Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  säljaransvar  (läst 1133 gånger)

sjokarret

  • Inlägg: 99
    • Uppland
säljaransvar
« skrivet: 12 nov-18 kl 19:10 »
Köpte en begagnad traktor, Zetor från 1996 av en firma i Boråstrakten, Mötesbron maskin. Efter två dagar uppstod kabelbrand och det hade kunnat gå riktigt illa om jag inte haft brandsläckare. Det kostade cirka 7000 kronor att reparera traktorn och nu vägrar säljaren att stå för kostnaden. Han är villig att betala 1500 kronor plus moms och jag känner mig jäkligt besviken och lurad. Nån som har tips på hur jag ska gå vidare? Om jag ska gå vidare osv?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: säljaransvar
« Svar #1 skrivet: 12 nov-18 kl 20:16 »
Vad var orsaken till kabelbranden? Var det ett fel som säljaren rimligtvis borde ha kunnat känna till?

En annan viktig sak i ansvarsfrågan är om säljaren sålde traktorn i egenskap av företag eller privatperson, och om du som köpte den gjorde det i egenskap av företag eller privatperson.  Om affären gjordes upp mellan ett företag som säljare och en privatperson som köpare, så ger konsumentköplagen köparen en starkare ställning än annars.

sjokarret

  • Inlägg: 99
    • Uppland
SV: säljaransvar
« Svar #2 skrivet: 12 nov-18 kl 21:42 »
Vet ej. Förmodligen låg kablar mot metall och vi köpte traktorn som företag/gården och därmed svagare konsumentskydd. Man hade ju hoppats att firman skulle vara mer rädd om sitt goodwill.
 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: säljaransvar
« Svar #3 skrivet: 13 nov-18 kl 07:20 »
Du kommer bara förlora energi på att gå vidare.
Håller med om att de borde kunna hjälpa till som goodwill. Du kan "hota" med bad will på nätet och till vänner och bekanta om de inte går dig till mötes. Men rent rättsligt har du inte mycket att komma med på en 22 år gammal traktor.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


sjokarret

  • Inlägg: 99
    • Uppland
SV: säljaransvar
« Svar #4 skrivet: 15 nov-18 kl 09:04 »
Du har säkert rätt. Sista gången jag handlar utanför närområdet. Man lär sig...

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: säljaransvar
« Svar #5 skrivet: 15 nov-18 kl 11:43 »
Jag köpte själv en fräs från Sverige, för priset och modellen av fräs var det väl bra, men inte fick jag en fungerande maskin. Risker man tar helt enkelt, för min del så tycker jag ännu det var värt det. Bara jag får maskinen i skick.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser