Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billiga, goda och enkla vegetariska recept...  (läst 17046 gånger)

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« skrivet: 05 jan-08 kl 19:23 »
... skulle ni gärna få dela med er av!

Min önskan är att äta mer vegetariskt, men jag tycker det är så svårt att hitta goda maträtter som inte innehåller konstiga, dyra avancerade saker, tar lååång tid eller är ganska ordentligt onyttiga. Jag har ju dessutom en make som inte är så där vansinnigt förtjust i konceptet vegetariskt, men jag hoppas kunna få honom att ändra åsikt med hjälp av era goda recept!  ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #1 skrivet: 06 jan-08 kl 09:48 »
Olika typer av soppor brukar vara goda såhär års. Jag brukar göra en hel del soppor ur boken Soppor, bröd & röror av Lisa Eisenman Frisk och Monica Eisenman, flera av dem är vegetariska och mättande.

Har tyvärr inte boken här så jag kan ge exakta mått men detta är nog favoritsoppan och använder man burkbönor blir det en supersnabb maträtt

Koka vita bönor (alt. använd burkvarianten ca 1burk/port) i lite buljong tills de mjuknar. Kör sedan med mixerstaven eller mixa sönder det hela i matberedaren. Späd sedan de pureade bönorna med mera buljong, blanda ner lite creme fraiche. Riv ner citronskal + pressa över lite citronsaft, smaka av med salt och peppar avsluta med att ha ner bladspenat i soppan.


Sedan kan du ju hitta många olika recept på indisk dal (dahl) på nätet som är en typ av linsgryta gjord på gula el röda linser som kokar på ganska kort tid och det brukar inte vara några udda och svårfunna ingredienser + det brukar inte vara något onyttigt i det. Jag är inte vegetarian men jag gillar dal det brukar vara ganska mycket kryddor och sånt i det, många av mina svenska vegetariska kokböcker, de flesta från 70-80 tal har ganska smaklösa recept,  i recepten ska det oftast bara vara örtsalt och lite peppar jag vill ha mera smak jag, så jag tittar ofta på utländska vegetariska recept, och bland indiska recept kan man ofta hitta många, där är det ju vanligt att man äter vegetariskt.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #2 skrivet: 06 jan-08 kl 12:25 »
Linser är väldigt gott och går som sagt snabbt att tillaga.
Här är två favoritrecept:

LINSGRYTA
250 g röda linser
1 l vatten
1 skvätt vitvinsvinäger
2 tärningar grönsaksbuljong
1 stor riven morot
1 stor riven potatis
1 finhackad gul lök

Koka upp linserna i vatten och vinäger tillsammans med buljongtärningarna och låt småkoka i 20 min. Tillsätt morot, potatis och lök och koka vidare ett par min.

LINSSOPPA
3 dl strimlad purjolök
4 dl skalad och tärnad potatis
1 liter vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
2 dl röda linser
spiskummin
paprikapulver
salt
svartpeppar

Låt purjolöken småputtra några minuter. Tillsätt vatten, buljongtärning, potatis och sist linser. Låt alltsammans koka 10 minuter. Krydda och vispa soppan till en simmig konsistens.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #3 skrivet: 07 jan-08 kl 08:59 »
Det lät gott och billigt. Dock är jag ytterst tveksam till om maken gillar det, men jag ska helt klart laga det ändå! Han får väl lära sig!  ;D

Det är inte så enkelt när man har en make som vuxit upp på falukorv, köttbullar, kött,sås och potatis och annan fet nygammal husmanskost, och som älskar det, att äta vegetariska rätter, eller fiskrätter, för den delen. Han kommentar brukar vara att det fattas ngt. "Ngt köttigt och ngt såsigt"   ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Plupp

  • Inlägg: 76
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #4 skrivet: 09 jan-08 kl 16:23 »
Jag brukar använda gröna linser som ett substitut för köttfärs.

Lägg i blöt och koka eller koka direkt tills de bli mjuka. Blötläggningen gör att linserna behåller formen bättre och inte kokar sönder.

Gjorde linslimpa en gång med samma recept som köttfärslimpa och fick reaktionerna att det var en väldigt god köttfärslimpa jag hade gjort  :P

Just nu ska jag göra lasagne och då blandar jag kokta linser, rivna morötter, krossade tomater, lök och kryddor (ex. rosmarin, mejram, lagerblad) vitlök). Varvar med vit sås och ost högst uppe. Mums!

Röda linser är också lätt för känsliga. Fylda tomater med ris, ost och röda linser är supergott. krydda med basilika eller annat som är favorit.

Biffar av grönsaker är enkelt med. Riv valfri grönsak ex morötter grovt (rödbetor är också gott). Blanda med ägg, havregryn eller ströbröd, salt peppar och ev kryddor, lite buljong. forma biffar och stek.

rivna hasselnötter och couscous blandat med ägg och basilika, salt och peppar blir också goda biffar.

jag kan fortsätta i oändlighet. lagar nämligen oftast enkel mat som går snabbt
 :-[
Lycka till
Ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan Och förstånd att inse skillnaden

Eulalia

  • Gäst
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #5 skrivet: 09 jan-08 kl 16:34 »
...8<...
jag kan fortsätta i oändlighet. lagar nämligen oftast enkel mat som går snabbt
 :-[
Lycka till


ja, fortsätt gärna, snälla! jag är också sugen på mer vegetariskt men svårt att komma på nåt, och bläddrar man i vegetariska kokböcker så verkar det så komplicerat..

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #6 skrivet: 09 jan-08 kl 16:46 »
Titta också under "såser" i t ex Vår kokbok. Har man potatis, pasta eller ris, så behövs det bara en god sås och en sallad/kokta grönsaker till, för att få en bra vegetarisk rätt. För icke renläriga rekommenderar jag att piffa upp alla möjliga rätter, rotfrukter mm, med lite bacon eller fläsk. Behövs inte mycket men ger smak.

 

februaribarn

  • Gäst
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #7 skrivet: 09 jan-08 kl 16:57 »
Jag som tycker det är hur lätt som helst att röra ihop vegetatiskt mat utan att det behöver bli vare sig dyrt, eller avancerat :D.

Varför inte göra en god gryta med rotfrukter som bas? Tillätta broccoli ex för lite färg och extra näring, chili, buljong, någon form av bönor eller linser, ärtor, ja vad man hittar i skåpen hemma, samt kryddor såklart.

Fräsa upp lite blandade grönsaker och svamp och fylla paprika eller squash med, täcka med lite ost och in i ugnen, snabbt och supergott :)

Gratänger och pajer, också enkelt och snabbt!

Vill man göra det lätt för sig tar man köttrecept men byter ut köttet mot olika quorn eller soja produkter, vilket däremot kostar en del.

En matig tomatsås med morötter, lök, paprika, kikärtor, buljong, tomatpuré, örter och kryddor. Serveras som den är till pastan, tillsätta quornfärs och soja för att göra den ännu fylligare. Snabbt & lätt!

Ett biff recept:
1 brk kikärtor
1 brk kidneybönor
1 lök, hackad och fräst
1 paprika hackad och fräst
hackad dill, 1 knippe
lite hackad vitlök
två små kokade potatisar
chilikrydda
salt och peppar
ev. lite ströbröd i smeten
ev. lite kikärtsmjöl i smeten, binder bättre (kan va svårt att hitta i vanlig mataffär dock, och i originareceptet finns det inte med, det är mitt egna påhitt)

Mixa allt, forma till biffar, ströbröa dom, stek, njut och ät! :) Man kan naturligtvis koka egna bönor (billigare, men tar längre tid...) istället för att köpa på burk. Serveras som hamburgare ex. eller till sås och potatis.

Några tips iallafall, från mig :). Det är sällan jag använder recept, experimenterar mig fram med mkt grytor, "pytt" och biffar bl. Rotfrukter är en billig bas i det mesta, liksom bönor & linser och svamp (sistnämnda används mest sommartid och höst naturligtvis när den finns tillgänglig)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #8 skrivet: 09 jan-08 kl 17:02 »
soja produkter

Vill bara påminna om att soja som inte är eko med stor sannolikhet är genmanipulerad. Jag använder själv bara sojasås, men den ska vara eko!

Eulalia

  • Gäst
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #9 skrivet: 09 jan-08 kl 17:14 »
tack för alla tips, utprintade strax!


Grönsaker, då tänker jag oftast sallad, eller som de är, kokta, ugnsbakade osv...fantasin lyckas inte riktigt sträcka sig längre..
Det är väl bara en blockering antar jag, brist på vana...att veta hur man ska mixa ihop grönsakerna på ett smakfullt sätt  :)

februaribarn

  • Gäst
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #10 skrivet: 09 jan-08 kl 18:03 »
Vill bara påminna om att soja som inte är eko med stor sannolikhet är genmanipulerad. Jag använder själv bara sojasås, men den ska vara eko!

Hurvuvida den är genmanipulerad eller inte vet jag ej, men annars instämmer jag med dig, har aldrig sätt några miljömärkta sojaprodukter. Dessutom är det fasligt dyrt. Personligen föredrar jag att ersätta köttet med bönor och linser.

froggis

  • Inlägg: 20
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #11 skrivet: 09 jan-08 kl 21:04 »
Vegetarisk lasagne:

Ha i olivolja i en stekpanna,
Riv några morötter
Hacka en purjolök
och en gul lök
Gärna en gul paprika
också!
Häll i stekpannan och
låt det fräsa lite.
Häll på en eller två passerade tomatburkar,
Krydda med Italiensk pastakrydda (ganska mycket-bra att smaka av) och lite salt.

Varva (fullkorns) lasagneplattor, röran, och ovanpå det keso, sen om igen tills röran tar slut... strö över ost!!

In i ugnen på ca 200 grader.

En stor burk Keso!!!! Det är också gott med det till den färdiga lasagnen!! Smaklig måltid ;)

slingerbult

  • Inlägg: 9
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #12 skrivet: 09 jan-08 kl 21:31 »
Linsbiffar (de godaste)

ca 4 dl (i okokt tillstånd) gröna linser
ca 1 dl hackade jordnötter (saltade)
en stor gul lök, finhackad
potatismjöl.
buljongtärningar, salt, peppar
smör eller rapsolja att steka i

Koka linserna mjuka med grönsaksbuljongtärningar (det finns ekologisk som är jättebra)
mixa/mosa dessa till en smet och rör samman med lökhack och jordnötter.
Smeten är nu normalt sett väldigt lös, och för att den ska hålla samman bättre och gå att platta ut till biffar så blandar man i potatismjöl, några matskedar, till man får en konsistens som känns bra.
Krydda med salt och svartpeppar om man vill.

Platta ut till biffar och stek några min på varje sida. Passar bra till potatis, pasta och lite allt möjligt.
Det kan låta lite suspekt med jordnötterna, men jag lovar, det blir jättebra!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #13 skrivet: 10 jan-08 kl 10:35 »
Jag vet inte hur många vegan-biffsrecept jag misslyckats med...  ::) Det blir bara en klick som flyter ut i stekpannan...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #14 skrivet: 10 jan-08 kl 11:04 »
Gjorde biffar på svarta bönor, kokade och mixade och rörde i ett ägg (om man nu äter det) och de blev riktigt bra. Smaksatte med färsk pressad vitlök i smeten. T o m sambon åt det. Han brukar inte heller gilla min veg mat...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

februaribarn

  • Gäst
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #15 skrivet: 10 jan-08 kl 18:54 »
Jag vet inte hur många vegan-biffsrecept jag misslyckats med...  ::) Det blir bara en klick som flyter ut i stekpannan...

Försäkrar att mitt recpet funkar bra och biffarna sitter ihop! Men ofta gör man misstaget att köra allt i matberedaren vilket resulterar i att det blir för "rinnig" konsistens. För bättre resultat, blanda ihop för hand eller med elvisp :) eller för att binda bättre, använd kikärtsmjöl (toppen!) potatis, mosade kikärtor, eller ägg om man äter det.

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #16 skrivet: 11 jan-08 kl 08:48 »
Min sambo gör massor av olika typer av biffar. På nyårsafton blev det en smet av kokt quinoa blandat med mixad mandel och riven lök. Gör biffar och panera i ströbröd blandat med valfria kryddor. Curry t.ex.

Lite dyrare biffar men mkt goda är kokt ris blandat med riven mozzarellaost, lök och kryddor.
(Mozzarella finns rätt mkt billigare på Willys för oss som bor nära en sådan butik.)
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #17 skrivet: 11 jan-08 kl 08:55 »
Det här receptet kanske inte är det billigaste men det passar att bjuda på och det blir väldigt gott. Min pappa som också är uppväxt på kött (och mkt fisk!) är väldigt förtjust i det här och han lagar och bjuder även andra köttätare på denna rätt. Rätter med aubergine blir lite mer "köttiga"  ;D

Auberginegratäng med tomat och mozzarella
4 portioner
(1 kg tomater eller) hela tomater/krossade tomater på burk, ca 800-1000 g Tillägg: Köpta färska tomater är värdelöst att använda!
2 st gula lökar
basilika, några kvistar eller torkad basilika
1/2 dl olivolja
3 st vitlöksklyftor
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk olja
2 st auberginer
1 dl riven parmesanost
1 dl vetemjöl
400 g grovriven mozzarella

1. (Skålla tomaterna och skär dem i bitar), skala och skiva löken. Plocka basilikabladen från kvistarna.

2. Hetta upp oljan och fräs löken en stund tills den blir mjuk. Rör ned tomater, basilikablad torkad basilika och pressa i vitlöken.

3. Låt småputtra i 15 min. Krydda. (Om färsk basilika används ska den i sist.)

4. Sätt ugnen på 175 grader. (Jag börjar på 225 och sänker sedan, annars tar det en evighet)

5. Smörj en form med olja.

6. Skär auberginerna i skivor. Blanda parmesanost och mjöl. Vänd aubergineskivorna i det.

7. Varva tomatsås med aubergineskivor och mozzarella, avsluta med tomatsås och ost. (Täck m folie i början så kokningen kommer igång snabbare o osten inte bränns)

8. Grädda ca 40 min. mitt i ugnen, tills auberginen blivit riktigt mjuk.

9. Servera med en sallad och ett bröd, pasta eller ris passar också bra till.
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 09:00 av Rafiki »
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

segsäter

  • Inlägg: 45
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #18 skrivet: 11 jan-08 kl 09:51 »

Problemet med de flesta vegetariska måltiderna är att de innhåller ganska lite protein trots att man kämpar med linser och bönor. Problemet kvarstår att linser endast har 12g protein /100 g och kött har 20-25 g, som dessutom är fullvärdigt protein.
 
Året efter att jag först blev vegetarian gick jag upp 12 kg för att jag åt så mycket kolhydrater och att det aldrig blev så mycket 'mättande' protein, d.v.s jag var k o n s t a n t hungrig. Nu har jag börjat äta fisk igen, äter det 2-3 gånger i veckan, kanske inte det bästa för hälsan i och med tungmetaller men jag är nu tillbaka på min grundvikt.
 
Så vegetarisk mat som är mättande OCH proteinrikt....Jag försöker att använda mig av soyafärs (torrvara) som finns att köpa i hälsokostsaffärer, det är billigt också och det finns ekologiska alternativ. Såg ett paket som gav 4 kg färdigvara för 99 kronor.
Risken med soyafärsen är att den ibland kan smaka lite som torrfoder!  :)
Bästa sättet att förbereda den är att koka i buljongvatten i några minuter, sedan eventuellt marinera den i soyasås, krossade tomater (om den ska användas till t.ex. bolognese) salt och peppar.

Om din make är förtjust i tacos så är det perfekt med soyafärs, bara koka i buljong, stek och krydda på med rejält med tacokrydda, servera med alla de vanliga tillbehören.
Soyafärs innehåller massa bra saker, inga mättade fetter (vad jag vet) och 50g protein/10 g torrvara! Alltså mycket högre proteininnehåll än kött!
Och det håller i en hel evighet i skafferiet.

 

Eulalia

  • Gäst
Re:Billiga, goda och enkla vegetariska recept...
« Svar #19 skrivet: 11 jan-08 kl 10:06 »
Är det inte mycket proteiner i nötter? Kanske grovmalda nötter i varje måltid råder bot på den värsta proteinbristen..
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 10:10 av Eulalia »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser