Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten organisationsfråga  (läst 3830 gånger)

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
Liten organisationsfråga
« skrivet: 29 dec-10 kl 10:13 »
Hej!
När jag skriver om växter så använder jag ibland ord som inte alla känner till, ex stratifiering och etiolering. Det blir lite tjatigt att förklara samma sak på många olika sidor. Hur löser jag det på ett praktiskt sätt. En sida speciellt för växtförökning eller?
MVH
Jan

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Liten organisationsfråga
« Svar #1 skrivet: 29 dec-10 kl 10:22 »
Hej!
När jag skriver om växter så använder jag ibland ord som inte alla känner till, ex stratifiering och etiolering. Det blir lite tjatigt att förklara samma sak på många olika sidor. Hur löser jag det på ett praktiskt sätt. En sida speciellt för växtförökning eller?
MVH
Jan

Länk från ordet till sida där ordet förklaras? Då kan den sidan återanvändas.

pålle

  • Gäst
SV: Liten organisationsfråga
« Svar #2 skrivet: 29 dec-10 kl 10:24 »
Hej!
När jag skriver om växter så använder jag ibland ord som inte alla känner till, ex stratifiering och etiolering. Det blir lite tjatigt att förklara samma sak på många olika sidor. Hur löser jag det på ett praktiskt sätt. En sida speciellt för växtförökning eller?
MVH
Jan
Man du inte göra en lista i början med såna ord som inte vanligt folk begriper eller nån  när sån där sidomarkering som på forumet där typ nya inlägg dyker upp.?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Liten organisationsfråga
« Svar #3 skrivet: 29 dec-10 kl 10:28 »
Det går faktiskt att länka in delar av en annan sida på en sida. Det är så det är gjort på framsidan med kalendern.

För att det skall fungera måste man vara noga med att använda korrekta rubriknivåer i texten som man vill länka in.

Jag uppdaterar Tips och Trix under Hjälp med hur det går till.

Klart: Nu kan du se hur man kan visa ett textavsnitt från en annan sida. Och om man uppdaterar den andra sidan så uppdateras texten med automatik överallt där det är länkat.

Här är hur man gör för att bara visa ingredienserna från mitt recept för Honungsjössar:

{{wiki.page("/Mat/Bröd/Recept/Honungsjössar", "Ingredienser") }}

Du kan läsa mer om detta, och se hur det blir, under Hjälp/Tips och trix.

« Senast ändrad: 29 dec-10 kl 10:43 av sɹǝpuɐ »

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Liten organisationsfråga
« Svar #4 skrivet: 29 dec-10 kl 10:42 »
Hej!
När jag skriver om växter så använder jag ibland ord som inte alla känner till, ex stratifiering och etiolering. Det blir lite tjatigt att förklara samma sak på många olika sidor. Hur löser jag det på ett praktiskt sätt. En sida speciellt för växtförökning eller?
MVH
Jan


Jag tycker det låter som en bra idé. Om du skapar en sida om Växtförökning och där har ett stycke som heter Stratifiering, så kan du länka direkt till stycket med ett ankare = #
Länken skulle vara
http://handbok.alternativ.nu/Odling/1.Odlingens_grunder/Växtförökning#Stratifiering

och då kan du länka ordet i texten så här:

Frön från den här växten måste stratifieras för att kunna gro.

Jag gjorde en sådan sida åt dig nu för att exemplet skulle funka. Ta bort, flytta eller ändra om du inte tycker det var en bra idé.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Liten organisationsfråga
« Svar #5 skrivet: 29 dec-10 kl 10:45 »
Ah ... Jag tror jag gav lösningen till ett annat problem.

Lägger du in ditt svar i Tips och trix, Petter?

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Liten organisationsfråga
« Svar #6 skrivet: 29 dec-10 kl 10:52 »
Ah ... Jag tror jag gav lösningen till ett annat problem.

Lägger du in ditt svar i Tips och trix, Petter?

Din lösning är inte heller dum och det kan nog variera från fall till fall vilken metod som är bäst.
Användningen av # för att plocka ett visst stycket fungerar på samma sätt i båda fall.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Liten organisationsfråga
« Svar #7 skrivet: 01 jan-11 kl 23:29 »
Jag testade ett annat alternativ i Solfångare Där jag gjorde en egen sida som heter "Liten ordlista"

Nu vet jag inte om detta blir bra för då blir det ordlistor lite här och där i handboken. Samtidigt så har inte all text kommit in och då finns det inget annat att länka till.

Så till mina  frågor.
Kommer dessa länkar att uppdateras om man skulle flytta ordlistan eller måste de skrivas på något annat sätt.
Tycker ni jag skall göra på något annat sätt?
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Liten organisationsfråga
« Svar #8 skrivet: 02 jan-11 kl 00:00 »
Kort svar:
Ja. Nej. Nej. ;D

Långt svar:
Ja, länkarna uppdateras. Det är helt fantastiskt. :o Länkarna kommer att uppdateras med automagi! Det är en av de eleganta finesserna med denna wiki. Anta att du skapar en länk till /Namn_på_sida#Rubrik, Anta sedan att du byter namn på sidan som du länkat till, eller flyttar den till en ny plats. Trots detta KOMMER ALLA LÄNKAR DIT ATT FUNGERA. Wikin trixar och fixar i bakgrunden när du sparar ändringen och skapar "skuggsidor" som skickar länkar vidare till rätt plats. Säg till om du vill att jag förklarar närmare, det räcker kanske att veta att det fungerar. Om man gör mycket omorganisationer kan admin behöva gå in och ta bort skuggsidorna och istället låta wikin uppdatera länkarna. Det behöver bara göras då och då. Om inte admin gör det så ser det ut som att länkarna är felaktiga, eftersom man inte ser skuggsidorna, men de fungerar i alla fall. Helt fantastiskt!

Nej, de behöver inte skrivas på något annat sätt.

Nej, du behöver inte göra på något annat sätt. Fortsätt som du gör nu.
« Senast ändrad: 02 jan-11 kl 00:03 av sɹǝpuɐ »

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Liten organisationsfråga
« Svar #9 skrivet: 02 jan-11 kl 10:40 »
Jag testade ett annat alternativ i Solfångare Där jag gjorde en egen sida som heter "Liten ordlista"

Nu vet jag inte om detta blir bra för då blir det ordlistor lite här och där i handboken. Samtidigt så har inte all text kommit in och då finns det inget annat att länka till.


Jon började med en liknande grej för byggtermer tidigare, men jag har för mig att vi diskuterat detta och kommit fram till att det är bättre om förklaringarna finns på sina platser i texterna. Jag tror en av anledningarna var att texterna blir bättre om allt finns på plats än att man ska leta upp förklaring i en ordlista. Samt att det kan i vissa fall blir svårt att veta vad som ska stå i ordlistan och vad som ska stå i den riktiga texten.

Skulle man ändå vilja göra en ordlista kan man göra den som en länklista i bokstavsordning, så att man klickar på ordet och hamnar på det stycke i texten där ämnet finns.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Liten organisationsfråga
« Svar #10 skrivet: 02 jan-11 kl 11:40 »
Anders.
Har programmerat i php o SQL (+ ett antal språk till) så jag förstår principen.
Finns många sätt att lösa detta på, ev någon typ av {mjuk länk} men idag räcker de med info "det funkar". Tack.

Petter.
Ja, jag får känslan att ordlistan blir temporär. Ju mer text som kommer in om ett ämne desto naturligare att det dyker upp platser där man kan beskriva special ord. Tänkte därför att efterhand som orden förklaras så tas de bort ur ordlistan men vill inte att de skall stå oförklarade så länge.

Det som finns där nu förklaras bäst på en sida som beskriver SPs certifiering. Samtidigt blir det en minneslista över vad man behöver förbättra.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Liten organisationsfråga
« Svar #11 skrivet: 02 jan-11 kl 14:28 »
Hej!
Ännu en "dum" fråga. Jag hade ett behov att skriva en liten personlig kommentar om microförökning. Jag skrev den under rubriken "En personlig kommentar av Jan Lindgren"  Är det ett lämpligt sätt att lösa ett sådant problem? Bättre sätt?
MVH
Jan

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Liten organisationsfråga
« Svar #12 skrivet: 02 jan-11 kl 16:04 »
Hej!
Ännu en "dum" fråga. Jag hade ett behov att skriva en liten personlig kommentar om microförökning. Jag skrev den under rubriken "En personlig kommentar av Jan Lindgren"  Är det ett lämpligt sätt att lösa ett sådant problem? Bättre sätt?
MVH
Jan

Jag provade att lägga dina personliga erfarenheter i en "ruta" utanför det normala flödet. Då känns det mindre konstigt att texten plötsligt övergår till jag-form. Du kan titta hur det ser ut. Det går enkelt att backa tillbaka eller att prova något annat.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Liten organisationsfråga
« Svar #13 skrivet: 02 jan-11 kl 16:15 »
Hej Anders!
Du är duktig. Det ser bra ut. Det är skönt att du hjälper till.
 Jag har insett att jag är handikappad. Troligen hamnade det några metylgrupper på estetiska, tekniska och ordningsgenerna när jag föddes. Mina barn har fungerande sådana gener.
MVH
Jan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser