Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröna tomater  (läst 14564 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Gröna tomater
« Svar #20 skrivet: 23 okt-09 kl 10:57 »
Tack för tipsen! Nu har jag tomater hängandes i kvistar, i glasburkar i fönstren, i låda på altanen och en del i frysen.
När det gäller bladmögel - Jag tror att en del av mina tomatplantor blev angripna. Ska man kanske skippa potatisodlingen för att inte smitta tomaterna? Billiga goda och ekologiskt odlade potatisar kan man ju lätt få tag på ändå. Eller gör det varken av eller till att odla potatis alldeles utanför växthuset?

/Acleja

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Gröna tomater
« Svar #21 skrivet: 23 okt-09 kl 13:58 »
Satsa på resistenta tomatsorter eller sådana som ger bra skörd trots angrepp.

Lolo

  • Inlägg: 7
SV: Gröna tomater
« Svar #22 skrivet: 13 nov-09 kl 00:11 »
Jag tar in hela plantorna och hänger dem uppochned i ett mörkt rum, har fungerat utmärkt! Det kan väl vara lite sent nu förstås men till nästa år:)
Louise

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Gröna tomater
« Svar #23 skrivet: 12 jun-10 kl 18:57 »
Nu har jag 8 burkar sylt och kokar lika mycket till i morgon. Tomater, citron och ingefära.

Det finns ett gift i gröna tomater som kallas tomatin och man frågar sig vad omåttligt frossande kan leda till för sorts obehag. - Får väl kolla.

Nu har jag kollat. - Efter att ha gjort slut på 46 burkar sylt utan att märka något särskilt, satsar jag på att det är riskfritt.

Använde förresten samma recept nu men med rabarber och det blev gott.
« Senast ändrad: 12 jun-10 kl 19:00 av Bo »

AnnaPanna_is_back

  • Inlägg: 344
SV: Gröna tomater
« Svar #24 skrivet: 14 jun-10 kl 21:47 »
Recept kanske? Låter hur gott som helst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 4 användare (1 dolda)
ThomasS, Jon.b, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser