Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta för något??  (läst 17174 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad är detta för något??
« Svar #40 skrivet: 08 mar-18 kl 20:39 »
VW-bussar har ganska kraftigt välvt tak och dropplisterna långt ned, så takräcken till dem har mycket längre "ben" än alla andra takräcken.

Förmodligen är det någon firma som har tillverkat takräcken i snarlikt utförande för många olika bilmodeller, så utseendet på räcket kanske snarare talar om vem som har tillverkat det än vilken bil det passar till. Men det borde ju gå att mäta bredden på taket fram- och baktill på några olika bilar för att luska ut vad det kan tänkas passa till.

Sant, det är ju väldigt snarlikt ett räcke till en riktigt gammal folkabuss, så kan säkert vara som du säger...
Då stämmer ju perioden 60-70 tal också om det nu är så...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Vad är detta för något??
« Svar #41 skrivet: 30 aug-18 kl 09:57 »
Ytterligare lite frågor om saker....? Tängerna tror jag är en skränktång och någon form av nit eller??? Den svarta kan det var gjutning??

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad är detta för något??
« Svar #42 skrivet: 30 aug-18 kl 10:24 »
Det vore intressant med lite tydligare bilder på tängernas käftar.  Den korta skulle jag kunna tänka mig antingen är en skränktång eller en håltång (för att stansa hål i tunnplåt t ex inför punkt/pluggsvetsning), den långa skulle kunna vara en presstång för kabelskor i elkraftsammanhang.

Degeln är säkerligen avsedd för metallgjutning.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vad är detta för något??
« Svar #43 skrivet: 30 aug-18 kl 15:04 »
Det vore intressant med lite tydligare bilder på tängernas käftar.  Den korta skulle jag kunna tänka mig antingen är en skränktång eller en håltång (för att stansa hål i tunnplåt t ex inför punkt/pluggsvetsning), den långa skulle kunna vara en presstång för kabelskor i elkraftsammanhang.

Degeln är säkerligen avsedd för metallgjutning.
Den lilla tången till vänster är en skränktång . Den stora  kan vara så som du säger .

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad är detta för något??
« Svar #44 skrivet: 31 aug-18 kl 00:07 »
Det är ju en Bahco i alla fall, kanske går att hitta i någon gammal katalog

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vad är detta för något??
« Svar #45 skrivet: 31 aug-18 kl 00:11 »
Ytterligare lite frågor om saker....? Tängerna tror jag är en skränktång och någon form av nit eller??? Den svarta kan det var gjutning??

Postat med Alternativ.nu´s app
Den svarta är en smält degel kallas det väl för vill ja minnas .

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Vad är detta för något??
« Svar #46 skrivet: 31 aug-18 kl 09:19 »
Lite mer bilder

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad är detta för något??
« Svar #49 skrivet: 02 sep-18 kl 12:08 »
Som någon sade ovan så är den svarta tingesten en degel för att smälta metall, om den är av järn är den troligen avsedd för aluminium (eller bly), om den är av keramisk grafitmassa eller motsvarande skall den klara metaller med högre smältpunkt som tex brons och mässingslegeringar.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vad är detta för något??
« Svar #50 skrivet: 05 okt-18 kl 08:49 »
Då vill jag ha svar...eller förslag.

En korp men vad är syftet med den trubbiga och breda änden? Gräva är den inte bra på, spika järnvägsräls är den ju inte heller så bra på...så vad ska jag hitta på med den för att känna att jag gör rätt?

Det är aldrig för sent att ge upp.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Vad är detta för något??
« Svar #51 skrivet: 05 okt-18 kl 09:25 »
Då vill jag ha svar...eller förslag.

En korp men vad är syftet med den trubbiga och breda änden? Gräva är den inte bra på, spika järnvägsräls är den ju inte heller så bra på...så vad ska jag hitta på med den för att känna att jag gör rätt?
Är det inte sån man använder för o bryta lös o kratsa iväg stenrik jord?

Postat med Alternativ.nu´s app


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vad är detta för något??
« Svar #52 skrivet: 05 okt-18 kl 09:58 »
Inte omöjligt, har ju inte provat fullt ut trots att jag är rik på sten..
Det är aldrig för sent att ge upp.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad är detta för något??
« Svar #53 skrivet: 05 okt-18 kl 13:50 »
Jag jobbade som grovarbetare på ett elverk i några år. Ibland var det handgrävning då var korphackan ounbärlig. Den smala änden användes där det var hårt och stenigt, den breda där det var mjukare och till att jämna ut med.
kretslopp

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vad är detta för något??
« Svar #54 skrivet: 05 okt-18 kl 14:44 »
Jag jobbade som grovarbetare på ett elverk i några år. Ibland var det handgrävning då var korphackan ounbärlig. Den smala änden användes där det var hårt och stenigt, den breda där det var mjukare och till att jämna ut med.

Jämna ut? som ett litet schaktblad menar du?

Jag gick ut och provade den i en leråker, och visst den åker ju inte lika djupt ner så det är kanske så man vill ha det..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vad är detta för något??
« Svar #55 skrivet: 05 okt-18 kl 15:34 »
Den ena ändan att hacka loss med och den andra att hacka undan materialet med skulle ja tro .

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vad är detta för något??
« Svar #56 skrivet: 07 okt-18 kl 20:19 »
Planteringskorp kallar vi dem. De lär ha använts då man planterar barrotsplantor i extremt stenig mark. De är hälften lättare än en vanlig korp.

Breda ändan har varit 8-10 cm längre och var hyfsat vass i bettet. Någon har grävt väldigt mycket med ditt exemplar. Dags att svetsa på en bit fjäderstål och smida ut ett nytt blad.

Jag kan ha fel men jag är hyfsat säker.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Vad är detta för något??
« Svar #57 skrivet: 07 okt-18 kl 21:04 »
Jag skall inte säga att du har fel, men titta på slitaget på breda ändan, nästan obefintligt. Redan efter 2-3 cm nedslitning så skulle den varit kraftigt rundad.

Envisa de där planterarna förr, jag har bara använt planteringshacka till barrotsplantor.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vad är detta för något??
« Svar #58 skrivet: 08 okt-18 kl 20:28 »
Planteringskorp kallar vi dem. De lär ha använts då man planterar barrotsplantor i extremt stenig mark. De är hälften lättare än en vanlig korp.

Breda ändan har varit 8-10 cm längre och var hyfsat vass i bettet. Någon har grävt väldigt mycket med ditt exemplar. Dags att svetsa på en bit fjäderstål och smida ut ett nytt blad.

Jag kan ha fel men jag är hyfsat säker.

Jag är säker på att den inte är väldigt använd, shabby chic på sin höjd. Den är rundad i formen som efter gjutning, inte sliten bara lite rostig.

Så något större blad har där nog inte varit.

Men den kan ju vara för att krafsa sig djupare ner i moränen, där en spets bara går för djupt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Vad är detta för något??
« Svar #59 skrivet: 16 okt-18 kl 19:17 »
Någon som vet vad detta är?

Postat med Alternativ.nu´s app

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 4 användare (1 dolda)
polyamorista, xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser