Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odlingsbänk som blev en bakugn!!!  (läst 3147 gånger)

Cissiluria

  • Inlägg: 446
  • "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
Odlingsbänk som blev en bakugn!!!
« skrivet: 09 jun-08 kl 19:16 »
Hej!

I våras byggde min man en odlingsbänk och glada och förväntansfulla sådde vi. Bl a ruccola, plocksallad, rädisor och dill... och vi har slitit som galningar med att vattna, men det GÅR BARA INTE. Det bränns sönder! Vad gör vi för fel? Skall vi ha fönsterluckorna öppna, vad är det då för mening med fönsterluckor över huvudtaget? Om vi nu skall så om, kan nån ge oss ett råd om hur vi bäst får ett lyckat resultat.

På odlingsbänken som är ca 60 cm hög och har ett lager jord på ca 40 cm, ligger två gamla fönster, that's it.

Vem som helst som har ett eller ett par råd att komma med, är välkommen.  ???
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Odlingsbänk som blev en bakugn!!!
« Svar #1 skrivet: 09 jun-08 kl 19:34 »
Så här års bör du ha fönsterluckorna öppna de dagar när solen lyser. Annars blir det som i en bil, kokhett!! Luftvolymen i en odlingsbänk är ju relativt liten och blir fort uppvärmd så en ständig luftning är nödvändig. Plus skuggning om solen bränner alltför styggt.

Om jag jämför med mina växthus, så måste jag ha öppet och tvärdrag där för att temperaturen inte skall bli så hög att växterna skadas och en bänk blir ju överhettad mycket snabbare.

På våren däremot, och på hösten, så förlängs odlingssäsongen betydligt med en odlingsbänk. Likaså kan glasen skydda nattetid mot hungriga "gäster".
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Odlingsbänk som blev en bakugn!!!
« Svar #2 skrivet: 09 jun-08 kl 19:34 »
Jupp.

Cissiluria

  • Inlägg: 446
  • "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
SV: Odlingsbänk som blev en bakugn!!!
« Svar #3 skrivet: 09 jun-08 kl 19:36 »
Ok... tack för det!! Då var det precis som jag sa till min man... vi måste ha lite öppet och slänga på några granruskor till skugga, men han trodde inte på mig!! :P

Bra, då kan jag visa honom detta! ;D
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 4 användare
Sundance, Idd, ärt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser