Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåliga förstagångsruvare?  (läst 927 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Dåliga förstagångsruvare?
« skrivet: 19 apr-13 kl 08:28 »
Hej! Är det vanligt att höns misslyckas första gången de ruvar?

Förra året misslyckades min ena höna. Hon bajsade i redet så äggen blev alldeles skitiga och ruttnade.

Nu har jag en som ruvar som har trampat sönder ett ägg så alla äggen blev kladdiga.

Är det normalt, eller tyder det på att de är dåliga ruvare och inte borde få en andra chans?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Dåliga förstagångsruvare?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-13 kl 08:56 »
Enligt min erfarenhet så vet hönan exakt vad hon ska göra redan första gången,  och det gäller även om hon är mycket ung.
Däremot är det större risk att en ung höna blir störd av äldre hönor,  så hon inte får rasta sig i fred eller inte vågar  gå ut,  eller att äldre hönor tränger sig in och försöker köra ut henne.
Sådant kan givetvis äventyra ruvningen och i synnerhet riskerar äggen att trampas sönder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Dåliga förstagångsruvare?
« Svar #2 skrivet: 19 apr-13 kl 10:58 »
Mina ruvare har bott ensamma. Den senaste bor dock tillsammans med en tupp. Men de har inga hönskompisar som stör.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Dåliga förstagångsruvare?
« Svar #3 skrivet: 19 apr-13 kl 13:13 »
Hmm, då har de ingen ursäkt i det avseendet.  Vad är det för ras?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Dåliga förstagångsruvare?
« Svar #4 skrivet: 21 apr-13 kl 07:27 »
Denna som ruvar nu är en gul orpington. de ska väl vara bra ruvare?

Förra året var det en blandras.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Dåliga förstagångsruvare?
« Svar #5 skrivet: 21 apr-13 kl 08:21 »
Orpington är inte precis kända för att vara graciösa ;) Jag brukar ruva äggen i maskin och låter hönan ligga på golfbollar. När det är 1-2 dagar kvar till kläck så får hönan tillbaka äggen. och förhoppningsvis så klarar hon då att kläcka och ta hand om kycklingarna :) Detta gör jag med alla stora tunga raser då dom gärna trampar sönder äggen när de ska i och ur redet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lena70

  • Gäst
SV: Dåliga förstagångsruvare?
« Svar #6 skrivet: 21 apr-13 kl 08:54 »
Precis som Azoo-Lina skriver, kan höns av misstag trampa sönder ägg..Det har inget att göra med att de är dårliga mammor. Mer att göra med, att hönan kanske är tung och klumpig, eller att redet är litet, och mycket ägg i redet, och lite plats för hönan att röra sig, då ökar  risken med att trampa tokigt.. :-\
Höns kan skita i redet, oftast är en ruvhöna väldigt engagerad i att ruva, och vill inte lämna redet och sina skatter, och skiter då i redet i stället..Du kan "städa" i reden hos ruvhöns, ta bara på handskar och kolla lite under försiktigt med handen, eller lyft lite på henne..Kolla så allt verkar okej, framförallt rent och helt.. :-X
Gör det till en vana..
Du kan  inte se/avgöra hur en höna är som mor, förrens hon har fått egna kycklingar!!! ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser