Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klipp problem  (läst 2218 gånger)

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
Klipp problem
« skrivet: 30 sep-12 kl 23:56 »
Halloj!
Har i kväll klippt mitt första får (gotlandsfår) med elsax och klippstol från LG-produkter. Det tog 2 timmar och blev inte vackert. Skärsår på min stackars tacka också. Klart missnöjd. Det som stör mig mest är att det gick så förbannat trööööögt att klippa.  Som att klippa i tuggummi. Sedan så kom jag inte så nära huden som jag ville heller. Det är nog ett par cm päls kvar. I våras hade jag en klippare hemma som klippte hur snabbt och lätt och tätt som helst. Verkade inte det minsta trögt för honom. Jag har ju helt nya skär på en helt ny maskin. Vad kan problemet vara? Har 18 får kvar att klippa och med den här takten så går det för långsamt.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Klipp problem
« Svar #1 skrivet: 01 okt-12 kl 06:56 »
Du behöver antagligen dra åt skruven till överskäret lite, men ta lite i taget blir det för mycket så får du varmgång och sliter ut skären i förtid. Tänk också på att smörja ofta, jag doppar skären i såpvatten och sedan i matolja ungefär var tionde minut.
Det är svårt i början ifjol tog det 45 minuter för det första, i våras var jag nere i tolv minuter med det sista fåret, nästa vecka ska jag klippa mina igen och komma ner under tio minuter hoppas jag ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
SV: Klipp problem
« Svar #2 skrivet: 01 okt-12 kl 07:53 »
Jag misstänkte det också och drog åt lite. Tyckte att det hjälpte lite grann men det var ändå supersegt att klippa. Jag smörjde med det smörjmedlet som kom med maskinen. Droppade på skäret minst var 5:e minut men jag har ju i och för sig inte provat att doppa hela skären i olja. Ska prova det ikväll. Matolja säger du. Tyckte manualen pratade om motorolja. Tycker matolja låter trevligare så fåren slipper lukta bilverkstad.

Men hur kommer det sig att jag inte kom så nära huden? Jag klippte samma områden flera gånger och kom inte närmare för det.
Annars då, är det någon som har något att säga om min maskin, Lister Laser 2? Är 180 watt klent eller normalt? Skären: Underskär Countryman Överskär: AAA standardserien.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Klipp problem
« Svar #3 skrivet: 01 okt-12 kl 08:06 »
Att det blir ull kvar borde ju bero på vinkeln mellen skäret och huden på fåret, prova att vinkla in spetsarna mer, har du bara huden sträckt är det ingen fara att det blir klippskador då borde det gå lättere också :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Klipp problem
« Svar #4 skrivet: 01 okt-12 kl 08:41 »
Byt överskär ,starta saxen spänn åt tills saxen ändrar ljud , var noga med att försöka ha underskäret plant mot huden.
Kolla då o då om du har ull under överskäret.

lycka till
(brukar säga till dom jag som jag försöker lära klippning att det är dom 1000 första som e värst sen går det bra)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
SV: Klipp problem
« Svar #5 skrivet: 01 okt-12 kl 08:54 »
Byta överskär till vad? Är inte AAA ok? Ska prova det du säger med att lyssna till ljudet. Ska i samma veva kolla om det finns ull/skräp mellan skären.
1000 st ..., ja det är väl bara att bryta ihop, jag menar bita ihop...

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Klipp problem
« Svar #6 skrivet: 01 okt-12 kl 09:37 »
Har du kört med samma skär 2 tim är det nog dax att slipa.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Klipp problem
« Svar #7 skrivet: 01 okt-12 kl 20:12 »
Sen ska väl underskäret vara några mm längre ut/ ner än överskäret , kanske är det ca 3 mm ? När man slår på maskinen så håller man på sidan av skären och känner så de inte " slår ut " åt någon sida
Fast jag är ingen expert, bara en " hemma klippare "  :)

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
SV: Klipp problem
« Svar #8 skrivet: 02 okt-12 kl 08:14 »
Det där sidtricket skall jag prova. Men jag tror skäret sitter rätt faktiskt. Kollade mellan skären igår. Ull. Tvätta fixa dona. Klippte sedan två till får med klart bättre resultat (fast fortfarande lååångsamt). Antar att skäret kanske börjar bli slött som Klipparn skrev. Har bara ett skär i reserv. Får nog köpa fler.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 4 användare (1 dolda)
beekeepern, hofboss, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser