Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billiga, goda och enkla vegetariska recept...  (läst 17087 gånger)

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #20 skrivet: 11 jan-08 kl 12:08 »
Min favoriträtt är en blomkålsrätt, den är hyfsat billig när blomkålen är i säsong.

Ca 2 msk smör (helst smör för det är godast i denna rätt, annars olja som saltas rejält)
Ett huvud m blomkål
En paprika
Två ägg.
Två skivor grovt bröd i tärningar

Koka ägg och blomkål tills blomkålen är kokt och ägget hårdkokt. Stek paprika och bröd tills brödet är brunt på ytan. Skär ägget i tärningar och häll ned i stekpannan och rör om. Salta och peppra. Häll ut blomkålen på en tallrik, häll över det stekta. Ät och njut! Är verkligen gott!
elliha.blogspot.com

villocksåha

  • Inlägg: 74
  • alltmellanhimmelåjord
    • -
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #21 skrivet: 11 jan-08 kl 13:45 »
Här är min favvoblomkål...........................

Skiva blomkål i tunna skivor
Olja in en plåt,jag använder olivolja.
Häll över eller pensla på, rikligt med olja på blomkålen o strö på ganska mycke örtsalt å skjuss in i ugnen.
200-220 grader,vänd på dem ibland med stekspade,ska ha fin gyllenbrun färg då är det färdigt.

Min moster tycker igentligen inte om blomkål,men de här va supergott.........

segsäter

  • Inlägg: 45
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #22 skrivet: 11 jan-08 kl 14:19 »
Är det inte mycket proteiner i nötter? Kanske grovmalda nötter i varje måltid råder bot på den värsta proteinbristen..


jo, det är mycket protein i nötter, men även mycket högt kaloriinnehåll,
Jag säger inte att jag man får proteinbrist av att vara vegetarian...för det tror jag inte det minsta på. Vad jag menar är att man inte alltid blir så värst mätt på vegetarisk mat för att det inte är lika mycket proteininnehåll/100 g. protein är mättande för magen!

 

Eulalia

  • Gäst
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #23 skrivet: 11 jan-08 kl 14:26 »
jo, det är mycket protein i nötter, men även mycket högt kaloriinnehåll,
Jag säger inte att jag man får proteinbrist av att vara vegetarian...för det tror jag inte det minsta på. Vad jag menar är att man inte alltid blir så värst mätt på vegetarisk mat för att det inte är lika mycket proteininnehåll/100 g. protein är mättande för magen!


jaha, jag förstår!
Men är det inte just det höga kaloriinnehållet som ger mättnadskänslan, då borde ju nötter vara utmärkta, för de innehåller för det mesta bara bra fetter.

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #24 skrivet: 11 jan-08 kl 16:31 »
Jo,Eulalia,det är mycket proteiner i nötter.S.k kompletta proteiner dessutom...(rätta mej gärna om jag har fel,någon?)
Så om man inte har några problem med övervikt-är det en ypperlig källa till proteiner!

Jordnötter             25gram
(jordnötssmör        22gram)
solrosfrön               23gram
linfrön                   23gram
Mandlar                 21gram
Cashewnötter        20gram
Brasilnötter            14gram
Hasselnötter          14gram
Pinljenötter            14gram
Pistagenötter          10gram
Pecannötter             9gram
valnötter                6gram
kokosnötter             6gram
kastanjenötter         2gram

Aflatoxiner i jordnötter och radioaktivitet i amasondjungelns nötter kan kanske diskuteras i en annan tråd?
Att alla nötter o fröer bör förvaras svalt,vet nog alla...
Själv har jag t.o.m. havregrynen i kylen nu mera...Härsken mat är ju inte bra för hälsan
FRAM FÖR DET GAMLA HEDERLIGA SKAFFERIET.(Eller svalskåp)

-Om du bor i lägenhet och har ett vädringsfönster,bygg då på ett svalskåp där.
Det är ju knappast nån idé att vänta på att världen/värden/politikerna ska fixa allt åt oss...Vi MÅSTE göra förändringarna själva,eller hur?

Nån som vet mer om t.ex kokosnöttens fettsyror?Kokosfettets och andra oljor eventuella skadlighet?


återkommer med en lista på bönor,osv...

Tror att endast sojabönan av alla bönor har kompletta proteiner...
Andra bönors aminosyrer-proteiner- kan/måste oftast kompletteras med något typ av sädesslag för att kroppen ska kunna tillgodagöra sig 100% av proteinerna...

Tror att ägg, mjölk, fisk o kött (o sojabönan,som sagt)har fullvärdiga proteiner?

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #25 skrivet: 11 jan-08 kl 16:51 »
glömde några jättefina frön

Sesamfrön   18gram proteiner/100gram
Pumpafrön    29 gram!!!

Torka/förvara pumpakärnorna, om ni har turen att ha pumpor...

segsäter

  • Inlägg: 45
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #26 skrivet: 11 jan-08 kl 18:47 »
jaha, jag förstår!
Men är det inte just det höga kaloriinnehållet som ger mättnadskänslan, då borde ju nötter vara utmärkta, för de innehåller för det mesta bara bra fetter.

Jag förstår vad du menar. Jag är inte säker på att det bara är det höga kaloriinnehållet som ger mättnadskänsla, i så fall skulle man ju bli mycket mättare av 100g choklad än vad man blir av 100 g kött t.ex. Det kanske man blir? haha. I så fall borde det ju räcka för mig att äta 400 g choklad varje dag, om man bortser från allt det dåliga med det alltså.  Åh utopia!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #27 skrivet: 12 jan-08 kl 13:19 »
Tror att endast sojabönan av alla bönor har kompletta proteiner...
Andra bönors aminosyrer-proteiner- kan/måste oftast kompletteras med något typ av sädesslag för att kroppen ska kunna tillgodagöra sig 100% av proteinerna...
Just så har en dietist sagt till mig. Man bör äta smörgåsar till mat med bönor och ärtor o sånt.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #28 skrivet: 12 jan-08 kl 19:13 »
Sedan finns även quinoafröet (mjölmålla), 12-19% högkvalitativt protein innehållande alla essentiella aminosyror och en massa vitaminer och mineraler.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

segsäter

  • Inlägg: 45
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #29 skrivet: 12 jan-08 kl 20:16 »
Sedan finns även quinoafröet (mjölmålla), 12-19% högkvalitativt protein innehållande alla essentiella aminosyror och en massa vitaminer och mineraler.



Japp...men det går inte att köpa där jag bor; i Polen.
De har inte riktigt accepterat det där med framåttänkande!

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #30 skrivet: 13 jan-08 kl 20:19 »
Japp...men det går inte att köpa där jag bor; i Polen.
De har inte riktigt accepterat det där med framåttänkande!


Hej segsäter!

Om du vill så kan jag skicka dig ett paket eller två...

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

segsäter

  • Inlägg: 45
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #31 skrivet: 13 jan-08 kl 21:13 »
Hej segsäter!

Om du vill så kan jag skicka dig ett paket eller två...



Jag har kanske funnit forumet där alla världens trevligaste människor har samlats.
Men nej, det behövs då rakt inte. Jag beger mig snart till Sverige igen för att införskaffa mig både det ena och det andra.
Men tack ändå.

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #32 skrivet: 15 jan-08 kl 03:32 »
här finns en del vegetariska recept i bokstavsordning
http://www.ihv.uu.se/kokboken/receptlista.php?cat=17

mimmismat

  • Inlägg: 140
    • Mimmis Mat
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #33 skrivet: 22 jan-08 kl 20:45 »
Har idag lagat en grön värmande vintersoppa, är man inte ovo-vegetarian går det bra att utesluta ägget och komplettera med något annat.
http://mimmismat.wordpress.com/2008/01/22/gron-vintersoppa-med-sologa/
« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 20:47 av mimmismat »

segsäter

  • Inlägg: 45
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #34 skrivet: 22 jan-08 kl 21:47 »
Har idag lagat en grön värmande vintersoppa, är man inte ovo-vegetarian går det bra att utesluta ägget och komplettera med något annat.
http://mimmismat.wordpress.com/2008/01/22/gron-vintersoppa-med-sologa/


Är det måhända grönkålssoppa?
Mumma!

mimmismat

  • Inlägg: 140
    • Mimmis Mat
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #35 skrivet: 22 jan-08 kl 21:59 »
Det skulle det gott och väl kunna vara ingen dum soppa det heller. :)
Här har jag testat en variant på spenatsoppa.
Titta in på sidan, du får gärna ta del av receptet.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #36 skrivet: 24 jan-08 kl 22:24 »


Det är inte så enkelt när man har en make som vuxit upp på falukorv, köttbullar, kött,sås och potatis och annan fet nygammal husmanskost, och som älskar det,


En sådan man är även jag. Men lägger till öring och röding. Detta till trots äter jag med god aptit även vegetariska rätter.
Stuvade eller rårivna morötter är till och med godare än stekta falukorvskivor. Och korv som är så gott.
I ungdomen hade kanske inte så många vegetariska recept hittat in till min mors kök. De få försök som gjordes var kanske inte de allra bästa. Därför var man länge skeptisk till detta. Men vittjade sena höstkvällar gärna trädgårdslandet hos intet ont anande bybor.  :-[  Man ville ju inte kacka i eget bo, så att säga.
Kålrötter, morötter och rädisor var nog favoriterna. Om någon odlat majs hade de nog inte fått någon skörd alls att tala om. Om nu klimatet hade tillåtit vill säga.
När jag så träffade min nuvarande sambo var (och är) hennes yngsta dotter vegetarian. När vi i början av vår bekantskap åt gemensamma måltider serverades då ofta rent vegetarisk mat. I bland fanns ju även någon form av kött till den som så ville. Men vanan att tillreda vegetariskt var större där än hos min mor.
Vi har nu ca 15 mil till nämnda dotter. Den mat som serveras när vi hälsar på där uppskattas verkligen. Även av mig.

De flesta kan nog lära sig. Men det finns även en åsikt hos en del att det är manligt att äta kött. Oavsett om man även tycker om grönsaker. Men kanske inte vågar erkänna det. ::)
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

mimmismat

  • Inlägg: 140
    • Mimmis Mat
SV: Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #37 skrivet: 02 feb-08 kl 11:24 »
Har lagat en härligt doftande soppa på linser och gosaker från mitt skafferi som jag vill dela med mig av.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/02/02/svendisk-soppa-ur-mimmis-skafferi/

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
SV: Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #38 skrivet: 04 feb-08 kl 17:50 »
Köper oftast Risentas bönor;såg att dom hade lite recept på nätet som pdf:
Lilla bönboken-allt du behöver veta om bönor

http://www.risenta.se/res/PDF/lillabonboken_low.pdf

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
SV: Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #39 skrivet: 04 feb-08 kl 18:22 »
Diverse lactovegetariska recept.
klicka på recepten till höger på sidan så kommer beskrivningarna fram som pdf.

http://www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_koster/vegetarisk_kost/20_laktovegetariska_recept


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser