag odlar och har odlat på. Jag nämnde att jag inte har angrepp av det skälet att jag inte kan bidra med egna erfarenheter av kålflugeangrepp. I det sammanhanget sade jag också att jag inte oroar mig för minimala tecken på något som kanske skulle kunna vara ett angrepp. Kanske en bra attityd? En del anser att man drar på sig problem om man hela tiden går och oroar sig för dem.

Att du (bara) frågar efter "folks erfarenheter" klargjorde du först efter att jag skrivit två långa inlägg där jag försökt besvara dina frågor.

då kanske du kan klargöra för den okunnige hur du odlade för uppenbarligen så har något varit rätt  ;)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Angripen kål
« Svar #22 skrivet: 28 jun-13 kl 00:10 »
då kanske du kan klargöra för den okunnige hur du odlade för uppenbarligen så har något varit rätt  ;)

Jag har skrivit nog i den här tråden och fått tråkiga svar så nej tack.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Angripen kål
« Svar #23 skrivet: 28 jun-13 kl 01:03 »
Jag tycker bara att det är himla tråkigt att det ska börja antydas saker om min läskunnighet är jag frågar om erfarenheter. I år är första gången jag odlar kål. Jag har alltså ingen praktisk erfarenhet. Därför läser jag mycket. Både faktalänkar och andras erfarenheter.

Av vad jag läst så verkar det vara ganska mycket problem förknippat med att odla just kål. Många som vill vara med och smaka på den. Kålflugor, fjärilar, malar, jordloppor, rådjur, harar och så jag då, som helst vill se kålen växa till innan jag sätter tänderna i den. Men jag vet inte hur det ser ut, mer än det jag kan läsa nig till. Jag vet inte hur det ser ut när ett kålhuvud sluter sig, eller när blomkålen får blommor. Eller vad ett "tämligen normalt sätt" att odla kål är. Friland eller upphöjt? Förgro eller direktså? Täcka eller ej, och i så fall med vad? Det finns ju massor med sätt, vilket är det normala?

Jag vet inte heller hur det ser ut när ett visst djur varit och käkat på kålen. Därför kan det ju ta lite längre tid för mig att upptäcka ett angrepp än för en som haft angrepp förr. Visst, kålflugans larver käkar upp rötterna. Men ser man nåt om man försöker kolla lite försiktigt under plantan? Eller syns inget förrän rötterna är uppätna och larven är inne i rotstocken? Om man pudrar med aska, kan det bli för mycket? De som har varit med om ett angrepp kan oftast beskriva såna saker på ett mer målande sätt än en faktalänk som tar upp saken i generella ordalag.

Jag kan dela med mig av erfarenheten att nässelvatten tycktes skrämma bort en hare som käkade upp de första kålplantorna jag satte ut. Det var rätt intressant faktiskt!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Angripen kål
« Svar #24 skrivet: 28 jun-13 kl 01:55 »
...Kål har man provat på...det mesta eller allt blev uppkäkat av larver både ovanpå marken och under marken...borde vara smartast att odla det under fiberduk med tanke på vad som kan hända utan fiberduk på... förgrodda plantor är alltid lättast att sätta ut...sår man frön kanske myrorna bär iväg dom  :D ...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser